Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat
Transporte público

La Generalitat aprova el nou projecte de transport amb autobús que millora l'oferta i el servei entre la Foia de Bunyol i València

20/05/2019
- El projecte CV-107 atendrà una població de més de 40.000 habitants i disposarà d'un mínim de huit autobusos
- El contracte nou millorarà la connexió directa amb l'Hospital de Manises i el Centre d'Especialitats d'Aldaia
- El projecte CV-107 atendrà una població de més de 40.000 habitants i disposarà d'un mínim de huit autobusos que recorreran al voltant de 915.000 quilòmetres anuals
- El contracte nou millorarà la connexió directa amb l'Hospital de Manises i el Centre d'Especialitats d'Aldaia. També inclou una expedició tres dies a la setmana a la platja de la Malva-rosa al juliol i a l'agost



La Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori ha aprovat el nou projecte de servei públic de transport de viatgers CV-107 La Foia de Bunyol-València després del procés d'informació pública en què han presentat propostes els ajuntaments, les entitats i les empreses, segons publica el 'Diari Oficial de la Generalitat Valenciana' (DOGV).

La nova concessió de transport de viatgers per carretera atendrà nou municipis de les comarques de la Foia de Bunyol i la Ribera Alta (Yátova, Alborache, Macastre, Buñol, Chiva, Cheste, Cortes de Pallás, Turís i Godelleta) que, amb una població de més de 40.000 habitants, connectarà aquests municipis amb els centres d'especialitats mèdiques de Buñol i Aldaia, amb l'Hospital de Manises i amb la ciutat de València. Per a això, disposarà d'un mínim de huit autobusos que recorreran al voltant de 915.000 quilòmetres anuals.

L'ordenació del servei forma part de la reordenació completa en tota la Comunitat que ha dut a terme la Generalitat per a garantir el transport públic en el 100 % dels municipis.

Millores incorporades en la participació pública

Com a resultat de l'acceptació d'al·legacions presentades, la Conselleria ha estimat oportú incorporar les propostes presentades pels ajuntaments de Buñol i Chiva d'incloure parades en totes les estacions de Renfe C3 dels municipis pels quals passen, amb la finalitat de coordinar amb el ferrocarril els municipis que no disposen de servei ferroviari. Així, Godelleta i Turís disposaran de línia directa amb Cheste i la seua estació, mentre que Yátova, Macastre i Alborache disposaran de connexió amb les estacions de Buñol i Chiva.

D'igual manera, es crea la Línia 4b, que connectarà Godelleta i Turís amb el nou centre d'especialitats mèdiques de Buñol, atesa l'al·legació presentada per l'Ajuntament de Godelleta i s'ajusten els horaris de la primera expedició perquè el primer autobús arribe a l'Hospital de Manises a les 8.00 hores, de manera que s'atén així la proposta presentada per l'Ajuntament de Cheste.

Característiques del nou projecte

Aquest nou contracte es recolza en l'autovia A-3 per a comunicar la comarca de la Foia de Bunyol amb València i utilitza dos itineraris principals, un que segueix la traça de l'autovia per a donar servei principalment a Cheste, Chiva i Buñol; i un altre, parcialment interior, que donarà servei a Godelleta i Turís, de manera que els dos itineraris arriben fins als municipis de Yátova, Alborache i Macastre.

D'aquesta manera, es generarà una nova matriu de trànsits i unes noves línies de transport regular que atendran més eficaçment totes les necessitats de mobilitat de la població d'aquest àmbit, que presenten una dependència funcional tant amb Manises (hospital de referència) com amb València.

En aquest sentit, la majoria de rutes tenen com a destinació final l'estació d'autobusos de València, que és el pas previ per la parada de metro d'Àngel Guimerá, on els passatgers podran transbordar a Metrovalencia. A més, es reforçarà la connexió amb els principals centres d'atracció de la zona com l'Hospital de Manises i el centre d'especialitats d'Aldaia i Buñol, el complex educatiu de Cheste i les estacions de RENFE Rodalia a Buñol, Chiva i Cheste.

Pel que fa a la situació actual, cal destacar que tots els municipis estaran connectats directament amb l'Hospital de Manises i el Centre d'Especialitats d'Aldaia de dilluns a divendres mitjançant 4 expedicions d'anada i tornada addicionals a les expedicions amb destinació a València. D'igual manera, es millora la interconnexió interna dels municipis de la comarca, així com l'accés al nou centre d'especialitats de Buñol i s'inclou l'oferta de servei directe a la platja de la Malva-rosa, amb 1 expedició d'anada i tornada tres dies per setmana als mesos de juliol i agost.

En concret, els municipis de Yátova, Macastre, Alborache, Chiva i Buñol passen de tindre onze expedicions d'anada i tornada amb destinació València a tretze expedicions d'anada i tornada de dilluns a divendres laborables; es mantenen els serveis els dissabtes amb sis expedicions d'anada i tornada i els diumenges i festius amb quatre expedicions per sentit. Turís i Godelleta passen de huit expedicions d'anada i tornada amb destinació València a nou expedicions d'anada i tornada en dies laborables. A més de les expedicions a l'Hospital de Manises i el CE d'Aldaia, disposaran d'1 expedició d'anada i tornada diària al CE de Bunyol.

Per la seua banda, Cheste passa de set expedicions d'anada i sis de tornada amb destinació València a nou expedicions d'anada i tornada en dies laborables i Cortes de Pallás, que actualment no disposa de servei públic, passa a tindre una expedició d'anada i tornada a la demanda de dilluns a divendres laborables.

Tots els vehicles adscrits al contracte compliran amb la directiva europea d'accessibilitat i altres característiques establides en la Llei d'accessibilitat universal al sistema de transports de la Comunitat Valenciana; hauran d'estar homologats i complir amb la normativa vigent en el moment de l'adscripció d'aquests. Així mateix, els vehicles estaran equipats amb un modern sistema d'ajuda a l'explotació (SAE), basat en sistemes de localització geoposicionada per satèl·lit, i comunicacions de dades d'última generació, que proporcionarà en temps real la informació requerida per la Direcció General d'Obres Públiques, Transport i Mobilitat.

Una vegada s'haja aprovat definitivament el projecte, se sotmetrà a licitació per a atorgar el servei a l'empresa que presente la millor oferta. El termini del contracte serà de deu anys i suposarà una aportació econòmica per a la Generalitat de 738.600 euros anuals.