Sanitat Universal i Salut Pública
Campaña estival

Els CICU gestionen en el primer semestre un 48 % més d'avisos que en el mateix període de 2019

19/07/2020
Els CICU gestionen en el primer semestre un 48 % més d'avisos que en el mateix període de 2019
- La crisi sanitària provoca increments exponencials en les urgències i en les consultes mèdiques
- Per províncies, a Alacant corresponen 145.263 assistències, a Castelló 45.115 i a València 218.662
- La crisi sanitària provoca increments exponencials en les urgències i en les consultes mèdiques
- Per províncies, a Alacant corresponen 145.263 assistències, a Castelló 45.115 i a València 218.662



Els centres d'informació i coordinació d'urgències (CICU), dependents de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, han fet un total de 409.040 assistències durant el primer semestre del 2019, la qual cosa suposa una atenció de 2.235 avisos diaris.

Pel que fa al mateix període de l'any anterior, s'ha produït un increment del 48 % en el total de serveis.
Del global d'avisos gestionats, 84.733 corresponen a emergències mèdiques; 76.463 són consultes que requerien una resposta de caràcter urgent, i 55.098 han sigut consultes mèdiques realitzades per telèfon.

La resta d'atencions es refereixen, entre altres, a la gestió dels anomenats transports secundaris, que són els que es realitzen entre centres hospitalaris i els efectuen les unitats del SAMU, d'SVB i els helicòpters medicalitzats. També s'inclouen els transports no assistits que fan les ambulàncies convencionals TNA.

Si es comparen aquestes xifres amb el primer semestre de 2019, l'augment de les emergències mèdiques és una mica superior al 2 %, una dada semblant a la d'exercicis anteriors. No obstant això, creixen exponencialment les urgències, amb un 69 % més d'avisos. Quant a les consultes mèdiques, enguany han sigut superiors al triple de les ateses de gener a juny de l'any passat.

Aquests increments troben la seua explicació en la crisi sanitària derivada de la COVID-19, ja que les assistències en domicili s'emmarquen en l'apartat d'urgències i les telefonades a la línia 900 específica sobre coronavirus, en les consultes mèdiques. Cal recordar que aquest servei gratuït d'atenció telefònica va ser dotat d'uns seixanta professionals, entre personal mèdic coordinador, personal d'infermeria i locutors o locutores per a cobrir els diferents torns.

Per províncies, el CICU d'Alacant ha gestionat de gener a juny d'enguany un total de 145.263 serveis, la qual cosa suposa 798 al dia. D'aquests, 33.885 són emergències, 28.770 urgències i 18.627 consultes mèdiques. En relació al mateix període de l'any 2019, s'ha produït un augment del 45,8 % en aquesta província.

Per la seua banda, el CICU de Castelló ha atés 45.115 avisos, un poc més de 247 diaris. Del total, 8.885 eren emergències, 6.165 urgències i 5.395 consultes mèdiques. L'increment produït en aquesta província supera el 36 %.
Finalment, el CICU de València ha realitzat 218.662 assistències, més de 1.200 al dia. De totes aquestes, 41.963 van ser emergències, 41.528 urgències i 31.076 consultes mèdiques. El percentatge d'augment de casos en aquesta província sobrepassa el 52 %.

La Conselleria de Sanitat disposa de tres CICU, un ubicat en cada província, en què treballen metges o metgesses coordinadors i locutors o locutores les 24 hores del dia, els 365 dies a l'any, per a respondre a qualsevol situació d'urgència o emergència sanitària que es produïsca a la Comunitat Valenciana.

Assistència telefònica

Els metges o metgesses són els encarregats de coordinar i gestionar de manera eficient la resposta sanitària. A més, són els responsables de la presa de decisions i de controlar l'activitat global i el funcionament dels recursos assistencials d'emergències. També gestionen el transport secundari i responen a consultes mèdiques quan l'avís ho requereix.

Especial rellevància adquireixen en aquest últim cas les assistències telefòniques, ja que els metges coordinadors donen indicacions a l'acompanyant d'un pacient en parada cardiorespiratòria per a fer la reanimació cardiopulmonar bàsica; així com també expliquen la maniobra de Heimlich en els casos d'engargussament.

Per la seua banda, els locutors són els encarregats d'assignar, mobilitzar i fer el seguiment dels recursos assistencials.
Quan el CICU rep un avís sol·licitant una assistència sanitària urgent, s'assigna el recurs sanitari més adequat a aquesta demanda en funció de la prioritat del problema o patologia manifestada i els recursos disponibles en el moment en què es produeix la urgència.

Cal assenyalar que, davant de qualsevol situació d'emergència o urgència mèdica, cal telefonar immediatament al 112, mantindre la calma i respondre de manera ràpida i concisa al breu qüestionari fet pels teleoperadors o teleoperadores.
És important proporcionar direccions precises del lloc on s'està produint la urgència i indicar sexe i edat aproximada del pacient, així com qualsevol informació que se'n conega (malalties o antecedents) que facilite l'atenció mèdica.

Galeria d'imatges