Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat
Transporte público

FGV empra la metodologia Building Information Modeling en la redacció dels projectes constructius de la línia 10

28/07/2018
FGV empra la metodologia Building Information Modeling en la redacció dels projectes constructius de la línia 10
- Aquest sistema de treball abasta el cicle de vida complet de la infraestructura: disseny, execució, manteniment i explotació
- L'empresa ferroviària és la primera entitat pública que utilitza aquest model a la Comunitat Valenciana per a projectes d'infraestructures
Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) utilitza en la redacció dels projectes constructius i els treballs d'obra posteriors la metodologia Building Information Modeling (BIM), que fa referència al modelatge d'informació de la construcció.

El Parlament Europeu va emetre la Directiva 2014/24/UE per la qual instava els 28 països membres de la Unió a implementar la metodologia BIM en tots els projectes constructius de finançament públic. A partir d'aquesta directiva, l'agost de 2015, el Ministeri de Foment va crear la Comissió BIM per establir un full de ruta que convertira l'ús de BIM en obligatori per a qualsevol licitació pública d'infraestructures l'any 2019.

Amb l'aplicació d'aquest model de treball en la futura línia 10 de Metrovalencia, FGV s'anticipa a la directiva i es converteix en pionera a emprar aquesta metodologia per part de l'Administració autonòmica valenciana en projectes d'infraestructures.

Building Information Modeling (BIM) és una metodologia de treball que documenta tot el cicle de vida de l'edificació i les infraestructures, que fa ús d'eines informàtiques de modelatge 3D amb la finalitat de generar una maqueta virtual a escala real i un repositori únic amb tota la informació útil per a totes les parts que participen en el procés i durant tota l'existència d'aquestes; és a dir, la definició conceptual, el disseny, l'execució i el manteniment posterior.

L'objectiu que persegueix FGV amb l'ús d'aquesta metodologia és millorar la coordinació en la fase de disseny, intercanvi d'informació i fase de projecte; reduir possibles incerteses i interferències en la fase d'obra i en la gestió posterior de la infraestructura i la conservació d'aquesta. De manera que aquesta millor eficiència en tot el procés permeta aconseguir un estalvi de costos important.

La línia 10 comprén un itinerari que té l'origen al carrer d'Alacant i continua a través d'un túnel fins a l'avinguda dels Germans Maristes. D'allí, el recorregut en superfície arriba fins a Natzaret i travessa la zona de la Ciutat de les Arts i les Ciències.

Estudis i projectes

L'assistència tècnica per a la redacció dels estudis i els projectes de la futura línia 10 de Metrovalencia entre el carrer d'Alacant i Natzaret la va adjudicar FGV el mes de maig a l'UTE que componen les mercantils Técnica y Proyectos, SA - Gesman, Ingeniería de Gestión, SL, amb un pressupost d'1,15 milions d'euros (IVA inclòs).

Junt amb la redacció dels projectes constructius, FGV té previst completar els estudis enfocats a garantir la definició correcta de la línia de manera global sobre la base de la conjuntura socioeconòmica actual.

A més, s'analitzen factors com la mobilitat urbana, la demanda de viatgers, la planificació d'inversions, etcètera, i s'elaboren projectes, entre uns altres, d'arquitectura i equipaments d'estacions subterrànies; infraestructura, superestructura i electrificació, i de senyalització i comunicacions i integració.

Línia 10

El president de la Generalitat, Ximo Puig, va anunciar el 12 de juny de 2017 que les obres en aquesta línia, paralitzades des de 2011, es reiniciarien amb una inversió inicial de 50 milions d'euros, dels quals 30 els aportarà l'Administració autonòmica i 20 procediran de la Unió Europea a través del Programa operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Comunitat Valenciana 2014-2020.

Una vegada fets tots els tràmits administratius i tècnics durant aquest any, s'espera que les obres s'inicien a principi del 2019 i puguen estar finalitzades el 2023.

Les obres d'infraestructura de la llavors denominada T2 van començar l'any 2006 i van finalitzar l'any 2011, quan l'anterior Consell va abandonar els treballs per falta de pressupost, després d'invertir-hi al voltant de 200 milions d'euros. Fins aquell moment, s'havien construït 2.500 metres de tram subterrani (Alacant?Germans Maristes), 2.480 metres de tram en superfície (Germans Maristes-Natzaret) i l'estació soterrada del Mercat, no connectada amb els dos trams anteriors.

Galeria d'imatges