Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat
Transporte público

La Generalitat aprova el nou projecte de transport amb autobús que millora l'oferta i el servei entre Ontinyent i Xàtiva

17/05/2019
- El projecte CV-115 atendrà 45 municipis que sumen una població de 161.790 habitants
- El nou contracte garanteix la connexió amb els hospitals de referència i la universitat a més de permetre la intermodalitat amb Renfe
- El projecte CV-115 atendrà 45 municipis que sumen una població de 161.790 habitants
- El nou contracte garanteix la connexió amb els hospitals de referència i la universitat a més de permetre la intermodalitat amb Renfe



La Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori ha aprovat el nou projecte de servei públic de transport de viatgers CV-115 Ontinyent-Xàtiva després del procés d'informació pública, en què han presentat propostes ajuntaments, entitats i empreses, segons publica el 'Diari Oficial de la Generalitat Valenciana' (DOGV).

El nou contracte optimitza l'actual oferta i atendrà una població de prop de 161.790 habitants Per a fer-ho, disposarà d'un mínim de 8 autobusos en una fase inicial que realitzaran aproximadament 479.000 km, que s'augmentarà a 26 vehicles, una vegada inclòs el transport escolar, i que tenen previst fer més de 547.000 km anuals.

La nova ordenació de les línies millora de manera important l'oferta de servei actual entre la qual destaca la implantació de rutes regulars amb preferència escolar així com parades al costat de les estacions de Renfe, els hospitals de referència i centres de salut, i també la universitat i les zones comercials d'Ontinyent i Xàtiva. A més, es creen dues línies que connecten la Font de la Figuera amb Ontinyent i Xàtiva amb Gandia per la CV 60 i es recupera la connexió d'Albaida amb Xàtiva per la N-340.

L'ordenació del servei forma part de la reordenació completa en tota la Comunitat que ha fet la Generalitat per a garantir el transport públic en el 100 % dels municipis.

Millores incorporades en la participació pública

Com a resultat de l'acceptació d'al·legacions presentades, cal destacar les al·legacions que ha formulat l'Ajuntament de la Font de la Figuera i, per això, s'ha estimat ampliar l'oferta de servei del municipi amb Moixent amb una expedició d'anada i tornada de dilluns a diumenge durant tot l'any per a poder coordinar amb el ferrocarril.

Això suposa que la Font de la Figuera disposarà de 3 connexions diàries amb Xàtiva anada i tornada més 2 expedicions d'anada i 1 de tornada amb Moixent. Així mateix, s'ha tingut en compte l'al·legació que ha presentat el municipi d'Atzeneta d'Albaida i es modifica la línia 2 Ontinyent-Xàtiva per a incloure aquest municipi en el seu recorregut.

Característiques del nou projecte

El nou contracte s'estructura en 9 línies principals, algunes de les quals faran més d'un itinerari diferent, i hi ha 5 línies d'aquestes que connectaran diferents municipis amb Xàtiva, altres 3 línies que connectaran municipis del seu entorn amb Ontinyent, i una última línia que connectarà Ontinyent i Xàtiva entre si per itineraris diferents utilitzant els eixos viaris A-7 i N-340.

D'aquesta manera, el servei permetrà un millor aprofitament dels recursos destinats al transport de viatgers per part de la Generalitat, de manera que s'augmenta l'oferta de servei amb què disposaven fins ara la majoria dels municipis.

Així, en aquest contracte es preveu la implantació en un futur de rutes regulars amb preferència escolar, la qual cosa permetrà establir una oferta de transport públic per carretera en nuclis de població d'aquesta àrea que anteriorment no disposaven de cap tipus de servei regular com (Alfarrasí, Bèlgida, Bellús, Benicolet, Benissoda, Benissuera, Bufali, el Palomar Guadasséquies, Montaverner, Pinet, Sempere).

A més, amb el propòsit de fomentar la intermodalitat i aprofitar de manera més eficient els recursos de la Generalitat, totes les rutes que tenen com a destinació la ciutat de Xàtiva i la majoria de les línies que passen per Albaida tindran parada al costat de les estacions de tren d'aquestes localitats, on els passatgers podran transbordar amb Renfe, i així es reforça la connexió amb els principals centres d'atracció de la zona.

Entre aquests, l'Hospital Lluís Alcanyís de Xàtiva, l'Hospital General d'Ontinyent i l'Hospital Comarcal de Gandia, així com el Centre d'Especialitats Mèdiques l'Espanyoleto de Xàtiva, els centres de salut II i III d'Ontinyent, la seu de la Universitat de València a Ontinyent, las zones comercials d'Ontinyent i Xàtiva i la coordinació amb els serveis de rodalia de Renfe a les estacions de Xàtiva, Gandia i Moixent.

En general, el nou model de transport persegueix més eficiència i sostenibilitat del sistema a mitjà i llarg termini. Destaca la creació de dues línies que connecten la Font de la Figuera amb Ontinyent, i Xàtiva amb Gandia per la CV 60 i la recuperació de la connexió d'Albaida amb Xàtiva per la N-340, que dona servei a tots els municipis que es troben entorn a aquest eix com per exemple Atzeneta, Montaverner, Alfarrasí, Benissuera, Sempere i Bellús.

A més, tots els municipis afectats per aquest contracte tindran garantida la connexió directa mitjançant transport públic amb els seus principals nodes d'atracció, com ho són el seu hospital de referència i el seu centre d'especialitats mèdiques.

Tots els vehicles adscrits al contracte compliran amb la directiva europea d'accessibilitat i altres característiques establides en la Llei d'accessibilitat universal al sistema de transports de la Comunitat Valenciana, hauran d'estar homologats i complir amb la normativa vigent en el moment de la seua adscripció.

Així mateix, els vehicles estaran equipats amb un modern Sistema d'Ajuda a l'Explotació (SAE), basat en sistemes de localització geoposicionada per satèl·lit, i comunicacions de dades d'última generació, que proporcionarà en temps real la informació requerida per la Direcció General d'Obres Públiques, Transport i Mobilitat.

Una vegada s'haja aprovat definitivament el projecte, se sotmetrà a licitació per a atorgar el servei a l'empresa que presente l'oferta millor. El termini d'aquest nou contracte en el qual s'inclouran els serveis que atendran el transport escolar de la zona serà de 10 anys i necessitarà una aportació econòmica de l'administració per a cobrir el dèficit d'explotació de 568.085 euros en l'estat inicial i que augmenta a 1.379.448 euros anuals una vegada s'haja incorporat el transport escolar.
el transport escolar.