Medi Ambient, Infraestructures i Territori
Mobilitat

TRAM d’Alacant oferix servici d’autobús entre les parades d’Hospital Vila i Benidorm i recupera la connexió directa fins a Dénia

27/01/2025
Tren dual TRAM d'Alacant
  • Una vegada finalitzades les obres dels viaductes d’Algar i Mascarat, la línia 9 (Benidorm-Dénia) presta servici sense necessitat de transbord
  • Les obres de duplicació de via i electrificació que s’executen en un tram de la línia 1 obliguen a interrompre la circulació ferroviària
  • Les parades alternatives s’han situat a Benidorm, Cala Finestrat, Hospital Vila, Costera Pastor i Creueta

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) oferirà servici d’autobús, des de demà, dimarts 28 de gener, i fins a finals d’abril, entre les estacions d’Hospital Vila i Benidorm de la línia 1 (Luceros-Benidorm) de TRAM d’Alacant.

Al mateix temps, la línia 9 (Benidorm-Dénia) recupera la normalitat en tot el seu traçat, una vegada finalitzades les obres dels nous viaductes d’Algar i Mascarat, per la qual cosa el recorregut es farà sense necessitat de transbord.

La interrupció del servici ferroviari en este tram de la línia 1 es realitza a conseqüència de les obres de duplicació de via i electrificació que s’executen en este tram. Com a alternativa, FGV ha disposat un servici d’autobús en este tram amb parada a Benidorm, Cala Finestrat, Hospital Vila, Costera Pastor i Creueta que enllaçarà amb el servici ferroviari en circulació, en les parades de Creueta (direcció Luceros) i Benidorm (direcció Dénia). En el tram afectat, únicament quedarà sense servici d’autobús el baixador de Terra Mítica.

Per a més informació sobre els servicis, els usuaris poden consultar els horaris de pas, a més de les estacions i parades de TRAM, en el telèfon d’informació d’atenció al client (900 72 04 72), així com en la pàgina web www.tramalacant.es i l’app oficial.

Obertura del tram Altea-Calp de la línia 9

D’altra banda, completades les obres dels viaductes nous d’Algar i Mascarat, s’ha obert a la circulació el tram Altea-Calp, sense servici des d’abril de l’any passat, al mateix temps que s’ha completat la renovació i modernització de la línia 9, per la qual cosa les unitats duals ja poden circular entre Benidorm i Dénia, sense necessitat que els viatgers facen cap mena de transbord.

Els nous viaductes d’Algar i Mascarat posen fi a la renovació integral de la línia 9 iniciada en 2014 per la Generalitat i que ha obligat a interrompre la circulació en diferents trams al llarg d’estos deu anys.

Viaductes nous

El projecte que s’ha executat sobre el riu Algar ha consistit en la construcció d’un pont paral·lel al ja existent, construït entre 1913 i 1915, i que es manté com a passarel·la per als vianants, tal com establix la fitxa de catalogació de bé de rellevància local.

L’actuació de l’Algar ha inclòs l’execució d’un viaducte amb llosa de formigó, el tauler del qual té una longitud de 226 metres i una amplària total de sis metres.

El nou viaducte de Mascarat és una estructura metàl·lica d’eix recte, un pes de 114.000 quilograms i una longitud total de 43,20 metres, salvant el barranc amb una única obertura isostàtica i de les mateixes característiques que el tauler original (estructura metàl·lica tipus PRATT).

A més, l’actuació de Mascarat ha inclòs la reposició en tot el traçat (aproximadament 1,5 quilòmetres) de l’actual superestructura de la plataforma ferroviària en balast per via en placa, protecció i l’execució de 12.475 metres quadrats de superfície de talús mitjançant malles de triple torsió reforçada, al llarg dels tres túnels que travessa el TRAM d’Alacant en esta zona.

L’obertura dels nous ponts comporta la retirada de les unitats dièsel que seran substituïdes pels més moderns trens duals, incorporats des de 2023 al tram Dénia-Calp i que ara circularan per tota la línia.

Característiques de les obres entre Hospital Vila i Benidorm

Les actuacions en execució discorren pels térmens municipals de la Vila Joiosa, Finestrat i Benidorm, al llarg de 6,23 quilòmetres. El projecte, amb un pressupost pròxim als 40 milions d’euros, IVA inclòs, és finançat amb fons de la Unió Europea MRR.

Els treballs consistixen a duplicar la via quant a infraestructura, inclosa l’execució d’un viaducte nou sobre el barranc del Murtal, superestructura de via i electrificació.

En la mateixa actuació, es rehabilitaran els baixadors Cala Finestrat i Terra Mítica amb els nous requeriments d’accessibilitat i equipaments, i es millorarà l’accés a l’Hospital de la Marina Baixa des del baixador d’Hospital Vila amb la instal·lació d’un ascensor per a dotar d’un millor accés i complir els criteris d’accessibilitat.

La posada en servici d’eixes obres està planificada per a finals de 2025 i requerix tallar la circulació ferroviària temporalment.

Galeria d'imatges