Visor detalle nota de prensa

Conselleria de Medi Ambient, Infraestructures i Territori
Fórum Europa

Martínez Mus anuncia un projecte per a la creació d’una xarxa de parcs metropolitans inundables complementaris a les canalitzacions de barrancs

28/05/2025
Martínez Mus anuncia un projecte per a la creació d’una xarxa de parcs metropolitans inundables complementaris a les canalitzacions de barrancs
  • El conseller explica que este projecte de regeneració territorial “se sumarà a les necessàries obres estructurals que continuem reclamant al Govern central”
  • Destaca la inversió diària de 2,8 milions d’euros per a recuperar infraestructures com la CV-36, que entrarà en servici el 10 de juny
  • Avança que en juny eixirà a informació pública el Pla d’ordenació dels recursos naturals del Parc Natural de l’Albufera

El conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, ha anunciat que la Generalitat treballa en un projecte per a la creació d’“una xarxa de parcs metropolitans inundables en el sud de l’àrea metropolitana de València, com a part de l’estratègia de regeneració impulsada després de les greus inundacions del mes d’octubre passat”.

Així ho ha confirmat el titular de Medi Ambient durant la seua intervenció en el desdejuni informatiu de Fórum Europa Tribuna Mediterránea celebrat a València. El conseller ha explicat que es tracta d’“una ferramenta més de mitigació que se sumarà a les necessàries obres estructurals que continuem reclamant al Govern central”.

El projecte, que abastarà més de 3.900 hectàrees de sòl rústic en les riberes del Túria i del sistema Poio-Saleta, busca no només mitigar els efectes de futures inundacions, sinó també impulsar la regeneració ambiental, agrícola i social de l’entorn. “La recuperació no ha de ser un mer procés de refer el mateix, sinó de fer-ho millor”, ha subratllat Martínez Mus.

En este sentit, ha assenyalat que el projecte s’està elaborant al costat de la Vicepresidència Segona i Conselleria per a la Recuperació Econòmica i Social de la Comunitat Valenciana i amb experts de la Universitat Politècnica de València (UPV). Esta estratègia permetrà “regenerar corredors verds que connecten l’albufera i el front litoral amb les zones forestals de l’oest metropolità”, que estan acabant de ser definits.

En matèria mediambiental, el conseller també ha avançat que el mes de juny eixirà a informació pública el nou Pla d’ordenació dels recursos naturals (PORN) del Parc Natural de l’Albufera, “un instrument clau” que preval sobre qualsevol altre en l’ordenació dels recursos naturals del parc, que no s’actualitzava des de fa 30 anys i que serà clau per a avançar en la candidatura de reserva de la biosfera.

2,8 milions al dia per a la recuperació

Martínez Mus ha destacat que la resposta de la Generalitat a l’efecte de les inundacions s’ha traduït en una inversió “sense precedents” a través del Pla Recuperem València. “Només des d’esta conselleria, hem mobilitzat més de 600 milions d’euros, amb una inversió diària de 2,8 milions per a recuperar infraestructures essencials i retornar la normalitat als municipis afectats”, ha indicat.

Gràcies a este esforç inversor, la Generalitat reobrirà el 2 de juny diverses infraestructures de manera definitiva, com l’accés al circuit Ricardo Tormo de Cheste i el pont entre Massanassa i Catarroja sobre el barranc de Poio. A més, el 10 de juny entrarà en servici el nou pont de la CV-36 que permetrà habilitar sis quilòmetres d’autovia des del bypass fins a l’enllaç amb la CV-410, millorant significativament l’accés als polígons industrials d’Aldaia, Alaquàs i Torrent.

Set mesos després de les inundacions d’octubre, Martínez Mus ha fet balanç dels avanços que s’han fet en diferents àmbits. En matèria viària es va restablir, en només un mes, el trànsit en les 18 carreteres autonòmiques afectades, amb una inversió de 75 milions d’euros. A més, la Generalitat va assumir 54 obres de titularitat municipal amb altres 49,2 milions. Actualment, el 100 % d’estes actuacions locals ja estan en marxa.

En mobilitat, es va recuperar el servici de tramvia en dos setmanes, el 80 % de la xarxa de Metrovalencia va recuperar la seua connectivitat en desembre i es va reobrir un tram clau de la línia 2 a Paterna abans de Nadal. Així mateix, es van posar en marxa 25 línies llançadora, que han donat servici a quasi 3,7 milions de viatgers. Les últimes que seguixen en servici estaran disponibles fins al 21 de juny, quan s’obrirà la zona sud de Metrovalencia.

Pel que fa al sistema de sanejament, el conseller ha recordat que es va recuperar el servici en les 123 estacions afectades en tot just un mes, amb una inversió de més de 50 milions d’euros. Actualment, el 70 % del pla de reconstrucció de sanejament està executat i es preveu que finalitze este estiu.

Igualment, ha insistit en el fet que també s’avança en la gestió de residus, amb 500.000 tones ja tractades del total de 800.000 generades per la riuada, que havien sigut apilades en els punts de transferència, la qual cosa representa un 69 % d’execució del pla. En paral·lel, es treballa en la recuperació de les infraestructures forestals afectades amb la reconstrucció de 2.755 quilòmetres de pistes en 186 municipis.

Inversions a Alacant i Castelló

Martínez Mus també ha destacat projectes més enllà de la gestió extraordinària després de les inundacions, amb especial atenció a les províncies d’Alacant i Castelló, o normes com la nova Llei de protecció i ordenació de la costa valenciana. Així, a Alacant, ha destacat l’estació intermodal amb més de 100 milions d’inversió, la renovació de la depuradora Elx-Algorós (82 milions) i la culminació de la ronda d’Elx (35,8 milions). A més, ha recordat que es treballa en col·laboració amb el sector privat per a fer realitat el desdoblament de la CV-95 al Baix Segura.

A Castelló, ha fet el balanç juntament amb la presidenta de la Diputació, Marta Barrachina, que ha exercit de presentadora. En este sentit, ha posat d’exemple la culminació de la ronda Oest (46,4 milions), les obres de la qual començaran en els pròxims mesos, o les obres de proveïment en col·laboració amb la Diputació (40 milions). Martínez Mus ha recordat que en esta legislatura han renovat tres contractes de transport per carretera i han adquirit unitats per a ampliar la flota del TRAM. Finalment, ha destacat la firma d’un acord per al projecte fotovoltaic Arada Solar, amb més de 300 milions d’inversió, i l’impuls a l’aeroport de Castelló.

Galeria d'imatges

Talls de veu relacionats

Conseller Vicente Martínez Mus