Visor detalle nota de prensa

Justícia, Transparència i Participació
JUSTÍCIA

La Conselleria de Justícia invertix 18 milions d’euros en la implantació i digitalització del sistema de gestió processal Just@

27/03/2026
La Conselleria de Justícia invertix 18 milions d’euros en la implantació i digitalització del sistema de gestió processal Just@
  • La consellera ressalta l’aposta del Consell per transformar el sistema judicial mitjançant ferramentes tecnològiques avançades
  • Martínez valora que el Pla Simplifica, impulsat pel Consell, ha permés reduir els temps d’espera i agilitzar els tràmits

La consellera de Justícia, Transparència i Participació, Nuria Martínez, ha clausurat la XXII Jornada Juridicofiscal, organitzada pel Club Rotary de Torrevieja, a on ha subratllat que “la implantació del sistema Just@, amb una inversió al voltant dels 18 milions d’euros i pràcticament completat íntegrament, permet avançar cap a una justícia més àgil i eficient”.

En la seua intervenció, Nuria Martínez ha afirmat que “la modernització de la justícia implica la necessària digitalització” i ha destacat “l’aposta del Consell per transformar el sistema judicial mitjançant ferramentes tecnològiques avançades que repercutisquen a fer una administració més innovadora i orientada al ciutadà”.

En esta línia, la titular de Justícia ha posat el focus en la digitalització com a eix estratègic i ha destacat no només la implantació de Just@, sinó també la digitalització d’arxius i la incorporació de noves tecnologies. “L’Administració de justícia no pot continuar funcionant amb ferramentes del passat en una societat plenament digital”, ha afirmat.

En relació amb la intel·ligència artificial, ha explicat que “ja s’està aplicant en àmbits com la transcripció automàtica de vistes, l’anonimització de resolucions o l’automatització de procediments, sempre davall criteris de seguretat, ètica i transparència”. A més, ha afegit que iniciatives com GVA ConfIA “permeten identificar i controlar l’ús de sistemes automatitzats en l’Administració, així com garantir la seua transparència i traçabilitat”.

Així mateix, Martínez ha relacionat esta transformació amb el Pla Simplifica, impulsat pel Consell, que ha permés reduir els temps d’espera, agilitzar els tràmits i avançar cap a una administració més funcional, dinàmica i senzilla per a la ciutadania. 

D’altra banda, la consellera ha abordat la implantació de la Llei orgànica 1/2025, i ha assenyalat que es tracta d’“una reforma de gran abast que transforma el model organitzatiu de la justícia”, encara que ha advertit de les dificultats en el seu desenrotllament. “El problema no radica en la finalitat de la llei, sinó en la forma en què s’ha dut a terme la seua implementació, sense el consens necessari i sense un finançament adequat”, ha indicat.

Martínez ha aprofitat el seu discurs en esta jornada per a denunciar de nou l’infrafinançament que patix la Comunitat Valenciana, que condiciona la prestació de servicis públics essencials. Ha remarcat que “no partim d’una posició d’igualtat, sinó d’un desavantatge que ens obliga a fer un esforç pressupostari addicional. I, així i tot, continuem modernitzant el sistema, adaptant infraestructures i reforçant mitjans personals i materials, perquè creiem en una justícia al servici de la ciutadania i del desenrotllament econòmic”.

Finalment, la titular de Justícia ha apel·lat a la col·laboració institucional per a afrontar els reptes actuals del sistema judicial i ha posat l’accent en el fet que “només des del diàleg, la planificació i amb un finançament adequat podrem consolidar un model de justícia modern i al servici de la ciutadania”. 

Galeria d'imatges