Presidència
Laboratorio empresarial

Aitex aplica la indústria creativa als sectors tradicionals del tèxtil, calçat i cuiro en el Mediterrani

24/08/2020
- Un total de 16 emprenedors i emprenedores podran desenvolupar idees innovadores gràcies al llançament d'un laboratori empresarial
- Aquesta iniciativa beneficiarà el sector tèxtil valencià a través d'un projecte de 3,2 milions d'euros, finançat al 90 % per la Unió Europea
- Un total de 16 emprenedors i emprenedores podran desenvolupar idees innovadores gràcies al llançament d'un laboratori empresarial
- Aquesta iniciativa beneficiarà el sector tèxtil valencià a través d'un projecte de 3,2 milions d'euros, finançat al 90 % per la Unió Europea



Un total de 16 emprenedors i emprenedores podran desenvolupar idees innovadores gràcies al llançament d'un laboratori empresarial que facilitarà les relacions entre la indústria tradicional del tèxtil, el calçat i el cuiro amb la indústria cultural i creativa.

En concret, es finançarà amb 192.000 euros la creació d'experiències pilot per a experimentar amb nous enfocaments que van des de la fabricació urbana, fàbriques socials fins a la producció de quilòmetre zero.

Aquesta iniciativa beneficiarà el sector tèxtil valencià gràcies a l'Associació Valenciana d'Investigació de la Indústria Tèxtil (Aitex), amb un projecte de 3,2 milions d'euros, finançat al 90 % per la Unió Europea, a través de l'Instrument de Veïnat i Cooperació Transfronterera en el Mediterrani (ENI CBC MED, per les sigles en anglés).

Aquest programa disposa del suport de la Generalitat, ja que acull des de 2008 l'Antena ENI de suport a la gestió d'aquest programa, reforçant així el compromís del Consell per fomentar la col·laboració entre actors públics i privats de la conca mediterrània.

El nou projecte, amb el nom 'CRE@ACTIVE: Innovació per a incentivar la creativitat en els sectors tradicionals del Mediterrani', reforçarà la innovació empresarial a través de la cultura creativa en aquest sector tradicional.
Aitex és l'entitat que lidera el projecte juntament amb altres entitats de perfil institucional, comercial i empresarial establides a Egipte, Espanya, Itàlia, Jordània, Palestina i Tunis. El projecte disposa d'un total de 10 entitats, i hi destaca la participació de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (Ivace).

Innovació de productes

En concret, durant 30 mesos es treballarà per a crear un entorn basat en la innovació de productes i cadenes de valor aplicant l'enfocament de la indústria creativa. D'aquesta manera, obrir la indústria local a un escenari més ampli d'innovació ajudarà els proveïdors a treballar amb serveis avançats i creatius.

És la desacceleració econòmica i la forta competència d'Àsia el que impulsa Aitex a presentar aquest projecte, un dels 23 finançats pel programa ENI CBC MED.

L'associació valenciana aplica el principi de generar coneixement i transferir-lo a les empreses perquè siguen més competitives i troben noves oportunitats de negoci.

El principal desafiament consisteix a apostar per la innovació en productes i processos, establir nous models de negoci i crear aliances comercials d'una manera sostenible.

Actualment, s'estima una facturació anual de més de 280 mil milions d'euros i 2,7 milions d'empleats que treballen principalment en microempreses, petites i mitjanes empreses, que representen el 90 % de la indústria del tèxtil, calçat, i connexes en l'espai mediterrani i que, incapaces de competir en preu i volum, estan obligades a la formació de talents com a motor del creixement econòmic i gestors de noves activitats de producció que operen des de les economies creatives.

A través del laboratori, les empreses interactuaran amb centres culturals i creatius, artistes, fabricants, dissenyadors, artesans i altres creadors independents que puguen aportar idees per a nous conceptes, col·leccions, tendències, models de consum i estils de vida.

A més, aquests laboratoris s'impulsaran a través d'una plataforma en línia que oferirà serveis web com Sqetch (plataforma d'emparellament entre dissenyadors, marques i productors), Thela (eina de gestió de la cadena de subministrament per a xarxes socials i compliment ambiental) i Wave (plataforma d'innovació oberta per al desenvolupament de productes i serveis).

Per tant, un escenari ideal seria captar l'atenció del consumidor en la qualitat i l'origen de la roba, afavorint la reducció de residus i augmentant la consciència ecològica i social.