Hisenda i Economia

El servici d’assistència telefònica de l’ATV es consolida com un instrument essencial per al compliment voluntari i la lluita contra el frau fiscal

27/02/2025
El servici d’assistència telefònica de l’ATV es consolida com un instrument essencial per al compliment voluntari i la lluita contra el frau fiscal
  • Durant 2024 s’han atés 25.776 telefonades davant de les 3.405 de 2022, quan es va posar en marxa el servici
  • El grau de satisfacció mitjà amb l’Agència Tributària Valenciana és del 76 %, s’han reduït un 19 % les queixes i ha disminuït el nombre de contestacions fora de termini al 2,5 % dels casos
  • La consellera Ruth Merino ha presidit el Consell Rector en el qual s’ha presentat el nou pla de l’ATV, adaptat a nous desafiaments com la intel·ligència artificial o un entorn en línia

 

El servici d’assistència telefònica de l’Agència Tributària Valenciana (ATV) ‘L’ATV li crida’ es consolida com un instrument essencial per al compliment voluntari i la lluita contra el frau fiscal. Des de la seua entrada en servici en 2022 el nombre d’atencions ha augmentat de manera exponencial fins a arribar a les 25.776 telefonades enguany, davant de les 15.035 fetes en 2023 o les 3.405 telefonades del primer any de funcionament. L’ús d’estos canals pel contribuent significa que està més informat i redunda en menys incidents.

Este ha sigut un dels punts que s’han tractat durant la reunió del Consell Rector de l’Agència Tributària Valenciana, presidit per la consellera d’Hisenda i Economia, Ruth Merino, qui ha posat en relleu el treball realitzat i la implicació del personal de l’ATV. Segons ha destacat, la implantació de ferramentes com el servici telefònic demostra que la informació al contribuent “és fonamental per a assegurar el compliment voluntari d’obligacions, perquè com més compliment, millor eficiència, millor gestió i millor utilització dels recursos públics”.

En esta sessió s’ha avaluat favorablement l’informe anual d’execució de la planificació estratègica de l’ATV corresponent a 2024. En el mateix s’especifica que el 98 % dels documents que entren en l’organisme encarregat de l’aplicació dels tributs ho fan amb captura de dades, i queden únicament uns certs casos que es realitzen de manera presencial i models menors que no solen utilitzar ciutadans sinó empreses.

D’esta manera s’acomplix l’objectiu d’eliminar el paper en la presentació d’autoliquidacions i sol·licituds, i es corroboren els avanços vinculats a la digitalització de l’Agència per a possibilitar a la ciutadania relacionar-se amb esta.

La titular de les finances autonòmiques ha incidit en el fet que esta qüestió també està relacionada amb la lluita contra el frau fiscal “amb la concepció de dotar el contribuent d’informació per a estimular el compliment voluntari d’obligacions o previndre incompliments”.

D’altra banda, en el Consell Rector s’ha exposat que el grau de satisfacció mitjà de l’ATV és del 76 %. A més, s’ha detectat una baixada del 19 % de les queixes finalment acceptades i s’ha reduït el nombre de contestacions fora de termini, que tan sols han sigut del 2,5 % dels casos.

Referent a això, la directora general de l’ATV, Sonia Díaz, ha destacat el grau de compliment del programa, “que ha ascendit a un 85 % en la seua globalitat, la qual cosa evidencia el compromís de l’organització amb els objectius planificats”.

Nova planificació estratègica

En l’exercici 2024, l’Agència Tributària Valenciana va prorrogar el seu pla plurianual 2020-2023 per raons organitzatives. En 2025 s’ha elaborat un nou pla, adaptat als nous desafiaments existents i que afecten directament la seua activitat, com la intel·ligència artificial o un entorn en línia, que exigix al mateix temps no desatendre col·lectius vulnerables. Això ha vingut motivat per la necessitat de replantejar el seu model d’organització interna, estructura i funcionament, amb la finalitat d’aconseguir la major eficiència, eficàcia i qualitat dels servicis que es proveïxen a la ciutadania.

A este efecte, i partint de l’experiència acumulada en estos últims cinc anys en què s’ha implementat el primer document de planificació estratègica de l’Agència, “s’està duent a terme una adaptació de la normativa d’autoorganització per a la millora de la gestió dels recursos”, ha explicat Sonia Díaz.

És per això que el primer dels objectius estratègics conté programes centrats a millorar el llenguatge utilitzat en els documents d’eixida, mesurar l’assistència al contribuent evitant desplaçaments, però sense desatendre l’atenció presencial si així ho preferix o requerix el ciutadà, o avançar en projectes informàtics que agilitzen els tràmits.

El segon objectiu, ja present en el pla anterior, pretén estimular el compliment voluntari de les obligacions tributàries, millorar la informació en mà dels contribuents, analitzar la litigiositat, així com optimitzar la recaptació i reduir la prescripció.

Per descomptat, la lluita contra el frau fiscal inclou un pla de control tributari d’acord amb unes directrius detallades que impliquen tots els tributs gestionats per l’ATV. Destaca també, segons la directora de l’Agència, pel que fa a l’estratègia de gestió recaptatòria neta, “l’interés en què la recaptació executiva pròpia duta a terme per esta siga cada vegada major”.

Finalment, el bon govern és un objectiu estratègic amb una vocació més àmplia, que pretén impulsar la qualitat i la transparència, la formació, l’educació cívica-tributària, l’eficiència en els recursos assignats i les bones pràctiques administratives.

En el marc del nou Pla plurianual de gestió, s’ha aprovat el Programa anual d’actuació de 2025, en el qual es concreten les actuacions que cal dur a terme durant este any dirigides a la consecució dels objectius estratègics i planificació de programes arreplegats en este.

Així mateix, la directora general de l’Agència ha informat de la “posada en marxa de l’organització de la campanya de la renda de l’exercici 2024, servici que es presta a la ciutadania en els últims anys en col·laboració amb l’Agència Estatal d’Administració Tributària”, i a la qual s’unix la col·laboració de les oficines liquidadores de districte hipotecari través de l’atenció presencial durant el mes de juny.

 

Galeria d'imatges