Educació, Cultura i Esport
Art per a tots

Més de 200 xiquets i xiquetes han gaudit de l'Aula d'Estiu del Consorci de Museus

31/07/2017
Més de 200 xiquets i xiquetes han gaudit de l'Aula d'Estiu del Consorci de Museus
- Al Museu de Belles Arts de Castelló i al Centre del Carme Cultura Contemporània de València
L'Aula d'Estiu del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana ha tancat les seues portes, amb la participació de més de 200 xiquets i xiquetes, al Museu de Belles Arts de Castelló i al Centre del Carme de València.

Segons el director del Consorci de Museus, José Luis Pérez Pont, "durant cinc setmanes els xiquets i xiquetes de l'Aula d'Estiu han connectat amb el món de l'art des de la pròpia experiència i s'han apropiat de l'espai del Museu, com a centre de treball, aprenent d'una altra manera".

Pérez Pont ha explicat que "l'objectiu d'aquesta iniciativa és que els jóvens assumisquen l'art, i els espais culturals, com a part de la seua vida quotidiana, interioritzant els seus valors com a eina per al seu creixement personal i intel·lectual".
"Per a aconseguir aquests objectius, el Consorci de Museus ha comptat amb dos aliats, les educadores d'Arquilectures al Centre del Carme de València i el col·lectiu Bolimini al Museu de Belles Arts de Castelló. Els educadors, cadascun amb les seues eines, uns des de l'arquitectura, els altres des de la fusió de les arts, han desenvolupat aquest projecte educatiu pel qual continuarem apostant en els pròxims anys", ha assenyalat Pérez Pont.

Cal recordar que l'Aula d'Estiu del Museu de Belles Arts ha celebrat enguany la seua primera edició després de presentar-se la iniciativa al Centre del Carme, en 2016, i es converteix en la primera escola d'estiu dedicada a l'art a la província.

"Ambdós experiències han posat l'èmfasi en el procés creatiu, les quals deixen com a resultat interessants instal·lacions, així com diferents missatges en cada racó del centre d'art, i inviten al públic que ens visite a descobrir el seu treball, deixant la seua empremta, com a habitants que han sigut d'aquest espai", ha afegit.

El director del Consorci de Museus ha manifestat que, l'èxit de la iniciativa, no sols ho demostren les xifres i ha ressaltat com a anècdota que "moltes famílies han conegut els museus gràcies a l'Aula d'Estiu; els seus fills i filles s'han convertit en els guies que els han portats per les diferents estances del centre".

València
Per l'Aula d'Estiu del Centre del Carme han passat 125 xiquetes i xiquets d'entre 6 i 13 anys. Entenent el joc com a estratègia d'aprenentatge i l'arquitectura com a eina, han treballat conceptes lligats al seu dia a dia, aprenent de manera transversal a través de les vivències, continguts que s'estudien dins del currículum de Primària, i inclús de Secundària.
Els xics i xiques s'han apropiat de cadascun dels espais del Centre del Carme, dels seus claustres, les seues sales, de l'Espai de Telles i fins i tot dels laberints amagats sobre les seues voltes, tan poques vegades visitats. Així han treballat les estructures, fent insistència en l'arc i les voltes, d'aresta i de creueria, presents als claustres renaixentista i gòtic, a més de les catenàries, a la manera de Gaudí.

Cada setmana es reflexionava entorn de l'arquitectura, els barris, les ciutats, aprenent i interioritzant conceptes a través de les vivències. Vivendes, trames, construccions, instal·lacions, dinàmiques de grup, ioga, música i visites a altres museus i monuments de la ciutat com ara l'Almoina, l'Almodí, el Mercat Central, la Llotja i el Museu Etnològic, a més de l'estudi de l'arquitecte Ramón Esteve.

El respecte a la naturalesa, l'empremta i la memòria, l'art efímer, l'espai personal en l'entorn urbà són alguns dels conceptes que els "arquilectors" han pogut interioritzar en descobrir algunes figures del món de l'art o l'arquitectura com Le Corbusier, amb el seu projecte les Unité, l'empremta de Tadao Ando, Leonardo da Vinci i el seu 'Home de Vitruvi', el projecte "Little People" (micromons) de Charles Simonds; la figura de Hans Haacke, i el seu projecte 'Castillos en el aire' (2012); i per a finalitzar, han treballat entorn d'un projecte del dissenyador Fernando Abellanas, més conegut com a 'Lebrel', el projecte del refugi davall un pont.

Castelló

La primera edició de l'Aula d'Estiu de Castelló ha tingut molt bona acollida i ha tancat amb un total de 82 inscripcions. Durant cinc setmanes els xiquets i xiquetes de Castelló han gaudit de l'experiència de submergir-se en el món de l'art de la mà del col·lectiu Bolimini, que ha proposat una experiència artística basada en la mescla de quatre disciplines: teatre, dansa, música i arts plàstiques.

Els xics i xiques han conegut a fons el Museu de Belles Arts de Castelló a més de visitar altres espais culturals com ara el Museu d'Art Contemporani de Vilafamés, el Museu Inacabat d'Art Urbà de Fanzara, l'Espai d'Art Contemporani de Castelló i el Museu Etnològic.

A més, han rebut la visita de diversos artistes invitats, que han passat pel Museu a contar-los la seua experiència, artistes de qualsevol tipus com ara el pintor castellonenc Bolumar, el guitarrista Toni Porcar i la balladora de flamenc Aloma de Balma, el contacontes Tania Muñoz i Dídac Ramírez especialitzat en serigrafia. Una experiència interessant va ser la visita de Raúl Mar Cano, membre de Bolimini que viatjarà pròximament a Nepal, per a continuar desenvolupant tallers artístics amb altres xiquets i xiquetes, inclús és possible que els participants de Nepal acaben alguna de les accions iniciades pels xics de Castelló, creant una connexió entre ambdós experiències.

D'altra banda, cada setmana els xiquets i xiquetes han pogut compartir algunes de les seues activitats amb les seues famílies. Així, els divendres rebien la visita dels seus papàs i mamàs per a gaudir de l'activitat 'Bolimini en família'.

Galeria d'imatges