Detalle nota de prensa - Comunica GVA
La Generalitat sol·licita al Govern central la implicació de les comunitats autònomes en el disseny del Pla Auto 2030
- El secretari autonòmic d’Indústria ha participat en la comissió territorial del Pla Auto 2030
- També es demana que al costat de les empreses fabricadores de vehicles es tinga en compte a la indústria auxiliar, de gran pes en la Comunitat Valenciana
El secretari autonòmic d’Indústria, Felipe Carrasco, ha reclamat al Govern d’Espanya que el disseny i desenrotllament del Pla Auto 2030 compte amb la participació de les comunitats autònomes.
Així ho ha manifestat durant la seua intervenció en la comissió territorial del citat pla, en la qual han participat representants de les autonomies i de les entitats locals a través de l’ACEAC, juntament amb la Secretaria d’Estat d’Indústria, el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, i el Ministeri d’Economia, Comerç i Empresa.
Carrasco ha subratllat que la col·laboració entre administracions resulta essencial per a garantir l’eficàcia d’esta mena d’iniciatives estratègiques. En este sentit, ha advertit del risc de repetir errors passats, com els que es van cometre en la gestió dels fons europeus Next Generation, en els quals, segons ha recordat, la falta de coordinació amb els governs autonòmics va provocar un resultat poc satisfactori i una pèrdua d’oportunitats per als territoris. “És necessari evitar que torne a ignorar-se la veu de les comunitats, perquè això resta efectivitat al pla i perjudica milers de persones”, ha assenyalat.
El representant de la Generalitat ha posat l’accent, a més, en la necessitat que el Pla Auto 2030 no es limite a atendre les necessitats dels grans fabricadors, sinó que incloga també la indústria auxiliar de l’automòbil, que en la Comunitat Valenciana té un pes econòmic molt rellevant.
“Per descomptat que donem suport a les mesures orientades als productors de vehicles, però també cal reconéixer i donar suport de manera clara i efectiva a les empreses del sector auxiliar, que generen ocupació i valor afegit en la nostra regió”, ha afirmat Carrasco. Així mateix, ha advocat per una major coordinació entre els diferents actors implicats, tant públics com privats, a escala territorial.
Pla Auto 2030
El Pla Auto 2030 és una estratègia impulsada pel Govern d’Espanya en col·laboració amb la patronal ANFAC. El seu objectiu és garantir que el sector de l’automoció continue sent un pilar clau de l’economia nacional i, al mateix temps, lidere el procés de reindustrialització del país en la pròxima dècada. En este marc, es pretén consolidar Espanya com un centre tecnològic i innovador, amb el vehicle elèctric com a eix de transformació.
Entre les metes prioritàries del pla es troba la recuperació del mercat intern fins a arribar als 1,2 milions de matriculacions anuals, així com la promoció decidida de l’electrificació. Per a 2025, es preveu la venda de 100.000 cotxes elèctrics i la instal·lació de 91.000 punts de recàrrega públics.
De cara a 2030, el full de ruta preveu que hi haja en circulació 5,5 milions de vehicles elèctrics i un total de 300.000 punts de recàrrega en tot el territori nacional. A més, s’establixen mesures per a assegurar la competitivitat industrial del país i mantindre la seua capacitat d’atracció d’inversions, especialment davant del risc de deslocalització o tancament de plantes.
El Pla Auto 2030 es planteja com un compromís de país que requerix el concurs de totes les administracions, del conjunt del sector de l’automoció i d’altres agents implicats en la transició cap a una mobilitat sostenible. Per a això, es reclama dotar-lo d’un pressupost propi, definir mecanismes eficaços de seguiment i establir sistemes de rendició de comptes.
Entre les mesures previstes destaquen la continuïtat d’incentius com el Pla Moves, l’ampliació substancial de la xarxa d’infraestructures de recàrrega i la implicació activa d’altres sectors estratègics, com l’energètic o el financer, en la creació d’un ecosistema competitiu a escala global.
El sector de l’automoció representa en l’actualitat el 10 % del PIB espanyol, genera dos milions d’ocupacions i concentra el 18 % de les exportacions nacionals. En este context, el Pla Auto 2030 és considerat una iniciativa de caràcter essencial per a assegurar el lideratge d’Espanya en la indústria europea i garantir el seu futur davant dels desafiaments de la mobilitat del segle XXI.