Educació, Cultura i Esport

Fabio Biondi dirigeix els assajos de l'òpera Silla, de Händel, a Les Arts

19/11/2015
- Benedetta Mazzucato (Silla) encapçala el repartiment en què figuren artistes del Centre de Perfeccionament Plácido Domingo
- Alessandra Premoli proposa un muntatge modern per a retratar l'ascens i caiguda del cruel i llibertí Luci Corneli Sul·la, cònsol de Roma en el 82 a.C.
- El Teatre Martín i Soler acull les representacions de Silla els dies 12, 16 i 19, amb una funció didàctica el dia 21
Fabio Biondi es troba immers en els assajos de Silla, de Händel, la primera òpera que dirigeix al Palau de les Arts Reina Sofía, després del seu debut com a director musical amb el Concert Institucional del X Aniversari de Les Arts i la seua presentació com a solista amb el recital El violín en el Siglo de las Luces.

Amb Lucio Cornelio Silla, de Händel, el mestre Biondi descobreix per al públic del centre d'arts una de les obres menys conegudes del barroc musical. El director de Palerm és una de les màximes autoritats en aquest període, a més d'un els grans artífexs de la recuperació de partitures i compositors allunyats del repertori tradicional.

Després dels seus nombrosos èxits al Palau de la Música de València junt amb la seua formació Europa Galante, el director titular de l'OCV dirigeix ara a Les Arts el seu primer muntatge operístic en la capital del Túria.

Es tracta, a més, de la segona ocasió en què Fabio Biondi treballa amb el Centre de Perfeccionament Plácido Domingo, després de l'èxit obtingut en 2014 en el Festival de Música Antiga d'Innsbruck amb l'òpera Narciso, de Domenico Scarlatti. Destacats artistes del Centre Plácido Domingo van participar en el repartiment de l'estrena a Àustria d'aquest muntatge de Davide Livermore.

Les Arts presenta Silla, de Händel, en una nova producció pròpia. Alessandra Premoli firma la posada en escena d'aquesta òpera, amb escenografia de Manuel Zuriaga, vestuari de José María Adame i il·luminació d'Antonio Castro.

Premoli és una emergent regidora que desenvolupa una intensa carrera en la seua Itàlia natal, amb innovadors projectes i treballs per a teatres com ara el Carlo Felice de Gènova, el Regio de Torí i l'Òpera de Roma i festivals com el Rossini Opera Festival.

Premoli pren els elements centrals de la vida de Luci Corneli Sul·la: poder, sang i llibertinatge, per a presentar una posada en escena moderna, amb referències a la societat actual. En aquest nou muntatge, l'acció viatja de la Roma del 82 a. C. a un futur distòpic per a retratar l'ascens i la caiguda de l'antic cònsol de Roma i el seu consegüent penediment.

Benedetta Mazzucato canta el paper de Silla. Les Arts comunica que la contralt italiana substitueix, per motius artístics, la nord-americana Meredith Arwady en el paper protagonista.

Mazzucato és un dels nous valors del barroc i del repertori antic. En la seua formació s'inclouen estades a Los Angeles Opera amb l'auspici de Plácido Domingo, el Festival de Salzburg o l'Acadèmia del Rossini Opera Festival. A pesar de la seua joventut, ha treballat sota la direcció d'Ottavio Dantone, en el Festival Händel de Versalles, i de William Christie, que la va seleccionar per a la seua gira mundial amb Le Jardin des Voix. Destacada intèrpret rossiniana, l'obra de Händel també ocupa un lloc important en la seua biografia amb títols com ara Giulio Cesare i Catone.

El repartiment de Silla es completa amb Adriana di Paola (Claudio), antiga alumna del Centre Plácido Domingo, i els artistes de l'actual promoció Karen Gardeazabal (Metella), Elisa Barbero (Lepido), Federica di Trapani (Flavia), Nozomi Kato (Celia), i Michael Borth (déu Mart / Scabro).

Silla, de Händel, es representarà al Teatre Martín i Soler els dies 12, 16 i 19, amb una funció didàctica programada per al dia 21.

Primera producció a Espanya de l'òpera més breu de Händel

En 1713, George Friedrich Händel va decidir convertir Luci Sul·la en heroi d'una òpera,
Luci Cornelio Silla, amb llibret obra del poeta Giacomo Rossi a partir dels texts de Vides paral·leles de Plutarc.

L'historiador grec descriu l'arribada al poder de Sul·la l'any 82 a. C., les seues crueltats, que sustenta en un missatge transmés en sons per una deessa, el tracte vexatori a les seues esposes, la seua àrida vida i, finalment, la seua abdicació i retirada de la vida pública.

Rossi va prendre alguns aspectes de la biografia de Sul·la: la seua crueltat i volubilitat, així com la seua vida llibertina i el tracte humiliant que profereix a les dones per a tematitzar l'acció de l'òpera.

No hi ha proves documentals definitives que l'obra es representara en vida de Händel, a excepció d'una possible funció privada segons assenyalen els experts. Caldria esperar 277 anys per a tornar a escoltar Silla a la Salle Dupré del Hôtel des Monnaies a París, a l'octubre de 1990. La primera representació d'acord amb els cànons de l'època va tindre lloc a la ciutat natal de Händel, Halle, en 1993, i amb motiu dels 308 anys del naixement del compositor.

L'obra ha arribat als nostres dies de manera incompleta a través de fragments del manuscrit original de Händel i una partitura, als quals s'uneix una edició impresa del llibret descoberta a Califòrnia, la qual cosa ha permés la reconstrucció de l'òpera. Amb una duració estimada de dues hores, està considerada l'òpera més breu del compositor alemany.

El pròxim 12 de desembre, Les Arts estrenarà a Espanya el primer muntatge operístic d'aquest títol.