Medi Ambient, Infraestructures i Territori
Transport públic

Martínez Mus: “Les deficiències en Rodalia saturen el servici de Metrobús amb 3.000 passatgers diaris”

06/02/2025
Martínez Mus: “Les deficiències en Rodalia saturen el servici de Metrobús amb 3.000 passatgers diaris”
  • El nou contracte de la Generalitat amplia l’oferta un 40 % i posa en marxa línies nocturnes del servici d’autobús que unix València amb els municipis de l’oest de l’àrea metropolitana

El conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, ha denunciat que el “deficient servici de Rodalia de Renfe” té un impacte directe en el servici de Metrobús que implica “saturar les línies autonòmiques amb 3.000 viatgers extra diaris”.

Així ho ha assegurat el titular d’Infraestructures després de reunir-se amb l’alcaldessa de Xirivella, Paqui Bartual, un dels municipis que compta tant amb servici de Metrobús com de Rodalia. “Nosaltres hem complit amb la nostra part i hem reforçat el servici amb un 40 % més d’oferta, però és necessari que el Govern central també millore la connexió ferroviària”, ha remarcat Martínez Mus.
 
El contracte posat en marxa estes setmanes suposa, d’una banda, la consolidació i millora dels servicis nocturns amb autobús atesos entre València i l’aeroport i, d’altra banda, la introducció de dos noves línies que asseguren la connectivitat de l’àrea en caps de setmana fora de l’horari habitual dels servicis en horari de nit.

La Conselleria de Medi Ambient, Infraestructures i Territori també ha ampliat fins a tres les línies nocturnes del servici d’autobús que unix València amb els municipis pertanyents a l’oest metropolità, la qual cosa suposa un increment del 98 % en l’oferta total nocturna respecte a l’operativa anterior, proporcionant més alternatives de transport i millorant l’accessibilitat per a les persones usuàries d’esta zona.

D’esta manera, la línia 150 N València-Manises, que ja estava operativa, incrementarà les seues expedicions de 39 a 77 setmanals, i d’esta manera s’assegura l’accés a l’aeroport i es millora la mobilitat entre València i Manises en horaris sense servici de metro. En total, realitzarà aproximadament 2.180 expedicions anuals, amb la qual cosa cobrirà prop de 29.700 km.

A més, s’han creat noves línies, la 153 N València-Torrent i la 161 València-Barri del Crist, que oferixen connectivitat nocturna els divendres i dissabtes. S’estima que les tres línies d’estos servicis nocturns beneficiaran un total de 322.996 habitants, excloent la ciutat de València.

Estos nous servicis s’inclouen dins del nou contracte ‘CV-106. València Metropolitana Oest’, que disposa d’un pressupost d’adjudicació de 97,5 milions d’euros. La posada en servici d’estes línies respon a un increment de demanda per a la mobilitat nocturna de caps de setmana i facilita l’accés a activitats lúdiques i d’oci, la qual cosa enfortix la connexió de València amb els municipis del corredor nord-oest metropolità: Mislata, Quart de Poblet, Manises, Xirivella, Alaquàs, Aldaia, Paiporta, Picanya i Torrent.

L’Autoritat de Transport Metropolità de València, organisme dependent de la Generalitat, preveu la incorporació de servicis nocturns en la resta dels contractes que arrancaran en este primer trimestre, i que suposen la renovació integral dels servicis metropolitans d’autobús.

Corredor CV-106

El corredor d’autobús CV-106 és el de més demanda en l’àrea metropolitana, amb un nombre estimat de quasi 8 milions de viatgers anuals, la qual cosa suposa més del 50 % de tots els viatgers transportats en la xarxa de Metrobús i, a més, facilita la connectivitat de molts municipis afectats per les inundacions.

El gran increment de demanda en este eix derivat, entre altres, de les bonificacions tarifàries aplicades per la Generalitat, així com de la gran reducció dels servicis de Rodalia prestats per Renfe a conseqüència de les obres de l’accés sud ferroviari, ha disparat el nombre de viatges en este corredor d’autobús, en el qual ara s’incrementarà l’oferta.

Per això, la Conselleria ha renovat i millorat este servici d’autobús, tant en itineraris com en freqüències, per a atendre aproximadament 441.000 habitants.

El servici s’estructura en 10 línies diürnes (17 en total comptant totes les variants) i 3 nocturnes, amb més de 800 expedicions en dies laborables, més de 460 expedicions en dissabtes i unes 300 en diumenges i festius. En total es realitzaran al voltant de 242.331 expedicions a l’any i es recorreran uns 3.132.000 km a l’any.

Des del punt de vista ambiental, s’ha apostat per l’electrificació de la flota, amb la incorporació de 47 vehicles elèctrics (el 100 % de la flota), la qual cosa a més de les emissions, elimina l’impacte acústic. A més, a través de la pàgina metrovalencia.com s’oferix informació en temps real sobre cada una de les línies i els horaris dels autobusos.

 

Galeria d'imatges