Detalle nota de prensa
Visor detalle nota de prensa
La Generalitat garantix el pagament regular a les farmàcies a partir de juliol i exigix el FLA extra per a abonar la factura d’este mes
- Marciano Gómez insistix a denunciar l’asfíxia econòmica a la Generalitat per part del Govern d’Espanya, que, per primera vegada en dotze anys, no ha aprovat el Fons de Liquiditat Autonòmic
- El conseller de Sanitat trasllada per carta a les farmàcies comunitàries el compromís del Consell d’abonar la factura que haurien de cobrar el 30 de juny quan es dispose del FLA extra i reduir el termini del mes de retard si els fons arriben abans
El conseller de Sanitat, Marciano Gómez, trasllada a les farmàcies comunitàries de la Comunitat Valenciana, a les quals s’ha dirigit per carta este matí, que “la Generalitat garantix que es restablirà el pagament regular de la factura mensual a les oficines de farmàcia a partir del mes de juliol”. Marciano Gómez insistix a “exigir al Govern d’Espanya l’activació urgent del FLA extra per a afrontar el pagament corresponent al mes de maig, que s’hauria d’abonar el 30 de juny”.
A més, destaca el compromís del Consell d’abonar a les farmàcies la factura que haurien de cobrar el 30 de juny quan es dispose del FLA extra i reduir el termini del mes de retard si els fons arriben abans.
Així mateix, afirma que la Conselleria de Sanitat es compromet “a agilitzar els tràmits necessaris per a assumir el pagament dels interessos que conforme a dret corresponguen, com a mostra del ferm compromís del Consell amb la sostenibilitat de la xarxa farmacèutica i la protecció al sistema sanitari”.
Inacceptable asfíxia econòmica per part del Govern d’Espanya
Gómez ha denunciat, en els últims dies, la “inacceptable asfíxia econòmica del Govern d’Espanya a la Generalitat per la no aprovació del FLA extraordinari per primera vegada en dotze anys, fet que impedirà l’arribada en juliol a la Comunitat de 1.900 milions d’euros imprescindibles perquè l’Administració autonòmica puga pagar als proveïdors de servicis públics fonamentals”.
El conseller, que va traslladar la situació de la Generalitat a la ministra de Sanitat en l’últim Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut, lamenta que “este pur tacticisme polític del Govern de Sánchez agreuge la difícil situació que ja arrossega la tresoreria de la Generalitat, conseqüència d’un injust infrafinançament de la Comunitat Valenciana”.
Marciano Gómez recorda, a més, que la Conselleria de Sanitat ha hagut d’afrontar el pagament de factures pendents de la legislatura anterior per valor de més de 800 milions d’euros.
Per tot això, sol·licita “el suport de tots els grups polítics per a reclamar al Govern d’Espanya el que per dret i en justícia correspon als ciutadans de la Comunitat Valenciana”.
Reconeixement a les farmàcies com a pilar estratègic
El conseller ha traslladat a les farmàcies el seu reconeixement a la “inestimable labor que realitzen”, i ha destacat el paper de la farmàcia comunitària com a pilar estratègic del sistema sanitari. “La seua labor diària garantix l’accés als medicaments, el seguiment farmacoterapèutic i l’atenció personalitzada a pacients crònics, polimedicats i persones majors”.
Marciano Gómez ha insistit en el fet que la Conselleria reconeix “el paper essencial que exercixen els farmacèutics comunitaris com a agents de salut de proximitat, especialment en els municipis amb menys densitat de població, a on en molts casos constituïxen l’únic recurs sanitari disponible”.
En este sentit, recorda que, durant 2025, s’està treballant a implementar diverses mesures autonòmiques de suport a les farmàcies rurals, com ara flexibilització horària, establiment de farmacioles farmacèutiques i programes d’entrega domiciliària de medicaments, amb l’objectiu de garantir l’equitat en l’accés als medicaments i la continuïtat assistencial en tot el territori.
Per això, des de la Conselleria es fa una crida al Govern central perquè active el FLA extra amb la urgència que requerix la situació, i es reitera la voluntat de continuar treballant de la mà dels col·legis oficials de farmacèutics i del conjunt del sector per a consolidar un model sanitari més just, resilient i centrat en les persones.
Gómez va informar els representants dels col·legis professionals de farmàcia que la Generalitat “està fent un enorme esforç de gestió de tresoreria per agilitzar i regularitzar els pagaments a un sector com el farmacèutic, que resulta prioritari per a l’assistència sanitària als ciutadans de la Comunitat Valenciana. Tot això, malgrat les dificultats que comporta per a la gestió ordinària l’infrafinançament crònic que patix la Comunitat Valenciana, agreujat ara per la no aprovació del FLA extraordinari pel Govern d’Espanya”.
La Generalitat rep cada mes 165 milions menys dels que li corresponen
Cal recordar que, addicionalment, la falta d’aprovació dels pressupostos generals de l’Estat i la no actualització de les entregues a compte de 2025 fins al pròxim mes de setembre suposa que la Generalitat estiga rebent cada mes, des de gener, 165 milions menys dels que li corresponen enguany del sistema de finançament.
Estes dos circumstàncies, que depenen del Govern d’Espanya, estan provocant problemes greus de liquiditat en l’Administració autonòmica que impedixen atendre el pagament puntual del seu deute amb proveïdors.
En data 30 d’abril (última dada pública), el deute comercial de la Generalitat fregava els 1.767 milions d’euros. El 83 % d’eixe deute afecta la sanitat pública, seguida dels servicis socials (5 %) i l’educació (5 %). Entre els sectors més afectats per la falta de liquiditat derivada del bloqueig del FLA extra es troben la farmàcia hospitalària i farmàcia per recepta; empreses proveïdores de productes i servicis sanitaris; servicis essencials com ara neteja, seguretat, manteniment o transport; concerts amb residències o acadèmies i centres de formació.
El Govern Valencià ha advertit, des del mes de desembre passat, el Ministeri d’Hisenda de les conseqüències que tindria la no aprovació del FLA extraordinari per a finançar l’excés de dèficit de l’exercici precedent. Durant els últims dotze anys, eixa habilitació del FLA extraordinari sempre s’ha produït en desembre, i, l’abonament d’este, en els mesos de juliol (75 %) i desembre (25 %).
Talls de veu relacionats
Conseller de Sanitat, Marciano Gómez