Vicepresidència i Igualtat i Polítiques Inclusives
Infancia y adolescencia

Igualtat reforça el seguiment, l'orientació i l'atenció a la infància i l'adolescència més vulnerable davant de l'emergència per COVID-19

13/04/2020
- Els equips d'intervenció realitzen atenció telemàtica o telefònica, excepte en les situacions de gravetat que requerisquen atenció presencial
- La Conselleria està treballant per a continuar atenent els col·lectius més vulnerables i que estan patint més els efectes de la pandèmia
- Els equips d'intervenció realitzen atenció telemàtica o telefònica, excepte en les situacions de gravetat que requerisquen atenció presencial
- La Conselleria està treballant per a continuar atenent els col·lectius més vulnerables i que estan patint més els efectes de la pandèmia



La Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives ha remés als Serveis Socials municipals de la Comunitat Valenciana directrius i mesures per a reforçar el seguiment, l'orientació i l'atenció a la infància i l'adolescència més vulnerable, amb motiu de la situació d'emergència provocada per la COVID-19.

Igualtat ha enviat a tots els ajuntaments una resolució mitjançant la qual s'estableixen les directrius per a organitzar els serveis socials d'atenció primària, considerats un servei essencial, amb motiu de l'estat d'alarma provocat per la pandèmia, i per la qual s'ha de continuar garantint l'atenció de les prestacions socials.
Les mesures de confinament decretades pel Govern han tingut un gran impacte en tota la societat però, especialment, en aquelles famílies amb xiquets, xiquetes i adolescents que ja es trobaven en una situació de més vulnerabilitat i, per això, la resolució compta amb instruccions concretes dirigides a aquest àmbit.
Així, els equips d'intervenció amb infància i adolescència reforçaran el seguiment, l'orientació i l'atenció als xiquets, xiquetes i adolescents i les seues famílies acollidores extenses, per mitjà de l'atenció telemàtica o telefònica, excepte si la gravetat d'una situació específica requereix una atenció presencial.
De la mateixa manera, s'establirà atenció telemàtica o telefònica en els casos de xiquets, xiquetes i adolescents que des dels equips d'atenció primària es consideren de més vulnerabilitat o tinguen declarada la situació de risc.
D'altra banda, es mantindran contactes setmanals amb la persona que coordine els centres de dia d'infància, actualment tancats per la crisi sanitària, per a poder conéixer-ne les incidències dels usuaris i usuàries.
La casuística relacionada amb abusos sexuals, atesa la gravetat que té, requerirà sempre una atenció presencial per a valorar-ne la situació i seguir el protocol establit per a aquests casos.
Pel que fa als i les adolescents que estiguen complint mesures judicials en medi obert es reforçarà igualment el seguiment, l'orientació i l'atenció tant a ells i elles com a les seues famílies de manera telefònica o telemàtica, excepte els casos que requerisquen una assistència presencial.
Altres serveis
Quant a altres serveis d'atenció específica, s'ha establit també que el personal assignat a les unitats d'Igualtat de la Xarxa Valenciana d'Igualtat durà a terme un seguiment, preferentment telefònic o telemàtic. No obstant això, en cas que es detecten situacions de violència de gènere o masclista s'actuarà seguint el protocol habitual i es traslladarà el cas a la xarxa d'atenció a víctimes de violència de gènere.
Per la seua banda, el personal assignat a la Xarxa Jove realitzarà un seguiment de les persones usuàries més vulnerables del seu sector, i col·laborarà amb l'Institut Valencià de la Joventut (IVAJ) en la implementació i la difusió de continguts en línia dirigits a adolescents i joves durant el confinament domiciliari.
Des dels serveis de les oficines d'atenció a persones migrants (PANGEA) i del Programa d'igualtat i inclusió del poble gitano, el personal s'encarregarà de fer un seguiment, preferentment telefònic o telemàtic, de les persones usuàries més vulnerables del seu sector.