Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat
Movilidad sostenible

La Conselleria de Transport proposa 45 accions per a desenvolupar en el Pla bàsic de mobilitat de l'àrea metropolitana de València

30/07/2018
- El pressupost estimat és de 128 milions, coparticipat per les diferents administracions
- Segons ha informat el director general de Transport, Carlos Domingo, es fomentarà el transport públic i la mobilitat sostenible
- També es preveu el bitllet únic i la creació de sis grans aparcaments dissuasius per a facilitar l'intercanvi modal, així com l'ampliació de set dels que ja hi ha
La Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori ha proposat una bateria de 45 accions per a estimular la mobilitat sostenible i el transport públic a l'àrea metropolitana de València, tal com ha explicat el director general d'Obres Públiques, Transport i Mobilitat, Carlos Domingo, en la presentació del Pla bàsic de mobilitat de l'àrea metropolitana de la capital.

Segons ha estimat el director general, el cost d'aquest pla aconseguiria els 128 milions d'euros al llarg dels cinc anys de duració que es preveuen per al seu desenvolupament. Un cost que estaria participat, segons les competències, per la Generalitat, l'Estat, les administracions locals i, en menor grau, per la iniciativa privada.

El Pla bàsic de mobilitat és "un document que proposa les principals accions que s'han de dur a terme en els pròxims anys per a fomentar mitjans de desplaçament més sostenibles a l'àrea metropolitana, per tal de compatibilitzar desenvolupament econòmic, benestar social i qualitat ambiental", ha assenyalat Domingo després de reconéixer que amb el Pla de mobilitat "culminem un procés de planificació previst en la Llei de mobilitat de la Comunitat de 2011, el qual es presenta com la gran oportunitat que té l'àrea metropolitana de València de repensar el seu model de mobilitat, de reflexionar sobre com assolir els objectius de sostenibilitat plantejats en les diverses estratègies de desenvolupament aprovades i d'enfocar els canvis que es plantegen amb l'arribada de noves tecnologies i de nous serveis".

El director general, Carlos Domingo, ha presentat aquest pla junt amb la directora gerent de l'Autoritat del Transport Metropolità de València, María Pérez, als membres del Fòrum de Mobilitat i a representants dels 71 ajuntaments de l'àrea metropolitana de València, àmbit d'aquest pla. "Es tracta d'un document complet que permet abordar per primera vegada la planificació de la mobilitat en l'àrea metropolitana de València dins d'un procés ordenat, basat en dades i tècniques contrastades", ha assenyalat el responsable de Transports i Mobilitat de la Generalitat.

En aquest context, ha subratllat que aquest pla proposa accions que poden ser dutes a terme a curt i mitjà termini, cosa que es correspon amb els resultats de les enquestes que s'han fet a la ciutadania. En aquest sentit, ha recalcat que cada un dels 1,9 milions d'habitants de l'àrea metropolitana de València fa una mitjana de 2,59 viatges al dia, dels quals el 58 % es fa en els denominats mitjans sostenibles de mobilitat (a peu, en bici o en transport públic).

La clau de la sostenibilitat d'aquests desplaçaments radica en els trajectes a peu, que suposen un 41 % dels viatges totals, xifra que puja al 65 % quan només es computen els desplaçaments interns dels termes municipals. Destaquen també els desplaçaments amb bicicleta, que suposen ja el 2,4 % en el repartiment global, amb ciutats com València on la xifra ascendeix al 5 % i amb un increment d'ús de més del 20 % en els últims quatre anys. Per la seua banda, el transport públic se situa entorn del 14 % dels viatges diaris totals, concentrats a la ciutat de València i en les relacions radials amb la capital de la resta de municipis.

D'altra banda, segons ha dit Domingo, la quantitat més gran de viatges que es produeixen a l'àrea metropolitana de València, el 67 %, es fa dins dels mateixos municipis, mentre que el 33 % són trajectes interurbans. Només l'interior de la ciutat de València concentra ja el 37 % dels 4,9 milions de desplaçaments diaris que es registren a la metròpoli.

A més, dels viatges que es produeixen entre municipis, més de la meitat tenen com a origen o destinació la ciutat de València. Quasi 900.000 desplaçaments d'entrada i d'eixida de la capital al dia que, sumats als quasi 1,8 milions de viatges interns, posen de manifest que "la política de mobilitat de la capital condiciona absolutament la política de mobilitat de la metròpoli. D'ací la importància de coordinar les polítiques de mobilitat metropolitana i urbana de la ciutat de València".

Les propostes del Pla bàsic

Entre les 45 propostes que arreplega el Pla bàsic de mobilitat de l'àrea metropolitana, el director general ha ressaltat la proposta d'ampliar de 342 a 571 els quilòmetres de la xarxa ciclista quan finalitze aquest pla, dels quals aproximadament 160 estaran adaptats per a la marxa a peu.

A més, la nova xarxa d'autobusos interurbans (metrobús) s'ajustarà a les condicions de freqüència, velocitat, puntualitat, accessibilitat, comoditat, cost i seguretat que els ciutadans necessiten. També es preveu la creació de sis grans aparcaments dissuasius per a facilitar l'intercanvi modal, així com l'ampliació de set dels que ja hi ha. També es busca impulsar la creació d'un bitllet únic de transport, "igual que s'ha fet a altres ciutats espanyoles i europees i després de dècades de retard respecte d'altres àrees metropolitanes d'un rang de població semblant". Finalment, ha apuntat Domingo, es desplegaran els punts bàsics de recàrrega de vehicle elèctric a l'àrea metropolitana.

A partir d'aquest dimarts, els ciutadans i la resta d'agents relacionats amb la mobilitat podran consultar el Pla bàsic de mobilitat i fer les seues aportacions.

Galeria d'imatges

Talls de veu relacionats

Declaraciones del director general de Transportes