Detalle nota de prensa
Visor detalle nota de prensa
Cultura reforça el seu compromís amb el patrimoni d’Orihuela amb la culminació de la restauració de la Capella de la Comunió de l’església de les Santes Justa i Rufina
- La secretària autonòmica Marta Alonso visita el Museu d’Art Sacre i es reunix amb l’alcalde, Pepe Vegara, per a abordar les actuacions patrimonials en curs
- La Conselleria destaca també les inversions realitzades en la Catedral i en la recuperació de béns inclosos en la Llista roja d’Hispania Nostra
La secretària autonòmica de Cultura i Patrimoni, Marta Alonso, ha visitat l’església de les Santes Justa i Rufina a Orihuela després de la restauració de la Capella de la Comunió, en el marc d’una jornada institucional dedicada a reforçar la col·laboració amb les principals entitats patrimonials i religioses de la ciutat.
Alonso també ha visitat el Museu d’Art Sacre d’Orihuela per a revisar, al costat del personal tècnic, l’estat de l’expedient de reconeixement com a museu de la Generalitat. Així mateix, la secretària autonòmica ha mantingut una reunió de coordinació amb l’alcalde d’Orihuela, Pepe Vegara, centrada en les necessitats de conservació del conjunt històric i les actuacions previstes en els pròxims mesos.
En relació amb la preservació del patrimoni eclesiàstic, la Conselleria de Cultura, per resolució de novembre de 2024, va concedir subvencions plurianuals per a la conservació de béns immobles del patrimoni cultural de la Comunitat Valenciana, durant els exercicis 2024-2025. Beneficiària d’esta línia de subvencions va ser la Parròquia de les Santes Justa i Rufina d’Orihuela, que va rebre 200.000 euros per a la rehabilitació de la cúpula de la Capella de la Comunió.
Recuperació de la Capella de la Comunió
Les obres executades han tingut com a finalitat recuperar la integritat arquitectònica i litúrgica de la Capella de la Comunió, una intervenció qualificada d’extrema urgència davant de la situació crítica en què es trobava la cúpula, apuntalada durant més de deu anys per a evitar el seu col·lapse.
Per l’exterior s’ha dut a terme la reconstrucció i consolidació completa de la coberta s’han eliminat rebliments afegits en dècades anteriors que havien incrementat perillosament el seu pes i havien provocat clevills estructurals. També es va actuar en les cobertes adjacents fins a alliberar el perímetre de la cornisa i executar nous canals emplomats de desaigüe.
En l’interior s’han restaurat tots els paraments i s’han recuperat acabats de pedra, guixeries i motlures de plata de colradura. Aprofitant la intervenció, s’ha incorporat il·luminació indirecta dirigida a la cúpula, així com projectors nous i un sistema de megafonia que permet de nou la celebració d’actes litúrgics després de dècades sense activitat.
Rehabilitació del sistema campanar de la Catedral
La jornada ha inclòs també la revisió d’altres actuacions en marxa, inclosa la rehabilitació del sistema campanar de la Catedral del Salvador i Santa María d’Orihuela, impulsada a través del Pla Restaura.
El projecte compta amb un pressupost total de 72.872,96 euros, dels quals la Conselleria ha concedit una subvenció de 36.436,48 euros, el màxim permés per a la població beneficiària.
La intervenció comprén la substitució dels jous metàl·lics per jous de fusta històrica, la incorporació de motors electrònics de volteig amb tecnologia de control òptic i millores de seguretat destinades a garantir la conservació i estabilitat del conjunt campanar.
A més, la secretària autonòmica ha informat que la Conselleria treballa perquè quatre béns patrimonials d’Orihuela isquen pròximament de la Llista roja d’Hispania Nostra: el Complex Miner de San Antón, el Castell d’Orihuela, el Palau Rubalcava i l’Església de Santa Justa i Rufina.
Alonso ha subratllat que “la recuperació i protecció d’estos béns, juntament amb les actuacions que ja s’estan executant en la ciutat, reflectixen el compromís ferm del Consell amb la preservació i valoració del patrimoni històric d’Orihuela”.
Finalment, Marta Alonso ha assenyalat que “la Conselleria manté una estratègia de treball continu i coordinat per a assegurar que Orihuela reba l’atenció patrimonial que mereix, tant en els seus monuments emblemàtics com en la conservació preventiva i la recuperació d’aquells béns que han romàs durant anys en situació de risc”.