Visor detalle nota de prensa

Vicepresidència Tercera i Conselleria de Medi Ambient, Infraestructures, Territori i de la Recuperació
XARXA DE SANEJAMENT

La Generalitat invertirà 100 milions d’euros anuals per a modernitzar el sistema de depuració i blindar-lo davant futurs fenòmens extrems

10/03/2026
La Generalitat invertirà 100 milions d’euros anuals per a modernitzar el sistema de depuració i blindar-lo davant futurs fenòmens extrems
  • El pla preveu actuacions en 302 municipis per a reforçar infraestructures i augmentar la reutilització de l’aigua
  • Vicente Martínez Mus participa en l’obertura de la Junta de Govern i el Consell de DAQUAS

La Generalitat ha posat en marxa un pla d’obres de l’Entitat Pública de Sanejament d’Aigües Residuals (EPSAR) dotat amb més de 100 milions d’euros anuals per als pròxims sis anys amb l’objectiu reforçar i modernitzar els sistemes de depuració i sanejament de la Comunitat Valenciana i fer-los més resilients davant fenòmens meteorològics extrems després de la dana d’octubre de 2024.

Així ho ha destacat el vicepresident tercer i conseller de Medi Ambient, Infraestructures, Territori i de la Recuperació, Vicente Martínez Mus, durant la seua intervenció en l’obertura de la Junta de Govern i el Consell de DAQUAS, la principal associació empresarial de referència del sector de l’aigua urbana a Espanya. A l’acte també han assistit el comissionat per a la Recuperació, Raúl Mérida, i el secretari autonòmic d’Infraestructures i Transport, Francisco Javier Sendra.

Segons ha explicat el vicepresident, “es tracta d’un full de ruta estratègic per a blindar les infraestructures que sostenen el cicle integral de l’aigua, amb l’objectiu de garantir el seu funcionament davant d’escenaris climàtics cada vegada més extrems”.

El pla es basa en tres principis fonamentals: anticipació, seguretat integral i col·laboració publicoprivada. En primer lloc, aposta per avançar-se a les emergències mitjançant infraestructures més resilients davant pluges torrencials, sequeres prolongades i fenòmens climàtics adversos.

En segon lloc, incorpora el concepte de seguretat integral, que inclou la protecció dels sistemes de control, la garantia de continuïtat del servici i el desenrotllament de plans de contingència coordinats.

Finalment, el pla reforça la col·laboració publicoprivada, una aliança que permet aprofitar el coneixement tècnic, la innovació i la capacitat de gestió del sector empresarial per a accelerar inversions i millorar l’eficiència del sistema.

En el marc d’esta estratègia, ha assenyalat Martínez Mus, “2026 marca l’inici d’una de les majors apostes inversores en aigua residual de la història recent de la Comunitat Valenciana”. Només enguany, estan previstos 106,4 milions d’euros i actuacions en 122 municipis, “la qual cosa suposa multiplicar el ritme d’execució d’exercicis anteriors”, ha assegurat.

Entre els projectes estratègics, el vicepresident ha destacat la reforma integral de la depuradora d’Elx, la nova depuradora de Sagunt, la implantació de 21 tractaments terciaris per a incrementar la reutilització de l’aigua i noves infraestructures a Barxeta, Estubeny i Alpuente.

Gràcies al pla d’obres i als convenis subscrits, “la Generalitat actuarà en infraestructures hídriques que beneficiaran 302 municipis, més de la mitat del territori de la Comunitat Valenciana” ha subratllat. Esta inversió, a més, “permetrà enfortir el model productiu, protegir els espais naturals i consolidar-nos com l’autonomia que més aigua reutilitza d’Espanya, amb un 40 %”.

Reconstrucció després de la DANA

Estes inversions, ha explicat Martínez Mus, es posen en marxa després de la reconstrucció en temps rècord del sistema de depuració danyat per les riuades de 2024, que van afectar 123 estacions depuradores i dos estacions de tractament d’aigua potable, a més de nombrosos col·lectors i xarxes de sanejament.

Per a recuperar estes infraestructures, la Generalitat ha fet una inversió addicional de 100 milions d’euros destinada a reparar instal·lacions, reposar col·lectors i garantir la plena operativitat del sistema.

El vicepresident ha subratllat en la seua intervenció que l’experiència de la dana ha demostrat que l’aigua és una “infraestructura crítica”, ja que quan falla es paralitzen la indústria, l’agricultura, els servicis i les cases.

Per això, el pla impulsat per la Generalitat “aposta també per la digitalització del cicle integral de l’aigua, la reutilització avançada, l’eficiència energètica de les instal·lacions i la reducció de pèrdues en xarxa, amb l’objectiu de blindar el sistema davant d’episodis extrems com pluges torrencials o sequeres prolongades”.

Per a finalitzar, Martínez Mus ha agraït a totes les empreses presentes la seua ajuda i la seua ràpida mobilització després de les riuades i ha entregat al president de DAQUAS, Jesús Maza, una placa commemorativa en reconeixement a la seua labor i contribució a València després de la dana.

 

Galeria d'imatges