Detalle nota de prensa
Visor detalle nota de prensa
Camarero destaca el reforç de l’atenció a víctimes d’explotació sexual amb un augment del pressupost del 36 % fins als 3,5 milions d’euros
- La vicepresidenta ressalta la importància d’impulsar polítiques que situen les víctimes en el centre i garantisquen una atenció “digna i especialitzada”
- La titular d’Igualtat subratlla la posada en marxa de la I Estratègia valenciana contra el tràfic per a “previndre, detectar, protegir, assistir i reparar les víctimes”
La vicepresidenta primera i consellera de Vivenda, Ocupació, Joventut i Igualtat, Susana Camarero, ha destacat l’augment del 35,84 % del pressupost destinat al Programa Alba, d’atenció a víctimes d’explotació sexual, que ha passat de 2,6 milions d’euros a 3.597.539,76 milions d’euros per al període comprés entre l’1 d’octubre de 2025 i el 31 d’agost de 2027.
Este reforç, ha assegurat Camarero, respon al compromís de la Generalitat de “protegir les dones més vulnerables i enfortir la nostra xarxa d’atenció integral a les víctimes, que inclou la inserció laboral, autonomia i recuperació personal”.
La vicepresidenta ha insistit que és “prioritat d’este Consell” lluitar contra el tràfic i l’explotació sexual amb una “atenció pròxima i centrada en les dones, i el Programa Alba és un exemple d’això”.
Així ho ha manifestat durant la visita que ha fet a un centre del Programa Alba València i en la qual ha estat acompanyada per la secretària autonòmica d’Igualtat i Vivenda, Asunción Quinzá, i pel comissionat per a la Lluita contra la Violència sobre la Dona, Felipe del Baño.
Este programa, que forma part de la Xarxa de la Generalitat d’Assistència Social Integral a les Víctimes de Violència sobre la Dona, va atendre, en la Comunitat Valenciana, en 2025, un total de 6.035 dones, la qual cosa suposa un increment del 36,9 % respecte a 2024, quan es va atendre 4.407 dones. Unes dades que posen en relleu “la necessitat de continuar impulsant els mecanismes institucionals de prevenció, atenció i coordinació”, ha indicat la vicepresidenta.
Per este motiu, “des de la Generalitat continuarem reforçant recursos i polítiques que situen les víctimes en el centre i garantisquen una atenció digna i especialitzada”, ha afegit Susana Camarero, que també ha recordat la importància de la col·laboració entre institucions i entitats especialitzades per a oferir una resposta “eficaç i humana”.
El Programa Alba oferix atenció integral i especialitzada a dones víctimes de violència sexual en contextos de prostitució o tràfic, així com als seus fills i filles menors que depenguen d’elles, per tal de facilitar la seua protecció, recuperació personal i accés a una vida autònoma.
En este sentit, la vicepresidenta ha ressaltat algunes dades de les accions que han dut a terme els equips del Programa Alba en la Comunitat Valenciana en 2025, com les 1.374 actuacions en carrer o les 1.171 dones ateses per primera vegada.
A la visita també han assistit la directora de la Fundació Apip-Acam, Yolanda Tornero; la coordinadora del Programa Alba València, Silvia García; l’equip multidisciplinari del Programa Alba València; la coordinadora del Programa Alba Castelló, Ana García, i la responsable territorial de la Fundació Apip-Acam Castelló, María Casas.
I Estratègia contra el tràfic
La vicepresidenta s’ha referit també a la posada en marxa de la I Estratègia valenciana contra el tràfic de dones i xiquetes amb finalitats d’explotació sexual en la Comunitat Valenciana 2026-2027, un programa que té com a objectiu “previndre, detectar, protegir, assistir i reparar les víctimes”.
L’estratègia compta amb un pressupost pròxim als 6 milions d’euros i està impulsada pel Comissionat per a la Lluita contra la Violència sobre la Dona, un òrgan la creació del qual respon al compromís “ferm, clar i decidit del Consell” en la lluita contra este mal i que s’ha dotat “del major pressupost de la història de la Generalitat per a desenrotllar les polítiques en este àmbit, un 50 % superior respecte al que tenia el Govern del Botànic”, ha recalcat Camarero.
L’estratègia s’articula entorn de sis eixos d’acció: la prevenció i sensibilització; la detecció, la protecció i l’assistència integral; la cooperació internacional; la col·laboració institucional; la persecució del delicte; i la governança i l’avaluació de les polítiques públiques.
Per a la seua implementació s’ha comptat amb la participació de 24 organitzacions i entitats que treballen específicament en la lluita contra la violència sobre la dona. Esta estratègia, ha afirmat Camarero, “permet reforçar l’atenció especialitzada, ampliar recursos residencials, millorar la inserció sociolaboral i continuar lluitant contra les xarxes d’explotació”.
Acció contra la violència sobre la dona
Susana Camarero ha recordat les polítiques públiques que ha posat en marxa la Generalitat per a lluitar contra la violència sobre la dona i ha destacat la licitació de la gestió dels Centres Dona, “incrementant salaris i professionals dedicades a l’atenció a víctimes, i sumant un nou Centre Dona a Elx”.
A més, ha indicat que s’ha licitat la gestió de les residències d’atenció a víctimes, “al passar de 28 a 30 centres residencials, amb 374 places”, i s’han posat en marxa tres nous centres de crisis, d’atenció a víctimes de violència sexual, i s’han reforçat els telèfons d’atenció a la dona.
Finalment, ha remarcat la firma de convenis amb entitats i fundacions per a promoure la inserció sociolaboral de les víctimes de violència i les beques formatives per a elles i les seues filles i fills. En este sentit, ha recordat que, des que es van posar en marxa estos convenis en 2025, s’han firmat més de 270 contractes de treball amb víctimes de violència.