Detalle nota de prensa - Comunica GVA
El Consell Escolar participa en l’elaboració de ferramentes per a ajudar les famílies en la recuperació emocional dels menors després de la riuada

- Estos recursos els ha desenrotllat el Col·legi Oficial de Psicologia de la Comunitat Valenciana
El Consell Escolar de la Comunitat Valenciana, en col·laboració amb el Col·legi Oficial de Psicologia de la Comunitat Valenciana (COPCV) i amb l’entitat Psicoemergències CV, ha desenrotllat un dossier pràctic per a ajudar les famílies en la recuperació emocional dels menors després de la riuada.
L’objectiu d’este recurs és proporcionar orientacions específiques per a abordar les conseqüències emocionals que el temporal ha provocat en els menors, oferint pautes eficaces per a la seua recuperació.
El dossier reunix recomanacions pràctiques que faciliten el suport adequat en l’entorn familiar, ja que les llars exercixen un paper essencial en la recuperació emocional dels menors després de situacions d’emergència com la riuada.
Entre les principals línies d’actuació destaquen la recuperació del sentiment de seguretat, a través de la creació d’un ambient estable, predictible i protegit; el foment de la comunicació i la participació amb diàlegs oberts i adaptats a les necessitats dels menors, permetent-los expressar les seues preocupacions, o la promoció de la flexibilitat i l’adaptació a través de la comprensió i l’acompanyament en els canvis de rutines i comportaments que puguen sorgir després de l’experiència viscuda.
Així mateix, es donen pautes per a facilitar l’expressió d’emocions, cosa que permet que els menors verbalitzen i processen els seus sentiments mitjançant paraules, dibuixos o altres activitats; es creen espais de relació fomentant activitats familiars que reforcen els vincles afectius i socials, i s’atenen les necessitats emocionals identificant senyals d’estrés o angoixa i s’oferixen respostes adequades.
A més, s’aborda també l’autocura familiar, garantint que els adults compten amb el suport necessari per a ser un pilar sòlid per als menors.
El dossier inclou ferramentes específiques ajustades a les diverses fases del desenrotllament psicoemocional infantil, proporcionant un llenguatge adaptat i estratègies diferenciades segons l’edat dels xiquets. Este enfocament personalitzat assegura que les famílies puguen respondre de manera adequada a les necessitats emocionals dels menors, potenciant la seua capacitat de recuperació i benestar.
Esta iniciativa complementa les accions ja empreses per la Direcció General d’Innovació i Inclusió Educativa, les quals estan orientades al professorat. Així, s’establix una resposta integral que involucra tant els docents com les famílies en el procés de recuperació emocional després d’esta situació d’emergència.