Detalle nota de prensa - Comunica GVA
El Consell destina 250 milions d’euros per a la concessió directa d’ajudes a les persones afectades que hagen perdut el seu vehicle per les inundacions
- La quantia arribarà als 2.000 euros per a turismes, furgonetes i vehicles similars i als 2.500 euros en el cas de vehicles adaptats a persones amb mobilitat reduïda
- El termini per a demanar les ajudes s’obrirà l’endemà de la publicació del decret en el DOGV i finalitzarà el 28 de febrer de 2025 i les sol·licituds es podran presentar de manera telemàtica o presencial
El Consell ha aprovat el decret pel qual es determinen les bases reguladores i el procediment per a la concessió directa d’ajudes urgents per un import global de 250 milions d’euros a les persones físiques que hagen patit la destrucció de determinats vehicles de motor i ciclomotors de la seua propietat a conseqüència de les inundacions que van patir diversos municipis de la Comunitat Valenciana el passat 29 d’octubre.
En concret, la quantia de l’ajuda ascendirà als imports següents en funció de la categoria del vehicle sinistrat: 250 euros per a ciclomotors, 750 euros per a motocicletes, 2.000 euros per a turismes, furgonetes i vehicles similars i 2.500 euros per a turismes, furgonetes i vehicles similars adaptats per a persones amb mobilitat reduïda.
Persones beneficiàries
Seran beneficiàries de les ajudes les persones físiques, tant si exercixen activitats econòmiques com si no ho fan, que siguen propietàries d’un vehicle que es trobe assegurat, que siga declarat sinistre total com a conseqüència directa de les riuades del passat 29 d’octubre, i que es trobe enquadrat en alguna d’estes categories previstes en el Reglament general de vehicles: ciclomotor, motocicleta, motocarro, automòbil de tres rodes, turisme, pick-up, camió amb pes màxim autoritzat de fins a 3.500 kg, furgó o furgoneta amb pes màxim autoritzat de fins a 3.500 kg, derivat de turisme i vehicle mixt adaptable.
De la mateixa manera, les persones beneficiàries hauran d’haver iniciat, abans de la sol·licitud de l’ajuda, una reclamació al Consorci de Compensació d’Assegurances o, en defecte d’això, a l’asseguradora del vehicle sinistrat. Esta circumstància s’acreditarà, inicialment, mitjançant la consignació en la sol·licitud de l’ajuda del número d’expedient assignat al sinistre pel Consorci de Compensació d’Assegurances o, en defecte d’això, per l’entitat asseguradora del vehicle.
Igualment, el vehicle haurà d’haver sigut baixa en la Direcció General de Trànsit (DGT) amb motiu dels danys ocasionats per la DANA. Per a la concessió inicial de les ajudes serà suficient que es justifique la baixa temporal del vehicle en la DGT i es manifeste el compromís de tramitar la baixa definitiva del vehicle quan siga possible i, en tot cas, abans del 31 de desembre de 2025.
Només podrà presentar-se una sol·licitud per cada vehicle sinistrat, per la qual cosa les persones sol·licitants hauran de presentar una sol·licitud independent per cada vehicle de la seua propietat que haja resultat sinistrat.
En el cas que un vehicle pertanga a diverses persones, l’ajuda se sol·licitarà per la persona que figure com a titular principal en el Registre de vehicles de la DGT, la qual quedarà obligada, amb la seua responsabilitat, a entregar a la resta de copropietaris la part proporcional de l’ajuda.
Com presentar les sol·licituds
Les persones interessades podran presentar la seua sol·licitud des de l’endemà de la publicació d’este decret en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV) fins al 28 de febrer de 2025. Amb la finalitat de tramitar estes ajudes amb la màxima celeritat, les sol·licituds s’han de presentar, preferentment, de manera telemàtica.
Així mateix, les persones interessades podran acudir de manera presencial per a presentar la sol·licitud en les oficines de coordinació de la postemergència creades per la Generalitat i que es poden consultar en este enllaç.
També s’habilitarà un servici per a resoldre dubtes i consultes en el telèfon 96 1613199 o en el correu electrònic ajudavehiclesdana@gva.es A més, tota la informació estarà disponible en la web de l’Agència Tributària Valenciana, així com en la web de les ajudes habilitada per la Generalitat.
La presentació telemàtica de les sol·licituds s’efectuarà en dos tràmits. En el primer se sol·licitarà cita prèvia, que determinarà una data i franja horària per a presentar la sol·licitud. Este tràmit no requerix firma electrònica i només ha d’introduir-se la identificació de la persona sol·licitant de les ajudes (no del representant), un correu electrònic i un telèfon de contacte. El sistema informarà de la franja de temps i dia assignat per a presentar la sol·licitud.
En el segon tindrà lloc la presentació de la sol·licitud, la qual sí que requerix firma electrònica. Dins de la franja horària assignada, s’accedirà al procediment de sol·licitud d’ajuda a través del qual es presentarà la sol·licitud.
També s’ha habilitat a les i els professionals que estiguen adherits a un conveni de col·laboració en relació amb la presentació telemàtica de documents amb transcendència tributària davant l’Agència Tributària Valenciana perquè puguen presentar electrònicament la sol·licitud d’estes ajudes en representació de les persones sol·licitants.