Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat
Transport públic

La Generalitat ha facilitat la mobilitat de més de 103 milions de persones en els 16 anys en servei del TRAM d'Alacant

15/08/2019
- La connexió tramviària entre Porta del Mar i El Campello va entrar en funcionament el 15 d'agost de 2003
- La xarxa actual és resultat de successives ampliacions i disposa de quatre línies de tramvia, una de tren tram i una de tren dièsel
- La connexió tramviària entre Porta del Mar i El Campello va entrar en funcionament el 15 d'agost de 2003
- La xarxa actual és resultat de successives ampliacions i disposa de quatre línies de tramvia, una de tren tram i una de tren dièsel



La Generalitat ha facilitat la mobilitat de més de 103 milions de persones en els 16 anys en servei de la xarxa del TRAM d'Alacant. La primera fase del que és l'actual xarxa va entrar en funcionament el 15 d'agost de 2003, quan va unir les parades de Porta del Mar i El Campello.

En l'actualitat, la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) a Alacant disposa de quatre línies tramviàries, una d'aquestes en servei des del mes de juny passat i que uneix Porta del Mar i Plaza La Corunya, una de tren tram i una altra de dièsel que connecta Benidorm i Dénia, en ple procés de modernització.

Transcorreguts aquests 16 anys des de la posada en marxa, la xarxa del TRAM d'Alacant, resultat de la modernització de la més que centenària línia que unia Alacant i Dénia, ha evolucionat fins a consolidar-se com un sistema tramviari de referència modern, sostenible i accessible.

El nombre de persones usuàries registrat ha crescut d'acord amb les ampliacions realitzades, de manera que, dels 1,7 milions de 2003, en 2018, es van sobrepassar, per primera vegada, els 11 milions de desplaçaments. En concret, en aquests 16 anys s'han registrat en les diferents línies en servei 103.899.767 viatgers i l'estació de Luceros ha sigut la més transitada amb més de 13 milions d'usuaris.

Evolució de la xarxa

El 15 d'agost de 2003, el TRAM d'Alacant va començar a prestar servei entre les estacions de Porta del Mar a Alacant i El Campello, amb 16 parades i un recorregut superior als 12 quilòmetres.
Juntament amb la inversió realitzada en la línia per la Generalitat, destaca com a part del projecte executat la reurbanització de més de 30.000 metres quadrats d'espais pròxims i limítrofs al traçat actual.

Prèviament, el 17 de març de 1999, es va fer el primer pas de la modernització de l'originària línia ferroviària que unia Alacant i Dénia, en connectar amb un tramvia els 675 metres de recorregut entre Porta del Mar i l'estació de La Marina en plataforma reservada, i 2.825 metres més entre aquesta mateixa estació i Albufereta compartint via amb el ferrocarril.

El tramvia havia deixat de circular a la ciutat d'Alacant en 1969. Després d'aquesta prova, la Generalitat va prolongar el traçat tramviari fins a les parades de Finca Adoc, Lucentum i La Condomina. Va ser en 2003 quan el TRAM d'Alacant va començar a circular sota aquesta denominació comercial i amb un projecte per a arribar a Benidorm i al centre de la ciutat.

Evolució del TRAM

Des del 15 d'agost de 2003, diverses dates han marcat l'evolució del TRAM d'Alacant. El 10 de maig de 2007, va entrar en servei un nou tram, comprés entre La Isleta i El Mercado, i la inauguració de les estacions subterrànies de Mercado i Marq (hui Marq-Castillo), la qual cosa possibilitava la prolongació dels serveis tramviaris fins al centre de la ciutat d'Alacant. Un mes després, s'inaugurava el ramal al Cabo de las Huertas, corresponent a la línia 4.

El 29 de juliol de 2007 va marcar un important avanç en el projecte del TRAM d'Alacant. La línia 1 connectava les estacions de Mercado i Creueta, a la Vila-Joiosa. L'ampliació de freqüències d'aquesta línia, el 25 de gener de 2007, i l'ampliació fins a Benidorm, el 2 de juny de 2008, van comportar un notable increment de viatgers.

Al desembre de 2009, es va inaugurar el bucle de la línia 4 per a donar servei a diferents zones de Cabo de las Huertas i platja de Sant Joan.

Al juny de 2010, es va obrir al públic l'estació subterrània de Luceros, actual capçalera de les línies 1, 2, 3 i 4, de manera que el TRAM arribava al mateix cor d'Alacant.

El 4 de setembre de 2013, es va inaugurar la línia 2 entre l'estació de Luceros i la parada de Sant Vicent del Raspeig, la qual cosa ha significat un augment qualitatiu i quantitatiu del servei prestat pel TRAM d'Alacant, en convertir-se aquesta línia en la més utilitzada.

Una vegada acabades les obres del túnel de Serra Grossa, s'ha posat en servei, des del juny passat, la línia 5, que uneix Porta del Mar i Platja de Sant Joan. A més, prossegueixen les obres de modernització de la línia 9 (Benidorm-Dénia), amb una inversió de més de 130 milions d'euros.

D'altra banda, la Generalitat ha anunciat el projecte per a enllaçar l'actual estació de Luceros amb les instal·lacions d'Adif-Renfe, amb la finalitat de completar la xarxa tramviària actual i impulsar la intermodalitat entre aquests serveis de transport públic.

Un sistema de transport de referència

El TRAM d'Alacant parteix d'un concepte d'explotació que combina l'ús de trens i tramvies per una mateixa infraestructura, un exemple d'intermodalitat, tant en el material com en les instal·lacions. FGV va ser la primera operadora que va implantar aquest sistema a Espanya, després de les experiències de les ciutats alemanyes de Karlsruhe i Saarbrücken.

València, Bilbao i Barcelona van ser ciutats que es van avançar en la implantació de tramvies moderns, però Alacant va ser la primera ciutat espanyola de grandària mitjana a recuperar aquest sistema de transport elèctric d'alta capacitat, totalment integrat amb l'arquitectura urbana i sostenible.

Des d'aquell moment, el TRAM d'Alacant s'ha convertit en un referent per a entitats gestores de transport públic d'altres països per la tecnologia utilitzada i per la integració urbana realitzada en el procés d'implantació.

Galeria d'imatges