Vicepresidència Segona i Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica
Política de vivienda

Martínez Dalmau: "Amb el projecte 'Xaloc' impulsem un model de governança en habitatge àgil, transparent i de proximitat"

08/07/2020
- El vicepresident presenta el projecte de la xarxa d'oficines Xaloc, l'experiència pilot del qual es durà a terme en mancomunitats i municipis
- Funcionarà com a servei de finestreta única en matèria d'habitatge, rehabilitació d'edificis i regeneració urbana
- El vicepresident presenta el projecte de la xarxa d'oficines Xaloc, l'experiència pilot del qual es durà a terme en mancomunitats i municipis
- Funcionarà com a servei de finestreta única en matèria d'habitatge, rehabilitació d'edificis i regeneració urbana



El vicepresident segon i conseller d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, Rubén Martínez Dalmau, ha presentat el projecte pilot per a la creació de la xarxa d'oficines Xaloc (Xarxa d'Administracions Locals i Comarcals d'Habitatge), que inclou com una de les principals novetats el servei de finestreta única.

Martínez Dalmau ha manifestat que, "amb la xarxa Xaloc, des del Govern Valencià estem impulsant un nou model de governança en matèria del dret a l'habitatge que agilitze, done transparència i siga més pròxim".

"Som conscients de les diverses traves de gestió que moltes vegades han d'afrontar les persones, i l'Administració ha d'estar al servei de la ciutadania i no és acceptable que per a fer qualsevol gestió presencial en matèria d'habitatge una persona haja de recórrer centenars de quilòmetres per a anar a la capital de província", ha assegurat.

El vicepresident ha destacat que "el nou model té uns objectius molt clars, que responen a la utilització dels recursos públics de manera més eficient, a la transparència i a fomentar que la ciutadania també participe en el disseny i la implementació de les polítiques d'habitatge que es desenvolupen al seu propi municipi".

Així mateix, ha explicat que, per a desplegar aquesta xarxa d'oficines, des de la Conselleria s'han aprofitat les estructures històriques de vertebració del territori, com ho són les mancomunitats comarcals, per a estendre el dret a l'habitatge fins al poble més xicotet.

Concretament, ha assegurat que més de 4.300.000 persones tindran accés directe als serveis previstos "amb la voluntat i l'objectiu fixat a assolir que totes les persones tinguen una oficina d'habitatge de referència".

El director general d'Emergència Habitacional, David Vegara, ha destacat, per la seua banda, que "la implantació d'aquesta xarxa d'oficines és un avanç significatiu en el desplegament de la Llei de la funció social en matèria de mediació d'habitatge i ens permetrà disposar d'una nova eina per a la prevenció de la pèrdua d'habitatge, que, al seu torn, facilitarà la recerca d'alternatives residencials a qui les necessite".

La sotssecretària de la Vicepresidència Segona, Blanca Jiménez, s'ha referit a les actuacions concretes que s'atendran en matèria d'habitatge, com ara la regeneració urbana i la rehabilitació d'edificis; l'augment i la gestió del parc públic; el servei d'emergència, de mediació, d'eficiència energètica, i l'anàlisi de les necessitats locals.

En aquest sentit, ha subratllat que "tot això requereix la col·laboració i la cooperació permanent entre les administracions més pròximes a la ciutadania amb més competències en la matèria, com ho són la local i l'autonòmica".

També ha recordat que la xarxa Xaloc sorgeix a partir del projecte europeu 'Save the Homes', liderat per l'Institut Valencià de l'Edificació (IVE).

Xarxa d'oficines Xaloc

El projecte pilot d'oficines Xaloc el durà a terme la Conselleria d'Habitatge en col·laboració amb 12 entitats locals, cinc de les quals són mancomunitats, en concret: les de l'Alcoià, el Comtat, la Safor, l'Horta Sud, la Ribera Alta i l'Horta Nord. Les 7 restants són municipis: Elx, Onda, València, Alacant, Castelló, Orihuela i Torrevieja.

La xarxa Xaloc funcionarà com a finestreta única en matèria d'habitatge, rehabilitació d'edificis i regeneració urbana i propiciarà informació i assessorament, promourà l'accés a un habitatge digne i combatrà la segregació urbana.

Les oficines s'encarregaran de la gestió i el manteniment del parc d'habitatges amb finalitats socials; la millora de l'accessibilitat, la salubritat i la gestió de la borsa de lloguer assequible; l'elaboració de protocols per a la intervenció en habitatge ocupat sense títol legal, i la gestió del parc autonòmic d'habitatges amb protecció oficial.

A fi d'augmentar el parc públic d'habitatge, participaran en la promoció d'habitatge d'interés social, la reconversió de propietats públiques en habitatge d'interés social, així com en el foment d'actuacions tendents a incentivar i recuperar el parc existent d'habitatges buits per a la formació d'una borsa d'habitatges per al lloguer assequible o social.

D'altra banda, les oficines de la xarxa duran a terme un servei d'emergència, en relació amb la gestió de les prestacions especials d'urgència i interdicció de deutes en matèria de desnonaments i pobresa energètica.

Quant a la funció que té com a servei de mediació, participaran en la intermediació en deutes d'habitatge en coordinació amb Serveis Socials, així com en la gestió de situacions conflictives en les comunitats de veïns i veïnes.

En matèria de rehabilitació i eficiència energètica, l'objectiu serà promoure la millora dels habitatges del parc privat i l'impuls de l'eficiència energètica i les energies renovables per a millorar la qualitat i la seguretat dels habitatges, el foment de la sostenibilitat i l'economia circular en la rehabilitació.

Les oficines també funcionaran com a Unitat d'Observatori Local de l'Habitatge per a facilitar l'elaboració d'informació i anàlisi i la gestió dels registres oficials relacionats amb l'habitatge.

Galeria d'imatges