Hisenda i Model Econòmic
'Contra la desinformació en el ciberespai'

La Generalitat llança una campanya de conscienciació ciutadana per a ajudar a identificar les 'fake news'

02/04/2019
- La iniciativa del Centre de Seguretat TIC de la Comunitat Valenciana pretén contrarestar les campanyes de desinformació que nodreixen la xarxa diàriament
- Les notícies falses s'han incrementat més d'un 300% des de 2017
El Centre de Seguretat TIC de la Comunitat Valenciana (CSIRT-CV) ha llançat una nova campanya de conscienciació sobre les notícies falses, també conegudes com a 'fake news', i les campanyes de desinformació.

La iniciativa de CSIRT-CV pretén contrarestar les campanyes de desinformació conscienciant la ciutadania sobre la importància de saber identificar les notícies falses que es reben per Internet, per a evitar ser-ne partícip de la difusió, per no haver sabut distingir-les de les que són veraces.

El conseller d'Hisenda i Model Econòmic, Vicent Soler, ha recordat que "gran part de la població utilitza Internet com a principal font d'informació, però a vegades no som conscients que les notícies que ens arriben poden no ser certes, la qual cosa pot provocar desinformació i que aquesta s'estenga ràpidament i es viralitze a través de les xarxes socials i els mitjans de comunicació".

El concepte 'fake news', o notícia falsa, fa referència a aquella notícia que generalment es difon per Internet i que ha sigut creada deliberadament, per a difondre informació falsa a gran escala. Es tracta de notícies amb les quals es pretén causar polèmica, desprestigiar subjectes o organitzacions o generar una opinió concreta en la societat.

Les 'fake news' poden consistir en publicacions aïllades o formar part d'avançades campanyes de desinformació finançades per tercers, per la qual cosa és necessària la cautela per a distingir notícies reals de rumors o informacions poc objectives.

Soler ha destacat que "les notícies falses s'han incrementat més d'un 300 % des de 2017, i l'impacte d'aquestes campanyes de desinformació és tan important que les principals companyies tecnològiques estan desenvolupant mecanismes per a combatre-les".

"La iniciativa de CSIRT-CV", ha continuat el conseller, "pretén contrarestar aquestes campanyes i explicar de manera senzilla què poden fer les ciutadanes i els ciutadans per a desenvolupar el sentit crític sobre la informació que reben i ser capaços de reconéixer les notícies falses per a evitar distribuir-les als contactes i les persones del seu entorn".

Trencar la cadena

Lluny de tractar-se de bromes de mal gust i mentides aïllades, generalment, les notícies falses acostumen a formar part de complexes campanyes de desinformació destinades a influir en la societat, generar opinions i causar malestar i confrontació. Tot això fa que una situació de crispació i polarització de l'opinió pública genere desconfiança en els mitjans de comunicació tradicionals i, fins i tot, es perda la confiança en les institucions públiques.

Les accions de desinformació es basen en la rapidesa i la viralitat amb què s'estenen les notícies, els rumors i els comentaris mitjançant la difusió "en cadena". CSIRT-CV posarà l'accent en el fet que ciutadanes i ciutadans aprenguen a trencar aquestes cadenes i eviten ser partícips de la distribució d'informació no veraç entre els seus afins, especialment entre les persones majors de 60 anys, ja que aquest és el col·lectiu que ha demostrat ser més vulnerable a les notícies falses a causa del baix percentatge d'alfabetització en mitjans digitals.

La campanya del Centre de Seguretat TIC de la Generalitat inclou part de la informació publicada pel Centre Criptològic Nacional (CCN) en el recent document que ha elaborat, 'Desinformació en el ciberespai'.

Al llarg de les pròximes setmanes, CSIRT-CV publicarà una sèrie d'indicacions i consells per a contrarestar les campanyes de desinformació, a través de les xarxes socials i en la web de formació i conscienciació en ciberseguretat ConcienciaT (consulteu ací amb les etiquetes #ContraLaDesinformacion i #StopFakeNews.

Les indicacions de CSIRT-CV pretenen orientar els usuaris i usuàries perquè aprenguen a saber quan han de desconfiar i com contrastar la informació, ja siga per perfils sospitosos, informació que apareix en mitjans poc fiables i, especialment, notícies que semblen molt sorprenents, indignants o basades en simples captures de pantalla, ja que les imatges són fàcilment manipulables.

A més, la campanya ensenyarà a identificar els continguts patrocinats, ja que les plataformes digitals obtenen ingressos econòmics a canvi que els usuaris visiten certs continguts, la qual cosa condiciona l'objectivitat d'aquests.

Aquesta iniciativa s'inclou dins del Pla valencià de capacitació en ciberseguretat, que està cofinançat pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder), dins del Programa operatiu 2014-2020 de la Comunitat Valenciana. A més, la campanya forma part de la intensa activitat de difusió i conscienciació que du a terme aquest centre, publicant recomanacions de seguretat a través dels perfils en Facebook (www.facebook.com/csirtcv) i Twitter (twitter.com/csirtcv).

CSIRT-CV emet diàriament informes a més de 50 organismes de la xarxa corporativa de la Generalitat i contribueix a augmentar la confiança en la xarxa de ciutadans i empreses de la Comunitat Valenciana, els quals disposen d'una àmplia oferta formativa gratuïta a través del portal web (consulteu ací).