Detalle nota de prensa
Visor detalle nota de prensa
Cinema Jove inicia la Secció Oficial de Sèries i la secció ‘Òrbites’ de nous llenguatges audiovisuals

- La Secció Oficial de Sèries arranca amb Maria: the Unknown Callas, Oxygen Masks Will (Not) Drop Automatically i Favàritx
- ‘Òrbites’ inicia les seues projeccions amb Corre o vento, de Paula Fuentes i Guillermo Carrera
El Festival Internacional de Cinema de València Cinema Jove, organitzat per la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, a través de l’Institut Valencià de Cultura (IVC), inicia este dissabte les projeccions de la Secció Oficial de Sèries. A més, es podrà vore la primera proposta d’este any de la secció ‘Òrbites’, dedicada a nous llenguatges de l’audiovisual i narratives experimentals.
La Secció Oficial de Sèries presenta els dos primers títols a competició d’enguany: Maria: the Unknown Callas (2024) d’Olga Malea i Oxygen Masks Will (Not) Drop Automatically (2025) de Marcelo Gomes i Carol Minên. Els primers episodis d’estes dos sèries es podran vore en la sala 7 de l’edifici Rialto, a les 11:00 hores, presentats per part dels seus equips.
La sèrie grega Maria: the Unknown Callas narra els primers passos artístics i musicals d’una adolescent Maria Callas durant la Segona Guerra Mundial a Atenes, abans de convertir-se en una diva de talla mundial. La responsable de ficció televisiva Kelly Alchanati i la directora de la sèrie, Olga Malea, estaran en la presentació.
La sèrie brasilera Oxygen Masks Will (Not) Drop Automatically narra la història d’un assistent de vol gai que, després de ser diagnosticat amb VIH en l’auge de l’epidèmia, comença a fer contraban del tractament innovador AZT en el seu país d’origen, a pesar que el fàrmac encara no ha sigut aprovat per les autoritats sanitàries locals. El productor de la sèrie, Thiago Pimentel, i el seu protagonista, Ícaro Silva, acompanyaran la projecció d’esta estrena a Espanya.
Abans de la projecció de les dos sèries, l’executiva i consultora de contingut especialitzada a Espanya, Llatinoamèrica i els Estats Units, Daniela de Ángel, impartirà la xarrada ‘L’executiu: el teu aliat. Com avaluen el teu guió’, enfocada a professionals i interessats en el món de la ficció televisiva.
En la Secció Oficial de Sèries, en la sala 7, a les 16:30 hores, es projecta fora de concurs, Favàritx (2024), de Rafa Montesinos i Adán Aliaga. La sessió compta amb posterior col·loqui amb la productora Paloma Mora i els actors Abdelatif Hwidar, Álvar TrIay, Enka Alonso i Paz García. La sèrie té com a protagonista Marta Serra, una brillant inspectora que s’exilia a la tranquil·la illa de Menorca, a on s’enfrontarà a la caça d’un assassí en sèrie que simula els seus crims com si foren suïcidis.
‘Òrbites’
La secció ‘Òrbites’ torna a Cinema Jove per a indagar en narratives experimentals i descobrir els nous llenguatges de l’audiovisual. Enguany sobreïxen com a temàtiques vertebrals l’educació, la reivindicació rural i la memòria històrica, col·lectiva i íntima.
Sobre això reflexiona Corre o vento (2024) de Paula Fuentes i Guillermo Carrera, que es projecta en el Teatre Rialto, a les 22:30 hores. La primera pel·lícula d’esta secció rescata la història de resistència d’un llogaret gallec anomenat Vilar do Courel: quan una dona visita el seu avi en les muntanyes de Galícia, la realitat al poble es transforma. Les veus i testimoniatges dels últims habitants resistixen la desaparició del rural a través dels seus somnis, records i memòria.
Projeccions de Secció Oficial
La Secció Oficial de Llargmetratges presenta en la Filmoteca Valenciana, a les 22:30 hores, Aquel verano en París (2025) de Valentine Cadic, una història estiuenca sobre autodescobriment i llibertat. Amb el París dels jocs olímpics com a teló de fons, Valentine Cadic construïx una aventura en la qual Blandine, interpretada per l’actriu Blandine Madec, ha de fer front als seus dubtes i anhels per a retrobar-se a si mateixa en una ciutat tan gran com diversa i bella.
Madec i Cadic ja van treballar juntes en el curtmetratge Les grandes vacances (2023), sort de preqüela d’este primer llargmetratge de la cineasta, amb la mateixa protagonista. Un curtmetratge l’èxit del qual en MyFrenchFilmFestival i Clarmont, va portar les dos a fer juntes el salt al llargmetratge i en el qual segons la mateixa Cadic “reapareix el mateix sentiment de soledat amb la mateixa actriu, la qual cosa permet que els dos films dialoguen entre si”.
Quant a la Secció Oficial de Curtmetratges, cal destacar la presentació de dos curts valencians que donen bon compte del talent local. El primer, que es podrà vore a les 17:30 hores en el Teatre Rialto, és AA Mamá rrachos (2024) de Sil Mares, que en el seu moment va participar en la Trobada Audiovisual de Jóvens del festival. Una història molt actual sobre precarietat, joventut, vivenda i la necessitat de construir un espai propi a on poder expressar-se i ser un mateix, més enllà del niu familiar.
En la sessió de les 20:00 hores, en la mateixa sala, es presentarà Videoclub 2001 (2025), de Guillermo Polo, que l’any passat va inaugurar Cinema Jove amb Lo carga el diablo (2024). En esta ocasió, el cineasta valencià ens trasllada a la tardor de 2005, quan una jove hereta un videoclub després de la mort de son pare. Un relat sobre la memòria audiovisual, la nostàlgia i el dol que farà les delícies dels més cinèfils.
Més que una selecció de Llunes
Com a part dels esdeveniments de la programació que celebren el 40 aniversari de Cinema Jove, el festival ha preparat una ‘Selecció de Llunes’: un cicle que torna a projectar les guanyadores recents del Premi Lluna de València al millor llargmetratge, amb la voluntat de realçar la trajectòria del festival.
El cicle arranca el dissabte 21 de juny, a les 17:30 hores, en la Filmoteca Valenciana amb la georgiana La vida de Anna (2016), amb la qual Nino Basilia es va coronar en la 31 edició del festival. Un emotiu drama que narra la història d’una dona que viatja als Estats Units per a aconseguir un futur millor per al seu fill autista.
El cicle ‘High School’ presenta, a les 22:30 hores, en l’Espai Turia, El método Farrer (2023) d’Esther Morente. Es tracta d’un sorprenent documental que arreplega les reaccions dels alumnes de Bruce Farrer, un mestre jubilat que encarregava als seus alumnes sempre la mateixa tasca: escriure’s una carta a ells mateixos sobre com imaginen la seua vida en 20 anys. La directora presentarà la seua pel·lícula al públic en la plaça de Viriat.
El cicle ‘El jove Ridley’ arriba al seu equador amb Alien: el octavo pasajero (1979) en el CCC Octubre, a les 18:30 hores. Una pel·lícula que va confirmar el talent com a narrador visual de Ridley Scott. La primera aventura de la tinenta Ripley és també una de les pel·lícules més influents del gènere de terror en el cine contemporani, per més que també se significa com una cinta que transcendix les etiquetes de gènere.
Finalment, dins del cicle ‘Backstage: Ídols Z’, en el Centre del Carme, a les 22:30 hores, es projecta Kneecap (2024) de Rich Peppiatt, la història del grup irlandés de rap Kneecap. Una pel·lícula plena d’energia rebel sobre tres jóvens rapers que estan disposats a tot per a expressar-se en la seua llengua materna: l’irlandés.