Detalle nota de prensa
Visor detalle nota de prensa
La Generalitat construirà una passarel·la al final del riu Montnegre que unirà el passeig del Campello amb el de Muchavista i donarà continuïtat a la Via Litoral
- El comissionat per a la Recuperació es reunix amb l’alcalde del Campello per a presentar-li el projecte
- Raúl Mérida explica que “es connectarà la cicloruta del corredor verd del Montnegre amb la de la Via Litoral per a formar un anell ciclista de 40 quilòmetres”
La Generalitat construirà una passarel·la al final del corredor verd del riu Montnegre que unirà el passeig marítim del nucli urbà del Campello amb el de Muchavista i donarà continuïtat a la Via Litoral de la costa d’Alacant, amb la qual cosa es complirà una reclamació històrica de la comarca.
El comissionat per a la Recuperació, Raúl Mérida, s’ha reunit amb l’alcalde del Campello, Juanjo Berenguer, per a presentar-li el projecte que preveu una regeneració integral d’esta zona natural. A la trobada ha assistit també la directora general de Recuperació i Reconstrucció, Sandra Castillo, i l’enginyer encarregat del projecte, Miguel Ángel Carrera.
“La passarel·la connectarà amb la ciclovia i la via verda de 22 quilòmetres que discorrerà al llarg del llit Montnegre fins a Tibi i, al seu torn, amb els 22 quilòmetres de la ciclovia del litoral d’Alacant, formant d’esta manera una T ciclista de més de 40 quilòmetres per al gaudi i ús de la ciutadania”, ha explicat Mérida.
“L’objectiu del projecte és consolidar un corredor verd que potencie la mobilitat sostenible al llarg del litoral i que facilite la connexió de la ciutadania i les activitats a l’aire lliure. L’actuació fa valdre, a més, un espai natural situat en primera línia de costa i aprofita per a potenciar el Campello com a ciutat mediterrània que mira a la mar”, ha assenyalat Raúl Mérida.
A més, el projecte també potencia la part ambiental i cultural de l’interior de la comarca de l’Alacantí. “Es fa valdre tant la ribera litoral com el valor socioambiental del riu”, ha assenyalat Mérida.
La passarel·la serà una estructura de fusta de 30 metres de llum, consolidada amb gabions i puntals, i estarà dissenyada amb criteris nous de resiliència per a resistir futures avingudes d’aigua que puguen produir-se.
Zona de gossos i de surf
També en la desembocadura del riu Montnegre, la Generalitat projecta la construcció de dos zones d’oci per a gossos i una àrea de dutxes i rentador per a taules de surf. “Tota la intervenció està pensada perquè puga donar servici a la ciutadania i perquè tinga un impacte mínim en l’entorn natural, ja que s’executarà amb criteris sostenibles”, ha indicat el comissionat.
La construcció de la passarel·la i d’eixa zona verda d’equipaments per a gaudi de la mar tindrà un pressupost de dos milions d’euros i la previsió és que estiga a punt en 2027. L’actuació s’emmarca en el projecte de creació d’un corredor al llarg del riu Montnegre que actuarà, al mateix temps, com una infraestructura de protecció davant de futures inundacions.
En el marc d’esta actuació, la Generalitat durà a terme una regeneració del llit del riu per a eliminar la presència de canya invasora, que serà substituïda per bosc de ribera, més adaptat a este clima i que presenta més capacitat d’infiltració de l’aigua, fet que milloraria l’impacte de possibles avingudes.
Aposta per la biodiversitat
Així mateix, es potenciarà la vegetació autòctona, crucial per a l’estabilitat de les riberes, la qualitat de l’aigua i la biodiversitat. Este entorn també impulsarà el desenrotllament d’espècies de fauna riberenca, és a dir, aus típiques de les riberes dels rius i de zones de transició entre el medi aquàtic i el terrestre.
A més, també es millorarà la resiliència hidràulica del llit, millorant el perfilament de la secció transversal i estabilitzant talussos per a augmentar la capacitat de desaigüe del llit i reduir la cota de làmina d’aigua, alhora que s’incrementa la seguretat.
Després de la intervenció, el llit quedarà configurat per sendes ecològiques i rutes ciclistes integrades en el medi. Així mateix, l’actuació preveu el restabliment de patrimoni públic, com la presa de Tibi o els assuts de Mutxamel i Sant Joan, entre altres.
La Generalitat desenrotlla esta proposta de recuperació ambiental i paisatgística del riu Montnegre i el seu entorn, en col·laboració amb la Diputació d’Alacant i la Universitat d’Alacant, amb l’objectiu de crear un gran eix ambiental nord metropolità.
Comissió de l’Aigua de la Diputació
Abans de la reunió al Campello, Raúl Mérida ha participat també en la Comissió Provincial de l’Aigua de la Diputació d’Alacant, en la qual ha presentat el projecte del Corredor Verd del Montnegre.
A l’acte, que ha sigut presidit pel president de la Diputació d’Alacant, Toni Pérez, ha assistit també la secretària autonòmica de Medi Ambient i Territori, Sabina Goretti, i la directora general de l’Aigua i Desenrotllament Rural, Lourdes Pérez.