Detalle nota de prensa - Comunica GVA
La Filmoteca Valenciana i la Mostra de València recuperen el cicle sobre Nadia El Fani

- El cicle sobre la cineasta franco-tunisiana es va haver de suspendre a causa de les inundacions del 29 d’octubre
- Es reinicia el 6 de febrer, a les 20 hores, amb la projecció de Capitale Parenthèse (2022), que serà presentada al públic per Nadia El Fani
La Filmoteca Valenciana recupera el cicle de la passada edició de la Mostra de València dedicat a la cineasta franco-tunisiana Nadia El Fani, que va ser suspés a causa de les conseqüències de les inundacions del 29 d’octubre.
Les pel·lícules de Nadia El Fani no són molt conegudes a Espanya i només han format part de la programació d’algun festival de manera ocasional. Per això que esta retrospectiva de la Mostra, que ara recupera la Filmoteca Valenciana, siga la més extensa que se li ha dedicat fins ara en el nostre país.
Com assenyala Eduardo Guillot, coordinador del cicle, la retrospectiva “integra diferents formats (curt, mitjà i llargmetratge) i gèneres (ficció, documental, autoficció, assaig), la qual cosa permet conéixer el seu treball en un sentit ampli i comprovar la coherència d’una obra que s’ha desenrotllat sempre a contracorrent, superant les dificultats a les quals s’enfronta una artista per a la qual cada nova pel·lícula és un desafiament, la qual cosa unida a la seua militància per la justícia social, el feminisme i la societat laica convertixen el seu cine tant en arma de combat com en valuós testimoni del seu temps”.
“Nadia El Fani és una directora que ha fet cada una de les seues pel·lícules des de la llibertat que atorga la independència total, però pagant els molts peatges que eixa llibertat comporta”, assenyala Guillot.
El cicle es reinicia el dijous 6 de febrer, a les 20 hores, amb la projecció, en sessió única, de Capitale Parenthèse (2024), el seu últim llargmetratge fins ara i en el qual la cineasta agafa la càmera i roda tots els dies des del sext pis de sa casa a on està aïllada, mentres sona la ràdio al fons, per a proposar una reflexió sobre el confinament que es va imposar en març de 2020 a la població mundial a causa de l’epidèmia de la covid.
Nadia El Fani estarà en la sala Berlanga per a presentar la pel·lícula al públic i mantindre un col·loqui després de la projecció amb Eduardo Guillot. Als cent primers assistents a la projecció se’ls regalarà un exemplar de la revista Quaderns de la Mostra, dedicada a esta cineasta la trajectòria de la qual es caracteritza des dels seus començaments per la voluntat de qüestionar els dogmes i donar testimoniatge de la realitat en primera persona.
El dissabte 8 de febrer, a les 18 hores, la Filmoteca Valenciana projecta Bedwin Hacker (2003), sobre una oficial de la intel·ligència francesa que establix un joc del gat i el ratolí amb una hacker que està interferint les ones de ràdio en el nord d’Àfrica i França per a transmetre missatges polítics des d’un remot poble de muntanya a Tunísia.
El dimarts 11 de febrer, a les 20 hores es projecta una selecció de cinc curts rodats entre 1990 i 2005 de molt diverses temàtiques, des del compromís polític d’un grup de dones líders del Magreb durant la guerra civil d’Algèria fins a una anàlisi de l’herència de les dones cartagineses en les tradicions turques.
El dimecres 12 de febrer, a les 18 hores, la Filmoteca projecta Ouled Lénine (2008). Partint de la figura de son pare, membre del Partit Comunista de Tunísia, Nadia El Fani traça un retrat dels militants progressistes en el país immediatament després de la independència i planteja la qüestió de l’herència que han deixat.
El dimarts 18 de febrer, a les 18 hores, es projecta Laïcité Inch’allah! (2011). Mesos abans que florira la Primavera Àrab en el seu país, Nadia El Fani va alçar la ira dels extremistes amb este documental en el qual denunciava la hipocresia religiosa i la necessitat d’una constitució laica per a impulsar el progrés de Tunísia. Des de llavors va aprendre a conviure amb les amenaces de mort i el desterrament.
El dijous 20 de febrer, a les 18 hores, es projecta Nos Seins, Nos Armes (2013), un documental codirigit amb la periodista Caroline Fourest. El dimarts 25 de febrer, a les 20 hores, la Filmoteca Valenciana projecta Même pas mal (2013) en el qual la directora documenta el seu enfrontament amb els fonamentalistes islàmics a causa del rodatge de Laïcité, Inch’Allah!. El dijous 27 de febrer, a les 20 hores, es projecta Fifty-fifty, mon amour (1992), un migmetratge que tracta sobre la vida d’una dona que es debat entre dos nacionalitats.
En esta sessió també es projecta el migmetratge Je suis tu es nous sommes (2024), una reflexió sobre el lloc de l’artista en la societat a partir de la participació de Nadia El Fani com a cineasta en ‘Dérive Casablancaise, Trobades de les Arts Escèniques en el Mediterrani’, en desembre de 2022.