Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica

Transparència publica el reglament sobre incompatibilitats i conflictes d'interessos de persones amb càrrecs públics no electes

28/05/2018
- Com a novetat, es regula el procediment que cal seguir en el moment del cessament i durant els tres anys posteriors
- L'objectiu és reforçar la seguretat jurídica de l'Administració i de les persones amb càrrecs públics
El 'Diari Oficial de la Generalitat Valenciana' (DOGV) ha publicat el nou reglament de la Llei 8/2016, de 28 d'octubre, de la Generalitat, d'incompatibilitats i conflictes d'interessos de persones amb càrrecs públics no electes.

L'objectiu d'aquest reglament és reforçar la seguretat jurídica de l'Administració i de les persones que són càrrecs públics de l'Administració de la Generalitat i del Sector Públic Instrumental que entren dins del seu àmbit d'aplicació.

Així mateix, el Registre d'Activitats i de Béns i Drets Patrimonials d'Alts Càrrecs de l'Administració de la Generalitat i del Sector Públic Instrumental passa a integrar-se en el nou Registre de Control de Conflictes d'Interessos en el termini d'un mes, i l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos assumirà plenament les actuacions que han de desenvolupar-se conforme a aquest.

Com a novetat, es regula el procediment en matèria de compatibilitat que ha de seguir l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos després del nomenament, en el moment del cessament i durant els tres anys posteriors a aquest, així com en el cas que es produïsca una incompatibilitat sobrevinguda.
Al seu torn, s'estructura d'una manera més sistemàtica la relació d'activitats públiques i privades compatibles amb l'exercici del càrrec públic.

Pel que fa a les obligacions de les persones amb càrrecs públics, descriu el contingut de les declaracions que han d'efectuar després del nomenament, durant l'exercici del càrrec i després del cessament.

Detalla també el procediment que han de seguir las persones amb càrrecs públics per a l'abstenció o la inhibició dels assumptes que coneguen, així com la comunicació d'aquestos a l'Oficina de Control de Conflicte d'Interessos.

Al seu torn, estableix que s'han d'incloure en el Registre de Control de Conflicte d'Interessos les dades sobre activitats, béns i patrimoni de les persones que exerceixen els càrrecs públics als quals resulta d'aplicació la llei.

Per a això, es desenvolupa el procediment d'examen de les declaracions presentades i esmena de deficiències, així com l'autorització a l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos per a accedir a la informació sobre els càrrecs públics que estiga en altres administracions, relacionada amb les seues funcions.

D'una altra banda, detalla el procediment sancionador que haurà de seguir l'oficina en les actuacions i en la instrucció dels expedients per la comissió d'infraccions relacionades amb les dades registrals, les incompatibilitats o els conflictes d'interessos, i determinarà els actors intervinents en el procediment, així com la restitució a l'erari públic de les quantitats percebudes indegudament.

Quant a la transparència de la documentació que es trobe en el Registre de Control de Conflicte d'Interessos arribarà a la major part de la informació que es guarde en aquest, sense altres limitacions que les que fan referència a dades personals dels càrrecs públics o, si escau, dels familiars, així com a les dades concretes dels béns que tenen, per a impedir la localització o la determinació indegudes d'aquestos per part de tercers.

Aquesta transparència també inclou l'obligació de l'elaboració d'un informe anual per al Consell i Les Corts, que inclou la novetat que es donarà trasllat d'aquest a l'Agència de Prevenció i Lluita contra el Frau de la Comunitat Valenciana.

Per a més informació: consultar ací