Detalle nota de prensa
Visor detalle nota de prensa
El Consell aprova el decret que fixa els termes de referència per a elaborar el Pla de recuperació economicosocial de la Comunitat Valenciana
- El pla tindrà tres fases, una de diagnòstic, una altra de planificació, en la qual s’establiran les mesures que cal dur a terme i el pressupost, i una altra d’implementació i seguiment, en la qual es verificarà el compliment
- S’oferiran indicadors d’acompliment almenys en sis àrees estratègiques: infraestructures d’economia i ocupació, vivenda i urbanisme, servicis socials, educació i sanitat, medi ambient i justícia
El Consell ha aprovat el decret que fixa els termes de referència per a l’elaboració, impuls, seguiment i control del Pla de recuperació economicosocial de la Comunitat Valenciana destinat a mitigar els danys provocats per les inundacions derivades de la riuada esdevinguda el 29 d’octubre de 2024.
L’objectiu d’este decret és establir les bases per a dissenyar, desenrotllar, supervisar, analitzar i avaluar el compliment del pla de recuperació, que té com a objectiu últim la restauració de les condicions socials, econòmiques i ambientals de la població i el territori afectat, així com garantir un adequat marc de col·laboració i cooperació entre administracions i entitats públiques.
El pla es regirà pels principis de participació, transparència, sostenibilitat mediambiental, ponderació dels interessos públics implicats i equitat, des de la base del respecte a les competències de cada administració.
Un pla desenrotllat en tres fases
El Pla de recuperació economicosocial de la Comunitat Valenciana es desenrotllarà en tres fases (diagnòstic; planificació i implementació; control, seguiment i avaluació).
Durant la fase de diagnòstic es durà a terme una anàlisi dels danys, així com de les mesures ja executades per les conselleries i altres administracions i entitats públiques durant el període d’emergència.
També es duran a terme entrevistes amb actors clau dels sectors públic, privat i comunitari, es revisaran experiències de recuperació en contextos similars, es redactarà un document de lliçons apreses, s’identificaran les necessitats d’infraestructura, econòmiques i socials i s’avaluaran de manera detallada els danys, pèrdues i costos per a la recuperació del territori.
Per la seua part, en la fase de planificació es definiran les línies estratègiques i accions concretes en la postemergència, s’establiran les accions prioritàries i els seus responsables i s’establiran els pressupostos i les fonts de finançament.
En esta fase d’elaboració del pla es comptarà amb la participació activa d’administracions, entitats públiques, associacions i altres ens.
Finalment, en la fase d’implementació, control, seguiment i avaluació es farà un seguiment de l’execució de les mesures de reconstrucció i reactivació econòmica i es coordinaran les activitats entre les conselleries, les administracions locals, i altres actors.
Així mateix, també es desenrotllaran indicadors clau d’execució, es durà a terme un monitoratge i avaluació periòdica dels ajustos i modificacions necessàries i es publicaran els resultats de compliment i altres fites relacionades amb el pla.
Persones responsables
A escala general, totes les fases del pla estaran davall la supervisió i direcció de la persona responsable de la Secretaria Autonòmica per a la Recuperació Econòmica i Social.
Per la seua part, l’execució de la fase de diagnòstic i de la fase de planificació correspondran a la persona responsable de la Direcció General del Pla de Recuperació i Reconstrucció, mentres que l’execució de la fase d’implementació, seguiment i avaluació correspondrà a la persona responsable de Coordinació, Control i Seguiment. Els dos càrrecs comptaran amb el suport de la Direcció General de Relacions amb altres Administracions.
Transparència
La Vicepresidència Segona publicarà la informació relativa al Pla de recuperació economicosocial de la Comunitat Valenciana amb l’objectiu de donar-lo a conéixer a tots els actors i a la societat en general seguint les directrius marcades pel pla de comunicació.
Així mateix, per a garantir la transparència, eficàcia i avaluació contínua del pla, s’establixen també indicadors clau d’acompliment que avaluaran l’avanç per a cada àrea d’acció. Estos indicadors faran referència, com a mínim, a estes sis matèries:
- Infraestructures: xarxes de transport, servicis hidràulics, servicis bàsics, execució pressupostària.
- Economia i ocupació: empreses que reben suport, impacte en l’ocupació, desenrotllament econòmic local.
- Vivenda i urbanisme: espais residencials, espais urbans adaptats entre altres.
- Servicis socials, educació, i sanitat: infraestructures restaurades o restablides, atenció social, atenció psicològica.
- Medi ambient: superfície recuperada, mesures implementades de contenció, de gestió silvícola, de gestió de residus, de recuperació dels hàbitats naturals dels espais naturals protegits, de la qualitat de les aigües i de les infraestructures necessàries per al desenrotllament d’un ús públic ordenat, així com la implementació de mesures preventives.
- Justícia: infraestructures judicials i accés a la justícia.
A més, s’implantarà una plataforma de monitoratge digital en línia per a la càrrega i alimentació de dades i informació, accessible tant a l’Administració de la Generalitat com a la resta d’actors clau del pla que permeta la visualització en temps real del progrés de les accions, la identificació primerenca de desviacions i retards i la generació automàtica d’informes consolidats, en la seua àrea de competència.
Comités tècnics sectorials
El decret també preveu, en el marc del desenrotllament del Pla de recuperació, la creació de comités tècnics sectorials conformats per representants de cada conselleria o entitat pública que es reuniran amb caràcter mensual. Estos comités es nomenaran mitjançant resolució del vicepresident segon i conseller per a la Recuperació Econòmica i Social de la Comunitat Valenciana.
Així mateix, duran a terme reunions periòdiques entre la Secretaria Autonòmica per a la Recuperació i els centres directius responsables de l’execució de les mesures previstes en el pla, amb l’objectiu d’alinear objectius, resoldre conflictes i compartir avanços.
Informes continguts en el pla
Al llarg de l’elaboració del Pla de recuperació economicosocial de la Comunitat Valenciana es preveu la redacció diversos informes, dels quals es donarà compte al Consell per part de la Vicepresidència Segona.
- Informe de diagnòstic: arreplega les conclusions de la fase de diagnòstic, descrivint l’impacte de la riuada, les àrees prioritàries i les necessitats específiques.
- Pla mestre de recuperació: s’hi arreplegaran les accions dissenyades en la fase de planificació amb la priorització de les mesures, els terminis, els responsables de l’execució i de la gestió i informació econòmica.
- Informes d’avanços periòdics: s’enquadren en la fase d’implementació, seguiment i avaluació i tenen com a objectiu informar sobre els avanços i seguiment d’objectius.
Per a fer-ho, inclouran, almenys, l’estat de l’avanç quantitatiu, l’estat de l’avanç financer, els problemes o retards i els resultats preliminars, entre altres.
La periodicitat dels informes serà mensual quan es tracte de breus referències d’avanços per a seguiment operatiu, i trimestral quan es tracte d’informes detallats que incloguen anàlisis de resultats, lliçons apreses i ajustos necessaris.
Els informes es formularan en un format estandarditzat, amb l’objectiu de consolidar i homogeneïtzar la informació dels diferents departaments.
- Informe final d’avaluació: este document informa sobre l’avaluació integral de l’impacte i sostenibilitat del pla.