Visor detalle nota de prensa

Conselleria d'Educació, Cultura, Universitats i Ocupació
CMCV

El Consorci de Museus forma més de 300 docents de 91 centres en pràctiques artístiques i educatives

22/09/2025
El Consorci de Museus forma més de 300 docents de 91 centres en pràctiques artístiques i educatives
  • La xarxa PLANEA d’Art i Escola ha iniciat el curs 25/26, en el qual participen 17 escoles de Castelló, 20 d’Alacant i 54 de València
  • Cinc artistes i col·lectius locals dissenyen i tutoritzen recursos i tallers que exploren la diversitat, les migracions o el medi ambient, a través de la performance, l’escultura, el tèxtil i el vídeo

El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV) formarà més de 300 docents portant les pràctiques artístiques a 91 centres educatius de la Comunitat Valenciana: 17 a Castelló, 20 a Alacant i 54 a València. L’entitat museística ha celebrat l’inici de curs de la seua xarxa PLANEA d’Art i Escola en el Centre del Carme Cultura Contemporània (CCCC).

La xarxa PLANEA arriba als centres amb l’objectiu d’oferir recursos creatius per a l’experimentació artística, desenrotllats per artistes i col·lectius de la Comunitat Valenciana, per als graus d’Infantil, Primària i Secundària.

Els continguts connecten el treball de les artistes amb els centres educatius, adaptant-se a la realitat d’estos i fomentant l’autonomia de les docents i convidant a la comunitat escolar a explorar diferents problemàtiques socials, instruments artístics i metodologies.

El director gerent del Consorci de Museus, Nicolás Bugeda, ha recalcat la importància d’un programa “que posa en relació docents, alumnat, famílies, artistes, institucions culturals i educatives per a promoure les pràctiques artístiques com una ferramenta útil dins de les aules”, i ha recordat que “este projecte, en el qual participa el Consorci de Museus junt amb altres institucions culturals espanyoles, impulsa i amplia l’àmbit de treball dels creadors valencians”.

PLANEA és un projecte impulsat per la fundació ‘Daniel y Nina Carasso’ de Madrid. Junt amb el Consorci de Museus participen Pedagogías Invisibles en la Comunitat de Madrid i ZEMOS98 a Andalusia, amb intenció d’expandir esta xarxa a altres comunitats.

Recursos artístics i pedagògics 

A més de les caixes de recursos a través de PLANEA, el Consorci de Museus oferirà este curs 25/26 diferents elements de treball junt amb artistes que s’encarreguen de guiar el seu treball en l’aula, programes d’acompanyament i tallers específics.

Les propostes d’esta edició exploren qüestions com la diversitat, les migracions, el medi ambient o la relació dels jóvens amb l’espai públic a través de la performance, l’escultura, el tèxtil o l’audiovisual.

Per als docents d’Infantil s’han creat dos caixes de recursos. D’una banda ‘PLAF: Pràctiques lliures d’art i ficció’, de La Líoparda, proposa explorar el cos, l’espai i els objectes en l’aula a través de pràctiques d’arts vives i performatives. Per la seua banda, l’artista Reyes Pe planteja, amb ‘Fronteres. Exercicis per a la construcció de mons’, un joc de construcció en el qual imaginar la dissolució de fronteres a través de peces escultòriques manipulables a gran escala.

Amb ‘Travessies del fil: Rutes tèxtils en l’escola’, d’Angie Giaverini, el professorat de Primària convidarà a reflexionar sobre les migracions d’espècies d’animals i d’humans, a través de la tècnica tèxtil de les arpilleres xilenes. 

Les propostes dirigides a Secundària aprofundiran en el reciclatge i la relació dels jóvens amb l’espai públic.

‘Fem! Els confins del rebuig’, dissenyada pel Menú de la Ciutat Rural, utilitza el menjar i la imaginació com a ferramentes per a qüestionar què es considera residu i què, recurs. Un exercici per a reconéixer les possibilitats de transformació del que rebutgem i afrontar el problema del desaprofitament i la busca de noves maneres de reconnectar-nos amb la naturalesa i els seus cicles.

‘Relata. Com situar narratives en l’espai públic’, ideada per Carpe, convida els adolescents, a través d’audiovisuals, recorreguts en grup i mapes, a explorar el seu entorn i reflexionar sobre el seu paper en l’espai públic. Cal destacar que ‘Relata’ ha format part del projecte Futurs Transformadors, un projecte de PLANEA amb el suport del Ministeri de Treball i Economia Social. Finançat per la Unió Europea – NextGenerationEU.

Galeria d'imatges