Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat

La Generalitat aprova el nou projecte de transport amb autobús que millora l'oferta i el servei a l'àrea de la Marina Alta

14/05/2019
- El projecte CV-201 atendrà una població de prop de 170.000 habitants i faran prop de 520.000 quilòmetres anuals
- La nova ordenació garanteix a tots els municipis la connexió amb l'Hospital de la Marina i s'afavoreix la intermodalitat amb el Tram d'Alacant
- El projecte CV-201 atendrà una població de prop de 170.000 habitants i faran prop de 520.000 quilòmetres anuals
- La nova ordenació garanteix a tots els municipis la connexió amb l'Hospital de la Marina i s'afavoreix la intermodalitat amb el Tram d'Alacant



La Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori ha aprovat el nou projecte de servei públic de transport de viatgers CV-201 la Marina Alta després del procés d'informació pública en què han presentat propostes ajuntaments, entitats i empreses, segons publica el 'Diari Oficial de la Generalitat Valenciana' (DOGV).

El nou contracte optimitza l'actual oferta i atendrà una població de prop de 170.000 habitants, per a la qual disposarà d'un mínim de 14 autobusos i farà prop de 520.000 quilòmetres anuals.

La nova ordenació de les línies millora de manera important l'oferta de servei actual. Així, per exemple, el trànsit comarcal amb origen i/o destinació a la Marina Alta es concentren en un únic títol contractual, la qual cosa possibilita la coordinació de serveis i horaris i la generació de sinergies en l'explotació dels nuclis més dispersos.

Un punt molt important és que el projecte garanteix connexions diàries amb l'hospital de referència, situat a Dénia, a tots els municipis de l'àmbit funcional. Així, poblacions xicotetes de l'interior com Castell de Castells, Senija i Llíber que fins ara no tenien connexió, a partir d'ara la tindran.

Així mateix, es destaca el paper de nodes bescanviadors de Pego i Orba com a municipis referents de l'entorn més rural amb les connexions amb les poblacions més xicotetes i les comarques limítrofes.

A més, també s'afavoreix la intermodalitat amb el TRAM d'Alacant, mitjançant rutes amb parades s les estacions ferroviàries referents com Teulada, Gata de Gorgos, Calp o la Xara.

L'ordenació del servei forma part de la reordenació completa a tota la Comunitat que ha fet la Generalitat per a garantir el transport públic al 100 % dels municipis.

Millores incorporades en la participació pública

Com a resultat de l'acceptació d'al·legacions presentades, cal destacar que s'ha inclòs la sol·licitud de l'Ajuntament de l'Atzúbia per a incloure el trànsit Planes-Pego amb vista a optimitzar recursos amb el servei amb Dénia. A més, en el cas de Forna, s'estableix la prestació a la demanda en el recorregut de la ruta que connecta Planes amb Pego per Vall de Gallinera.

També s'ha incorporat la proposta presentada per l'Ajuntament de Vall de Gallinera i s'assegura que tots els municipis de l'àrea funcional de la Marina Alta s'integren en l'àrea prestacional corresponent.

Per la seua banda, s'ha inclòs la proposta de l'Ajuntament de Benissa que consisteix a incloure una parada addicional en el recorregut de L3, condicionada a les millores en les infraestructures necessàries. A més, també s'inclouen parades addicionals de particular interés en la L7.

En relació amb les al·legacions presentades per diversos operadors de la zona, s'ha estimat articular la connexió Benidoleig-Pedreguer en la L5 i la connexió amb el Verger en el recorregut de la L4. A més, l'eix Benissa-Orba té connexió de manera directa o amb transbordament amb l'hospital comarcal.

Característiques del nou projecte

La concessió CV-201 la Marina Alta es desenvolupa en la seua integritat en aquesta comarca de la província d'Alacant. Una àrea que es caracteritza per dues realitats sociodemogràfiques i territorials que determinen unes necessitats i unes pautes de mobilitat de la població.

D'una banda hi ha un eix litoral amb ciutats molt turístiques que exerceixen la seua capacitat polaritzant de les relacions de mobilitat. D'altra banda hi ha un espai interior, amb moltes poblacions xicotetes i geogràficament disperses, que precisen de solucions prestacionals flexibles, que garantisquen a la seua població l'accés als serveis bàsics en els nodes capçalera.

En aquest context, a més de les ciutats litorals de Dénia, Xàbia i Calp, que exerceixen el seu rol de nodes capçalera comarcal, és necessari estructurar la prestació sobre altres nuclis d'interior en la seua condició de nodes bescanviadors. En aquest sentit, l'eix Benissa-Orba-Pego pot resultar determinant.

Tots els vehicles adscrits al contracte compliran amb la directiva europea d'accessibilitat i altres característiques establides en la Llei d'accessibilitat universal al sistema de transports de la Comunitat Valenciana; hauran d'estar homologats i complir amb la normativa vigent en el moment de la seua adscripció.

Així mateix, els vehicles estaran equipats amb un modern Sistema d'Ajuda a l'Explotació (SAE), basat en sistemes de localització geoposicionada per satèl·lit, i comunicacions de dades d'última generació, que proporcionarà en temps real la informació requerida per la Direcció General d'Obres Públiques, Transport i Mobilitat.

El nou contracte es prestarà durant un termini de 10 anys i s'estima que el servei que es prestarà suposarà per a la Generalitat una aportació econòmica per a cobrir el dèficit d'explotació de 695.000 euros anuals.