Sanitat Universal i Salut Pública

Els centres d'informació i coordinació d'urgències gestionen 584.346 incidents el 2019

26/01/2020
- Per províncies, València ha assistit 291.964 avisos, Alacant, 221.412 i Castelló, 70.970
- S'ha produït un increment de més d'onze mil assumptes
- Per províncies, València ha assistit 291.964 avisos, Alacant, 221.412 i Castelló, 70.970
- S'ha produït un increment de més d'onze mil assumptes



Els centres d'informació i coordinació d'urgències (CICU), que depenen de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, han gestionat un total de 584.346 avisos durant 2019, un 6 % més que en l'exercici anterior.

El nombre de serveis diaris atesos de mitjana entre les tres centrals d'urgències sanitàries de la Comunitat Valenciana ascendeix a 1.601. Respecte a la tipologia dels incidents, 180.907 han sigut emergències mèdiques, 93.630 corresponen a trucades que requerien resposta de caràcter urgent i 55.934 eren consultes mèdiques.

La resta d'atencions es refereix a la gestió de transports secundaris (entre centres hospitalaris) i a transports no assistits, entre altres serveis.

Per províncies, el CICU de València ha assistit durant 2019 un total de 291.964 incidents, 800 al dia. Del total, 87.711 n'han sigut emergències, 53.187, urgències i 29.904, consultes mèdiques. Si es compara l'exercici 2019 amb l'any anterior, a la província de València s'han produït 5.102 casos més.

El CICU d'Alacant ha gestionat 221.412 avisos, cosa que suposa 607 al dia. Del global, 73.992 n'eren emergències, 33.046, urgències i 20.598, consultes mèdiques. L'increment total d'assistències en aquesta província respecte de l'any anterior és d'un 12,5 %.

Finalment, el CICU de Castelló ha fet 70.970 serveis, és a dir, una mitjana diària de 194. Del total, 19.204 n'han sigut emergències, 7.397, urgències i 5.432, consultes mèdiques. L'augment que s'ha produït en aquesta província durant 2019 ha sigut de més de tres mil avisos, comparat amb l'any anterior.

En cada un dels tres CICU de la Conselleria de Sanitat treballa personal mèdic-coordinador i locutor les 24 hores del dia, els 365 dies a l'any, per a respondre a qualsevol situació d'urgència o emergència sanitària que sorgisca en qualsevol lloc de la Comunitat Valenciana.

El personal mèdic coordina i gestiona de manera eficient la resposta sanitària. A més, és el responsable de la presa de decisions i de controlar l'activitat global i el funcionament dels recursos assistencials d'emergències.

Així mateix, s'encarrega de gestionar el transport secundari i respondre a consultes mèdiques telefòniques quan l'avís ho requerisca.

Els locutors i locutores s'encarreguen d'assignar, mobilitzar i fer el seguiment dels recursos assistencials.

Serveis SAMU i SVB

Quan el CICU rep un avís mitjançant el qual se sol·licita una assistència sanitària urgent, s'assigna el recurs sanitari més adequat a la demanda, en funció de la prioritat del problema o la patologia manifestada i els recursos disponibles en el moment en què es produeix la urgència.

Així, durant 2019, els incidents gestionats pels tres CICU han fet que les unitats del Servei d'Atenció Mèdica Urgent (SAMU) hagen atés 58.443 avisos. Per la seua banda, l'activitat de les unitats de Suport Vital Bàsic (SVB) ha ascendit a 241.876 serveis durant aquest mateix període.

Cal recordar que, davant de qualsevol situació d'urgència mèdica, s'ha de cridar immediatament al telèfon d'Emergències 112. És fonamental mantindre la calma i respondre de manera ràpida i concisa al qüestionari breu que fan els teleoperadors/ores per a assolir una gestió òptima de l'avís.

És important proporcionar l'adreça precisa del lloc on s'esdevé la urgència, indicar sexe i l'edat aproximada de cada pacient, així com qualsevol altra informació que es conega (malalties o antecedents) a fi de facilitar l'atenció mèdica.