Detalle nota de prensa
Visor detalle nota de prensa
El Consorci de Museus i l’Ajuntament de Castelló de la Plana reten homenatge al pintor castellonenc Wences Rambla amb una mostra que repassa la seua trajectòria
- L’exposició reunix 45 obres, des de la seua etapa figurativa, de crítica social, fins a l’abstracció geomètrica
- La mostra inclou obres poc conegudes com els seus gravats i inclou tres peces geomètriques inèdites dels anys 70 i 80
El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV) presenta en el Menador Espai Cultural l’exposició homenatge a la figura del pintor castellonenc Wences Rambla (Castelló,1948-2023). La mostra ‘Wences Rambla, l’artista’ repassa totes les seues facetes artístiques, que va compaginar amb la seua labor acadèmica i investigadora com a catedràtic d’Estètica i Teoria de les Arts.
Als homenatges celebrats en l’entorn acadèmic se suma esta exposició que es podrà vore fins a l’1 de febrer en el Menador. L’exposició és un reconeixement pòstum a la seua trajectòria artística, organitzada per la Conselleria d’Educació, Cultura, Universitats i Ocupació, a través del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, en col·laboració amb l’Ajuntament de Castelló de la Plana.
La secretària autonòmica de Cultura, Pilar Tébar, ha presentat la mostra acompanyada pel director gerent del CMCV, Nicolás Bugeda; la regidora de Cultura de l’Ajuntament de Castelló de la Plana, María España, i pel comissari de l’exposició, Miguel Ángel Mulet.
Tébar ha lloat la figura de Wences Rambla, que va desenrotllar una important labor docent i investigadora al llarg de tota la seua trajectòria, faceta per la qual és reconegut tant dins com fora de la Comunitat Valenciana.
“Com a crític i erudit, Wences Rambla és autor d’importants publicacions al voltant de la teoria de l’art contemporani, però més enllà d’això esta exposició realça la prolífica trajectòria artística de Wences Rambla, un dels autors que van marcar els inicis de la modernitat a Castelló i que ens ha llegat també importants obres en l’àmbit de l’abstracció”, ha assenyalat Tébar.
Per la seua banda, Bugeda ha destacat la col·laboració entre les administracions autonòmica i local “per a retre homenatge a qui va ser durant anys membre de la comissió cientificoartística del Consorci de Museus” i ha afegit que “estes dos facetes, la d’acadèmic i la d’artista, s’unien i retroalimentaven com es pot vore en la minuciositat de la cura de les seues obres”.
Contingut de la mostra
‘Wences Rambla, l’artista’ oferix, a través d’una selecció de 45 peces, un repàs per les diferents etapes creatives de l’artista castellonenc, des dels seus primers anys figuratius, de compromís i crítica social, fins a l’abstracció, passant per la fotografia, la seua experimentació amb el collage o el gravat.
Miguel Ángel Mulet explica que, per damunt de la seua qualitat intel·lectual i acadèmica, l’exposició mostra l’evolució de la seua faceta creativa i plàstica.
Amb llibertat absoluta en tècniques, composició, tractament del color i motius de les seues peces artístiques, “l’exposició mostra un recorregut evolutiu en tècniques, composicions i motius, des dels plantejaments pseudoimpressionistes de les seues obres figuratives, completades amb elements matèrics i fins i tot de pintura expandida, fins al cromatisme estratificat de les seues abstraccions”, assenyala el comissari.
La seua fase figurativa és la seua etapa socialment més compromesa que coincidix amb les inquietuds de l’època. Al començament dels 70 apareixen en les seues obres temes al·lusius a les guerres o la censura, “no obstant això, la capacitat reflexiva de les seues obres ens convida a pensar més que en una crítica social, en una crònica social”, ha explicat el comissari.
Un altre dels espais creatius arreplegats en la mostra és la fotografia. Les seues arquitectures, artefactes o puntualitats com l’holocaust, traslladaven a la realitat magnificant efectes que les transformen en missatges reflexius.
Destaca entre les obres, tres peces inèdites dels anys 70 i 80 que van marcar el camí cap a l’abstracció, amb la introducció de la geometria.
Cap al final de la seua carrera la barreja de la seua tècnica abstracta amb el tractament de paisatges singulars dona lloc a les seues ‘Topografies’.
Finalment, s’oferix la seua abstracció, “que conjuga amb mestratge l’abstracció geomètrica amb uns certs indicis d’abstracció lírica i un genial tractament de la composició i el color”, explica Mulet. Destaca ací una de les grans peces de l’exposició ‘Grand Tableau’ (2021), que pertany a la col·lecció del MACVAC.