Detalle nota de prensa
Visor detalle nota de prensa
Justícia impartix sessions informatives sobre el nou model organitzatiu d’oficina judicial

- El nou model dels tribunals d’instància que establix la Llei orgànica 1/25 entrarà en funcionament a partir de l’1 de juliol
- Disposaran de servicis comuns de tramitació i servicis comuns generals
La Conselleria de Justícia i Administració Pública implantarà el nou model d’oficina judicial dels tribunals d’instància en 24 partits judicials a partir de l’1 de juliol en compliment de la Llei orgànica 1/2025, de 2 de gener, de mesures en matèria d’eficiència del servici públic de justícia.
Estos tribunals d’instància disposaran, en els 24 partits judicials, de la primera fase d’implantació, a excepció de Segorbe, de servicis comuns de suport i suport a la funció jurisdiccional, formats per un servici comú de tramitació i un servici comú general.
La Conselleria ha iniciat, esta setmana, una ronda de sessions informatives en els partits judicials corresponents per a exposar les principals novetats del nou model organitzatiu, informar sobre les relacions de llocs de treball i el procés d’acoblament del personal, i atendre les consultes que puguen sorgir, amb l’objectiu de facilitar una transició ordenada i eficaç al sistema nou.
Els primers partits judicials en els quals la Conselleria ha impartit esta formació han sigut Elda, Picassent-Carlet, Alzira, la Vila Joiosa i Quart de Poblet-Mislata.
En este sentit, la implantació d’esta nova estructura comportarà l’adopció de mesures d’optimització digital, processal i d’organització del personal, amb l’objectiu d’efectuar la transició des d’un sistema organitzatiu rígid d’unitats judicials i plantilles orgàniques, a un model d’estructures flexibles, basat en una organització de servicis comuns, que permeta atendre les necessitats de suport dels jutges dels tribunals d’instància.
Estes transformacions suposaran la integració de les actuals plantilles de funcionaris dels jutjats i l’adaptació de les relacions de llocs de treball dels servicis actuals a les relacions de llocs de treball corresponents al nou disseny organitzatiu.
Les sessions informatives estan dirigides als funcionaris de l’Administració de justícia, concretament als pertanyents als cossos de gestió processal i administrativa, tramitació processal i administrativa i auxili judicial, destinats en els partits judicials inclosos en esta fase inicial.
Tribunals d’instància que entraran en funcionament
La Llei orgànica 1/2025 disposa que el règim d’implantació del nou model organitzatiu siga progressiu i escalonat. En este sentit, establix, per a l’1 de juliol de 2025, que els jutjats de primera instància i instrucció i els jutjats de violència sobre la dona, en aquells partits judicials a on no existisca una altra classe de jutjats, es transformaran, respectivament, en seccions civils i d’instrucció úniques i seccions de violència sobre la dona.
Per a això, la Conselleria de Justícia i Administració Pública ha aprovat la resolució per a adequar l’estructura organitzativa en els jutjats de primera instància i instrucció dels partits judicials de la Comunitat Valenciana que hauran de complir este requisit en juliol.
Servicis comuns
En la data d’implantació dels tribunals d’instància que tinguen la seua seu en els partits judicials citats entraran en funcionament els servicis comuns de tramitació i els servicis comuns generals.
En la província d’Alacant, els partits judicials amb servici comú de tramitació i servici comú general seran els d’Alcoi, Elda, Ibi, Novelda, Sant Vicent del Raspeig i la Vila Joiosa, i en la província de Castelló, els de Nules i Vila-real.
En la província de València, el partit judicial de Segorbe comptarà amb un servici de tramitació únic, mentres que Alzira, Carlet, Catarroja, Llíria, Massamagrell, Mislata, Montcada, Ontinyent, Paterna, Picassent, Quart de Poblet, Requena, Sagunt, Sueca i Xàtiva disposaran de servici comú de tramitació i servici comú general.
Tots els servicis comuns seran dirigits per un lletrat de l’Administració de justícia, de qui dependran funcionalment la resta dels lletrats de l’Administració de justícia i el personal al servici de l’Administració de justícia.
Cada servici comú està integrat pels llocs que determinen les corresponents relacions de llocs de treball, reservats a funcionaris dels cossos següents al servici de l’Administració de justícia: cos de lletrats de l’Administració de justícia, cos de gestió processal i administrativa, cos de tramitació processal i administrativa i cos d’auxili judicial.
Els servicis comuns de tramitació, en coordinació amb els altres servicis comuns de l’oficina judicial, prestaran els servicis per a l’ordenació, la gestió i la tramitació dels procediments en fase declarativa.
El servici comú general és aquella unitat de l’oficina judicial que realitza labors centralitzades i de caràcter transversal no encomanades expressament a altres servicis comuns processals.
Els servicis comuns generals presten servicis de registre i repartiment d’escrits de tràmit i altra documentació dirigits als òrgans judicials, servicis d’actes de comunicació i execució, servicis relacionats amb la prestació i sol·licitud de l’auxili judicial, servicis relacionats amb l’atenció a la ciutadania, a professionals i persones litigants.
També faran altres servicis transversals o generals com el suport a l’activitat de l’oficina judicial pel personal d’auxili judicial, i per a auxili a l’oficina del registre civil del respectiu partit judicial.