Visor detalle nota de prensa

Sanitat

Sanitat realitza actuacions per a reparar els danys generats per la DANA en les TIC dels centres afectats

03/12/2024
  • Amb l’objectiu de solucionar temporalment la connectivitat, s’han implantat encaminadors 4G, portàtils amb SIM i ordinadors fixos per a habilitar llocs de treball en noves ubicacions
  • S’han reposat un total de 87 portàtils, 105 telèfons, 40 ordinadors de sobretaula i 15 impressores en els departaments de salut de les zones afectades
  • En els centres tancats o desconnectats es van desviar els telèfons d’atenció al pacient a altres centres pròxims perquè pogueren ser atesos
  • El centre de coordinació d’atenció a crònics instal·lat en La Fe va contactar amb ajuda d’IA amb més de 5.000 pacients, es van detectar més de 2.200 alertes i es van resoldre prop de 400 incidències de pacients que requerien atenció mèdica o farmacèutica immediata

La Conselleria de Sanitat ha informat el Ple del Consell de les accions realitzades per la Subdirecció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions per a la Salut, amb la finalitat d’avaluar i reparar els danys generats per la DANA en els sistemes de comunicació i en servicis bàsics com ara l’electricitat i la connectivitat, que han afectat 60 infraestructures sanitàries.

Des del 30 d’octubre, la prioritat ha sigut definir, desplegar i coordinar les accions necessàries per a assegurar la continuïtat de la prestació assistencial en les zones afectades, donant prioritat a pacients crònics i a restaurar l’operativitat dels centres com més prompte millor.

D’esta manera, al llarg dels primers dies després de les inundacions es van dur a terme les accions necessàries de revisió dels centres, amb la finalitat de conéixer els problemes de comunicació i connectivitat sorgits i poder planificar les accions per a resoldre’ls.

En primer lloc, es van identificar els centres que estaven desconnectats de la xarxa de comunicacions sanitàries de la Conselleria de Sanitat i es va revisar amb el proveïdor de comunicacions la cobertura 4G en els municipis de la zona zero.

Per a solucionar temporalment la connectivitat, es van implantar encaminadors 4G per a donar connectivitat a través de la xarxa mòbil en els llocs amb cobertura. A més, es va dotar el personal amb portàtils amb SIM i ordinadors fixos per a habilitar llocs individuals en els punts sanitaris extraordinaris que es van habilitar en col·laboració amb els ajuntaments o altres entitats que van cedir espais per a este fi.

D’esta manera, s’han reposat un total de 87 portàtils, 105 telèfons fixos, 40 ordinadors de sobretaula i 15 impressores en els departaments de salut de les zones afectades.

Així mateix, en coordinació amb la Direcció General de Tecnologies de la Informació i la Comunicació, es va planificar i es va coordinar amb el proveïdor de comunicacions el restabliment de la connectivitat.

Mentres es restablien els accessos, es van dur a terme les accions necessàries per a redirigir els pacients a centres alternatius o unitats mòbils i es van concentrar recursos i personal en centres operatius per a absorbir el volum de pacients.

D’altra banda, en els centres tancats o desconnectats es van desviar els telèfons d’atenció al pacient a altres centres pròxims perquè pogueren ser atesos. Es va utilitzar la intel·ligència artificial per a activar un assistent cognitiu per a informar els pacients de les derivacions i es va elaborar un procediment per a mantindre en temps real la situació de cada centre.

Quasi 30 milions d’SMS

En este punt, la Conselleria de Sanitat va reforçar la comunicació a través de missatgeria directa amb SMS, de l’app +Salut i del Portal del Pacient per a informar la població sobre l’estat dels centres i sobre els canvis temporals en els servicis a centres derivats.

De la mateixa manera, s’ha utilitzat l’enviament d’SMS a la ciutadania per a facilitar les recomanacions consensuades pel grup de coordinació a la resposta de Salut Pública, format per persones expertes de la Conselleria de Sanitat i del Ministeri de Sanitat, entre altres.

Per tot això, des de l’inici i fins a l’actualitat s’han enviat quasi 30 milions d’SMS per a fer arribar la informació de manera directa a la població dels municipis afectats, així com a la resta d’habitants de la Comunitat Valenciana, quan el contingut del missatge així ho exigia.

S’ha contactat amb més de 5.000 pacients

Una altra de les mesures extraordinàries dutes a terme per la Conselleria de Sanitat ha sigut el seguiment telefònic realitzat des del Centre de Coordinació d’Atenció a Crònics, instal·lat en La Fe, per a prestar assistència a les poblacions afectades per la DANA. D’esta manera, es va aconseguir contactar amb 5.026 pacients a través d’un assistent cognitiu mitjançant intel·ligència artificial.

Entre estos, es van detectar 2.281 alertes que van facilitar la priorització de les telefonades, i les persones usuàries van ser contactades després per personal sanitari en funció de les prioritats establides. Este personal va resoldre la necessitat o la va canalitzar als equips d’atenció primària o hospitalària en funció de la complexitat.

Esta actuació proactiva ha permés resoldre amb agilitat l’atenció immediata que requerien un total de 391 pacients crònics vulnerables, alguns d’ells aïllats en els domicilis o amb dificultats d’accés.

La Subdirecció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions per a la Salut també ha desenrotllat i desplegat accions per a adaptar i reforçar els sistemes d’informació de la Conselleria referents a la vigilància epidemiològica de malalties derivades de les inundacions.

A més, amb l’objectiu de canalitzar la solidaritat oferida pel voluntariat sanitari, es va posar en marxa una plataforma per a gestionar-la.