Visor detalle nota de prensa

Economia, Hisenda i Administració Pública
SECTOR TIC

Hisenda presenta en la Setmana Informàtica el projecte GVA ConfIA per a registrar de manera transparent els sistemes informàtics amb IA

21/04/2026
Hisenda presenta en la Setmana Informàtica el projecte GVA ConfIA per a registrar de manera transparent els sistemes informàtics amb IA
  • El director general de TIC defén l’ús responsable de la IA en la Generalitat per a millorar els servicis públics i aposta per la transparència i la rendició de comptes
  • Javier Balfagón inaugura la cita de referència del sector tecnològic en la Comunitat Valenciana

El director general de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (TIC), Javier Balfagón, ha defés l’ús responsable de la intel·ligència artificial en la Generalitat per a millorar els servicis públics a la ciutadania, mitjançant el compromís i l’aposta del Consell per la transparència i la rendició de comptes.

Balfagón ha inaugurat, en Las Naves de València, la Setmana Informàtica 2026, junt amb el president  del Col·legi Oficial d’Enginyeria Informàtica de la Comunitat Valenciana, Alejandro Blasco. Estes jornades s’han consolidat, després de 20 anys, com un dels esdeveniments de referència en el sector TIC en la Comunitat Valenciana i punt de trobada entre els professionals, les universitats i l’Administració.

El director general de TIC ha destacat que “el que és fonamental en l’estratègia tecnològica pública és el propòsit, innovar amb confiança, sostenibilitat i perquè els resultats impacten en la vida de la gent, millorant la qualitat dels servicis i la competitivitat de les nostres empreses”.

Segons Balfagón, “la Generalitat té un compromís amb la seguretat, l’ètica i la transparència i, gràcies al talent  que residix en els nostres equips de professionals i a l’ecosistema privat de socis tecnològics que ens dona suport, podem assumir els grans projectes d’innovació que estem duent a terme, com és el cas de GVA ConfIA”.

Intel·ligència artificial i automatització

GVA ConfIA és el Registre d’algoritmes de la Generalitat, una aplicació informàtica que permet registrar les diferents característiques dels sistemes informàtics que contenen intel·ligència artificial (IA) o que, sense contindre-la, puguen influir en la presa de decisions públiques o en l’esfera jurídica de la ciutadania. El seu objectiu és subministrar informació sobre els algoritmes que utilitza la Generalitat.

El director general de TIC ha explicat que “el registre oferix informació sobre els sistemes algorítmics implantats en l’Administració valenciana que poden afectar d’alguna manera els drets i les llibertats de la ciutadania”.

Balfagón ha ressaltat que l’Administració “ha apostat per implantar un model integral de governança algorítmica i registrar no només la IA, sinó les actuacions administratives automatitzades, amb la finalitat de convertir-nos en una administració més avançada i transparent”.

El director general de TIC ha assegurat que el projecte, que ha sigut pioner a Espanya, “és un exemple de transparència i un exercici de l’Administració per comunicar de manera clara i comprensible amb quins servicis digitals compta i com funcionen, i si s’ha utilitzat IA en el seu desenrotllament”.

El projecte es va posar en marxa  en 2025 com una iniciativa pilot liderada per l’actual Secretaria Autonòmica de Transparència i Participació en col·laboració amb la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DGTIC), a més d’altres  departaments com ara Sanitat, Innovació i la Delegació de Protecció de Dades.

La Generalitat ha posat GVA ConfIA a la disposició d’altres administracions públiques. La iniciativa està desenrotllada amb una ferramenta pròpia de la DGTIC, la qual cosa facilita l’adopció i que es puga compartir el model amb altres administracions. El model ajuda a reduir costos en implementacions tecnològiques i promou la interoperabilitat entre diferents sistemes i administracions per a augmentar l’eficiència.

Per la seua banda, el director gerent d’ISTEC, Juan Alegre, ha participat en la Setmana Informàtica 2026 amb la ponència ‘El nou paradigma de la identitat digital a Europa’. Durant la seua intervenció, Juan Alegre, junt amb la gestora de projectes d’NTT DATA, Luisa Martínez, ha exposat el projecte de transformació dels servicis d’identitat digital de la Generalitat per a situar-la en l’avantguarda de la identitat digital a Europa.

En este sentit, Alegre ha traslladat el projecte de transformació que ISTEC, en la seua condició de prestador qualificat de servicis de confiança (QTSP) de la Generalitat, amb la col·laboració d’NTT DATA, està escometent per a donar resposta al nou reglament europeu eIDAS2, que establix per primera vegada un sistema comú d’identitat digital per a tots els ciutadans de la Unió Europea.

 

Galeria d'imatges