Visor detalle nota de prensa

Sanitat
DIA MUNDIAL SENSE TABAC

Sanitat reforça la prevenció contra el tabaquisme i l’auge dels productes amb nicotina

29/05/2026
Sanitat reforça la prevenció contra el tabaquisme i l’auge dels productes amb nicotina
  • El consum de tabac s’ha reduït a la mitat en les últimes tres dècades, però creix l’ús d’altres dispositius electrònics entre adolescents
  • La Conselleria reunix professionals sanitaris en una jornada per a avançar cap a noves estratègies de prevenció i atenció al tabaquisme 

La Conselleria de Sanitat ha reafirmat el seu compromís amb la prevenció i l’abordatge integral del tabaquisme durant la jornada commemorativa del Dia Mundial sense Tabac 2026, centrada enguany en el lema de l’Organització Mundial de la Salut ‘Desemmascarar l’atractiu: contrarestar l’addicció a la nicotina i al tabac’ i en els reptes que plantegen els nous productes amb nicotina entre la població més jove.

Durant l’obertura de la jornada, organitzada conjuntament per la Direcció General de Salut Pública i la Direcció General d’Atenció Primària, el director general d’Atenció Primària, Carlos Momparler, ha destacat que el tabaquisme “continua sent una de les principals causes evitables de malaltia i mort i requerix una resposta ferma, sostinguda i col·lectiva”. Així mateix, ha subratllat el paper de l’Atenció Primària en la prevenció i la deshabituació tabàquica, ja que “cada consulta representa una oportunitat per a intervindre i acompanyar les persones en l’abandó d’esta addicció”.

Segons les últimes dades de l’Enquesta de Salut de la Comunitat Valenciana, el 17,6 % de la població major de 14 anys es declara fumadora habitual, davant del 35,4 % registrat en 1991, la qual cosa reflectix una evolució favorable en les últimes dècades.

No obstant això, els experts han alertat de l’augment dels nous dispositius amb nicotina entre adolescents i jóvens. En la Comunitat Valenciana, més de la mitat dels estudiants d’entre 14 i 18 anys afirma haver utilitzat cigarrets electrònics alguna vegada, una tendència que preocupa per la seua capacitat per a generar dependència i normalitzar el consum de nicotina a edats primerenques.

Estratègia de prevenció i atenció al tabaquisme 2026-2030

Un dels eixos centrals de la jornada ha sigut la presentació de l’actualització de l’Estratègia de prevenció i atenció al tabaquisme de la Comunitat Valenciana (EPiAT-CV) 2026-2030, que reforçarà la coordinació entre Salut Pública i Atenció Sanitària per a impulsar actuacions preventives, assistencials i comunitàries.

L’estratègia preveu mesures per a reduir les desigualtats socials associades al tabaquisme, reforçar l’atenció a les persones fumadores, impulsar la formació de professionals sanitaris i adaptar les accions de sensibilització a la realitat actual dels productes relacionats amb el tabac i la nicotina.

Així mateix, durant la jornada s’ha abordat l’avantprojecte de modificació de la Llei 28/2005 de mesures sanitàries davant del tabaquisme, així com la situació actual del consum en els diferents departaments de salut de la Comunitat Valenciana i les oportunitats de millora en matèria preventiva i assistencial.

La directora general de Salut Pública, Begoña Comendador, ha assenyalat durant la clausura que “encara que hem avançat molt en les últimes dècades, encara queda treball per fer, especialment entre la població més jove, en la qual els nous productes relacionats amb el tabac estan guanyant presència”. Comendador ha recordat que el tabaquisme va estar relacionat amb més de 6.300 morts en la Comunitat Valenciana en 2022 i ha insistit que “la millor ferramenta contra el tabaquisme continua sent la prevenció i l’educació”.

En este sentit, la Conselleria de Sanitat continua impulsant iniciatives com l’Aula Virtual de Prevenció del Tabaquisme, el programa educatiu ‘Classes sense Fum’ o la Xarxa de Platges sense Fum, que inclou actualment 45 municipis adherits i més de 160 espais lliures de fum distribuïts per les tres províncies.

La jornada ha servit, a més, per a compartir experiències desenrotllades des de centres de salut, hospitals, ajuntaments, oficines de farmàcia i entitats socials, així com per a avançar en la incorporació de nous departaments de salut a la ‘Global Network for Tobacco Free Healthcare Services’, una xarxa internacional que promou polítiques sanitàries lliures de tabac.

 

Galeria d'imatges