Visor detalle nota de prensa

Sanitat
SANITAT

L’aula pedagògica del Provincial de Castelló ha prestat atenció educativa a 42 pacients de la Unitat d’Hospitalització Infantojuvenil

06/07/2025
L’aula pedagògica del Provincial de Castelló ha prestat atenció educativa a 42 pacients de la Unitat d’Hospitalització Infantojuvenil
  • Esta iniciativa, posada en marxa en col·laboració amb la Conselleria d’Educació, evita la desconnexió amb la vida escolar
  • La major part de pacients s’han reincorporat amb èxit als seus centres de referència

 

L’aula pedagògica de la Unitat d’Hospitalització de Salut Mental Infantojuvenil del Consorci Hospitalari provincial de Castelló ha atés en el seu primer any de funcionament 42 estudiants de Primària, Secundària i Batxillerat. L’aula es va posar en marxa el mes de setembre passat en col·laboració amb la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació.

La major part de pacients que han rebut atenció educativa en l’hospital han sigut estudiants d’entre 12 i 15 anys que cursen ESO i han estat entre 15 i 30 dies ingressats en el centre sanitari.

D’esta manera, l’actual equip directiu ha donat resposta a una necessitat detectada pels responsables de la unitat atesa la importància que té que les persones hospitalitzades reben ajuda en el seu procés d’aprenentatge i es garantisca el seu procés educatiu.

Gràcies a esta iniciativa, la professora Noelia Linares s’ha ocupat de donar continuïtat al procés educatiu de pacients que viuen una situació particular, de manera que se’ls ha facilitat la socialització, afectivitat i benestar general, tant des del punt de vista educatiu com des de l’equilibri emocional i maduració social.

Així, xiquets, xiquetes i jóvens han rebut durant este últim curs acadèmic una atenció educativa que ha permés en la majoria dels casos que puguen reincorporar-se amb èxit al seu centre educatiu després de rebre l’alta hospitalària.

En este sentit, Linares ha explicat que la coordinació amb el personal docent dels centres de referència dels alumnes ha sigut fonamental per a evitar la desconnexió, poder donar continuïtat a la seua formació i mantindre el vincle amb la vida escolar.

També ha sigut clau el treball en equip amb el personal sanitari de la unitat, ja que les activitats acadèmiques s’adapten a cada pacient i l’atenció educativa és, per tant, personalitzada. A més, tant la docent com l’equip de la unitat compartixen activitats terapèutiques com l’hort hospitalari, exercici físic i arts plàstiques.

Per al personal que atén la unitat esta iniciativa és fonamental i està resultant molt positiva ja que, com ha assenyalat la doctora Carla Ramos, “les persones que se segreguen del sistema educatiu regular per circumstàncies relacionades amb la salut mental poden arribar a convertir-se en víctimes pel que fa a resultats acadèmics i socials, i empitjorar l’evolució de la seua pròpia patologia”.

Així, este dispositiu aconseguix al màxim la integració i normalització de les persones ingressades i afavorix una millor adaptació a les seues necessitats.

Una unitat referent

La Unitat d’Hospitalització Infantojuvenil va entrar en funcionament en novembre de 2011. La sala consta de 5 habitacions amb un total de 8 llits en els quals es presta atenció a pacients amb trastorn mental que presenten criteris d’ingrés per descompensació clínica fins als 18 anys.

El personal de la unitat ha atés les necessitats de pacients i familiars de cara a la seua recuperació mitjançant tractaments farmacològics i també psicosocials. Així, es dona suport, assessorament i psicoteràpia individual, familiar i grupal. També es du a terme la rehabilitació, cures d’infermeria, teràpia ocupacional, orientació i suport social.

Esta unitat és referent per a tots els ingressos de persones menors d’edat a la província. Al llarg de 2024 van ingressar 80 pacients i l’estada mitjana se situa en els 25 dies. L’edat mitjana de les persones ingressades és de 13,5 anys.

La demanda de pacients menors d’edat que requerixen tractament per als seus problemes de salut mental ha augmentat progressivament en els últims anys, especialment a partir de la pandèmia. Així, cada vegada s’atenen més casos de trastorns d’ansietat i de depressió, autolesions, temptatives de suïcidi i trastorns de la conducta alimentària, segons ha explicat la doctora Carla Ramos, responsable de la unitat.

“L’edat de debut d’alguns dels trastorns -ha afegit l’especialista-, està disminuint com en el cas dels alimentaris, que actualment es diagnostiquen en edats molt primerenques i amb un pic d’incidència als 12 anys, que coincidix amb l’inici de l’ESO i el pas als instituts”.

 

Galeria d'imatges