Sanitat Universal i Salut Pública
Farmacia hospitalaria

Sanitat realitza més d'11.000 serveis de lliurament de medicaments a domicili a pacients a través de les unitats de farmàcia hospitalàries

23/05/2020
Sanitat realitza més d'11.000 serveis de lliurament de medicaments a domicili a pacients a través de les unitats de farmàcia hospitalàries
- Els departaments gestionen l'enviament de medicaments perquè els pacients reben els tractaments als seus domicilis
- Les UFPE identifiquen els candidats i candidates, prioritzats en funció de la patologia i, posteriorment, els criden per a oferir-los aquest programa
- Els departaments gestionen l'enviament de medicaments perquè els pacients reben els tractaments als seus domicilis
- Les UFPE identifiquen els candidats i candidates, prioritzats en funció de la patologia i, posteriorment, els criden per a oferir-los aquest programa



Els departaments de salut de la Comunitat Valenciana han gestionat, fins a la primera setmana de maig, 11.086 serveis de lliurament a domicili de medicaments a través de les 23 unitats de farmàcia de pacients externs (UFPE) hospitalàries existents actualment.

Es tracta del programa d'enviament de medicaments a domicili habilitat per la Direcció General de Farmàcia i Productes Sanitaris (DGFPS) de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública per al context d'alarma sanitària originada per la COVID-19.

Amb aquesta mesura, es pretén que molts dels pacients que requereixen tractaments d'ús i dispensació hospitalària eviten, en la mesura que siga possible, la freqüentació dels centres sanitaris, que pot suposar un major risc de contagi, tenint en compte que la majoria d'ells presenten malalties i tractaments de gran complexitat.

Els lliuraments domiciliaris es duen a terme de dilluns a divendres (llevat dels dies festius) i, com a màxim, es dispensa medicació per a dos mesos (quantitat sempre subjecta a disponibilitat).

La primera d'aquestes unitats a posar en marxa aquest programa ha sigut la UFPE de l'hospital La Fe, que proporciona atenció farmacèutica a més de 12.600 pacients que tenen prescrits medicaments de dispensació hospitalària, la majoria amb patologia crònica.
Això suposa unes 60.000 visites (consultes) i 103.000 dispensacions anuals. Així, es tracta de la UFPE que més pacients atén de la Comunitat Valenciana i és també una de les més grans d'Espanya.

Requisits per a entrar en el programa

El requisit per a accedir al programa és l'establiment del consentiment i la comunicació prèvia entre el pacient i el farmacèutic de la UFPE. En aquesta fase, es revisen aspectes bàsics i pràctics del tractament farmacològic des de l'òptica de l'atenció farmacèutica, i es verifiquen i concreten els aspectes logístics.

A més de complir uns criteris concrets relacionats amb el seu estat clínic i els seus medicaments, cada pacient pot contactar amb el servei de Farmàcia, bé presencialment, per correu electrònic o per telèfon.

Contacte telefònic per a resoldre dubtes

El farmacèutic o farmacèutica de l'hospital, després de la revisió de la sol·licitud, la prescripció i els detalls del tractament, revisa la història clínica i resol qualsevol dubte o incidència, i s'ha d'assegurar que l'assistència diferida i l'enviament a domicili són segurs amb la confirmació i la programació prèvies del pacient.

Com a part del programa, s'estableix una via de contacte entre el pacient i el professional de farmàcia de la UFPE per a resoldre qualsevol dubte o incidència que poguera sorgir relacionada amb el tractament.

A més de la sol·licitud per part dels mateixos pacients, entre el cens de pacients que acudeixen regularment a la UFPE i que disposen de dates programades per a una nova dispensació dels seus medicaments en el mateix hospital, des de la UFPE s'identifiquen els candidats o candidates a aquest servei, prioritzats en funció del risc (pacients amb immunosupressió, oncologia, pediatria, etc.) i, posteriorment, es contacta telefònicament per a oferir-los aquest programa,

L'enviament a domicili es realitza de manera directa, des de la UFPE fins al pacient, permet mantindre la cadena de fred per als medicaments que així ho requereixen i disposa d'un sistema d'avís previ i confirmació del destinatari per SMS.

És un programa totalment voluntari i la unitat continua operativa en el seu horari habitual, de manera que es manté l'atenció a tota persona que acudisca de manera presencial en el seu horari habitual.

Per a l'atenció presencial, la UFPE disposa, a més, d'un programa de gestió prèvia telemàtica que permet minimitzar el temps d'espera atés que, quan la persona acudeix a la unitat, han sigut resoltes i validades prèviament qualsevol de les qüestions relacionades amb l'atenció farmacèutica o el seguiment farmacoterapèutic, de manera que els medicaments es troben ja a punt per a la seua dispensació al pacient.

Galeria d'imatges