Detalle nota de prensa
Visor detalle nota de prensa
La Generalitat culmina a Paiporta la retirada de residus de la dana i tanca l’últim punt d’apilament d’enderrocs
- El Govern Valencià ha invertit 58,6 milions d’euros a Paiporta per a la gestió de residus derivats de les riuades del 29 d’octubre
- Vicente Martínez Mus destaca que el Consell “ha eixit al rescat dels ajuntaments afectats per a garantir una gestió adequada dels enderrocs i accelerar la recuperació”
La Generalitat ha donat per finalitzada la segona fase del dispositiu extraordinari de retirada de residus generats per les riuades del passat 29 d’octubre amb el tancament de l’últim punt d’apilament d’enderrocs situat a Paiporta.
El vicepresident tercer i conseller de Medi Ambient, Infraestructures, Territori i de la Recuperació, Vicente Martínez Mus, qui s’ha traslladat a la zona i a on ha destacat que “la Generalitat ha ampliat el pla de suport i ha eixit al rescat dels ajuntaments afectats per les riuades per a garantir una gestió adequada dels enderrocs i contribuir a restaurar la normalitat en les localitats afectades”.
L’actuació ha permés retirar 58.400 tones de residus acumulats en este emplaçament, principalment enderrocs i residus voluminosos procedents de les labors de reconstrucció de vivendes i locals afectats per la dana.
A més, Martínez Mus ha assenyalat que, en el cas concret de Paiporta, la Generalitat ha destinat 58,6 milions d’euros al dispositiu de gestió de residus. D’esta xifra, 44 milions d’euros s’han invertit en la retirada de més de 176.775 tones de residus en tot el municipi, “esta quantitat equival als residus que genera Paiporta durant 24 anys”, ha ressaltat el conseller. També, s’han invertit altres 14,6 milions d’euros per al buidatge i neteja dels punts d’apilament, a on s’acumulaven residus derivats de les obres de reconstrucció.
El conseller ha subratllat que “amb la culminació d’esta segona fase hem aconseguit tancar tots els punts d’apilament de residus habilitats en els municipis afectats”, entre ells els d’Albal, Aldaia, Alfafar, Chiva, Gestalgar, Paiporta, Utiel, Xirivella, Turís, l’Alcúdia, Benetússer, Catadau, Catarroja, Montserrat, Picanya, Quart de Poblet, Riba-roja de Túria, Sedaví i Sot de Chera.
Així mateix, ha recordat que, una vegada clausurats estos espais, correspon a les entitats locals evitar nous abocaments en les parcel·les utilitzades com a punts d’apilament.
Dades globals
La Generalitat ha mobilitzat un total de 268 milions d’euros per a la retirada i gestió d’1,6 milions de tones de residus generats després de la dana.
La primera fase del dispositiu va suposar una inversió de 204 milions d’euros per a retirar un milió de tones de residus, una quantitat equivalent als residus que genera la Comunitat Valenciana en un any. A més, es van destinar altres 20 milions d’euros a la planta de Los Hornillos, a Quart de Poblet, a on es van acumular 240.000 tones de residus.
En la segona fase, la Generalitat ha invertit 44 milions d’euros per a retirar altres 350.000 tones addicionals de residus procedents de les obres de reconstrucció.
En esta línia, Martínez Mus ha ressaltat que “les mateixes empreses concessionàries de la gestió de residus municipals han sigut les encarregades d’executar estos treballs, la qual cosa ha permés agilitzar les actuacions i garantir una resposta eficaç”. A més, ha destacat que Paiporta “ha sigut el municipi que més inversió ha rebut per part de la Generalitat en tractar-se de la zona zero de la catàstrofe”.
En total, el Consell ha mobilitzat prop de 210 milions d’euros per a la recuperació del municipi. D’esta quantitat, 79,8 milions corresponen a ajudes directes; 41 milions a infraestructures viàries; 11 milions a Metrovalencia; 58,6 milions a gestió de residus; 13 milions a infraestructures de depuració d’aigua; un milió d’euros a infraestructures sanitàries i 1,47 milions a infraestructures educatives.
En matèria de mobilitat, la Generalitat ha destinat 41 milions d’euros a la recuperació de carreteres afectades per les riuades i més d’11 milions d’euros a la reconstrucció de les infraestructures ferroviàries de Metrovalencia danyades a Paiporta.
A més, el Consell preveu la construcció d’un centre de dia per a persones majors en el municipi, l’execució del qual s’ha delegat a l’Ajuntament de Paiporta i disposarà d’una inversió d’1,97 milions d’euros finançats amb fons europeus MRR.
Galeria d'imatges
Vídeos relacionats
Talls de veu relacionats
Vicente Martínez Mus