Visor detalle nota de prensa

Vicepresidència primera i Servicis Socials, Igualtat i Vivenda

El Consell destinarà quasi tres milions d’euros per a donar impuls a la xarxa d’oficines de vivenda Xaloc que incorporarà informació per als afectats per l’ocupació

15/07/2025
  • El Consell aprova el conveni  de col·laboració entre la Generalitat i ajuntaments i mancomunitats de la Xarxa Xaloc, que dona servici a més de 160 municipis 

 

El Consell, a proposta de la Vicepresidència Primera i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda, ha aprovat la firma d’un conveni tipus amb 22 entitats locals per a garantir la continuïtat i l’expansió de la Xarxa Xaloc d’oficines de vivenda, rehabilitació i regeneració urbana.

Amb una inversió global de 2.978.950 euros, per a enguany, el projecte pretén consolidar un model d’atenció de proximitat en matèria de vivenda en tota la Comunitat Valenciana.

L’objectiu del conveni és establir les condicions de col·laboració entre la Generalitat i els ajuntaments i les mancomunitats participants per a desenrotllar les oficines integrades en la Xarxa Xaloc. Estes oficines oferiran informació, assessorament i suport en la gestió d’ajudes per a l’accés a la vivenda, rehabilitació i regeneració urbana, amb una atenció especial als col·lectius més vulnerables i en les zones afectades per la DANA.

El conveni se subscriurà amb 15 ajuntaments i 7 mancomunitats integrades per 146 municipis. Es tracta dels ajuntaments d’Ademuz, Castelló de la Plana, Dénia, Elda, Gandia, Llíria, Morella, Ontinyent, Orihuela, Picanya, Pilar de la Horadada, Sagunt, Sant Joan d’Alacant, Torrent i la Vall d’Uixó. També compta amb les mancomunitats de l’Alt Palància, de l’Alcoià i el Comtat, de la Costera-Canal, de la Canal de Navarrés, de la Foia de Bunyol-Chiva, de la Ribera Alta i de la Safor.

Cada oficina rebrà una dotació econòmica ajustada a la seua dimensió i necessitats locals, amb imports que oscil·len entre els 65.910 euros per a municipis xicotets i més de 300.000 euros per a entitats com la Mancomunitat de la Ribera Alta.

La iniciativa preveu el finançament de gastos de personal, arrendaments, subministraments i activitats necessàries per al funcionament correcte de les oficines Xaloc durant tot l’any 2025. També es reforça la coordinació amb els Servicis Socials municipals per a atendre casos d’emergència residencial. 

Les oficines Xaloc actuen com a finestretes úniques per a facilitar la tramitació d’ajudes i oferir acompanyament tècnic a la ciutadania, especialment en municipis en risc de despoblament. A més, tindran un paper fonamental en la gestió de fons europeus destinats a la rehabilitació i regeneració urbana.

Este model de col·laboració interadministrativa s’ha desplegat en exercicis anteriors, per la qual cosa la Vicepresidència Primera i Conselleria de Servicis Socials, Igualtat i Vivenda ha decidit prorrogar-lo.

Ocupació de vivendes

El propòsit de la Generalitat és incorporar, entre els servicis d’informació que presten estes oficines als ciutadans, el relatiu a l’ocupació de vivendes i els servicis que l’Administració autonòmica ha previst en el Pla integral contra l’ocupació de vivendes, que el Consell va anunciar recentment i que té com a objectiu donar suport a les persones afectades per l’ocupació il·legal i la ‘inquiocupació’, amb assessorament i informació per a la prevenció.