Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat

Obres Públiques inicia la licitació per a l'estudi de viabilitat per a reubicar l'estació de metro de Riba-roja de Túria al centre del municipi

11/11/2020
Obres Públiques inicia la licitació per a l'estudi de viabilitat per a reubicar l'estació de metro de Riba-roja de Túria al centre del municipi
- Arcadi España ha mantingut una reunió telemàtica amb l'alcalde per a abordar el canvi, que reduirà la distància que els usuaris i usuàries recorren fins a l'estació
- La prolongació de la línia de Metrovalencia es duria a terme sobre l'antiga plataforma de ferrocarril d'amplària ibèrica de València a Llíria
- Arcadi España ha mantingut una reunió telemàtica amb l'alcalde per a abordar el canvi, que reduirà la distància que els usuaris i usuàries recorren fins a l'estació
- La prolongació de la línia de Metrovalencia es duria a terme sobre l'antiga plataforma de ferrocarril d'amplària ibèrica de València a Llíria



La Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat ha iniciat la licitació del contracte de serveis per a la redacció de l'estudi de viabilitat de 'Prolongació de la línia de metro a Riba-roja de Túria', segons ha anunciat el conseller d'aquest departament, Arcadi España, a l'alcalde de Riba-roja, Robert Raga.

En la reunió telemàtica que han mantingut, el conseller ha explicat que "aquest contracte té com a objectiu estudiar la viabilitat tècnica i econòmica de reubicar l'estació de Metrovalencia al nucli urbà de Riba-roja de Túria, la qual cosa facilitaria l'ús del transport públic pel fet de millorar els temps de recorregut dels usuaris i usuàries a l'estació".

A més, Arcadi España ha afegit que la Generalitat "inicia el procés que dona resposta a una llarga reivindicació dels veïns i veïnes de Riba-roja de Túria i que s'emmarca en l'objectiu d'aconseguir un transport públic més accessible, segur i eficaç, que siga una alternativa real al vehicle particular". El pressupost base de licitació del contracte ascendeix a 33.880 euros i s'ha establit un termini per a la realització de 12 mesos.

L'actual estació de Riba-roja de Túria es localitza en l'extrem est del nucli urbà, molt pròxima a l'entrada de la població a través de la carretera CV-370. És l'última estació de la xarxa de Metrovalencia Riba-roja de Túria (tram Aeroport-Rosas)

La prolongació de la línia de Metrovalencia es duria a terme sobre el corredor de l'antiga plataforma de ferrocarril d'amplària ibèrica de València a Llíria que va ser construïda en 1889. Les condicions de deteriorament i falta de rendibilitat van determinar que Renfe tancara el tram entre Riba-roja de Túria i Llíria en 1984, amb el manteniment del servei de rodalia entre València i Riba-roja de Túria.

Davant de la necessitat de dotar d'un sistema de transport públic de qualitat l'eix València-Riba-roja de Túria per la seua creixent importància dins de l'àmbit metropolità, la Generalitat va iniciar els contactes amb el Ministeri de Foment per al traspàs de titularitat de la línia i la seua reactivació.

L'estudi de viabilitat haurà d'abordar les solucions. En aquest sentit, s'analitzaran les alternatives proposades en els estudis i projectes elaborats amb anterioritat, així com la seua viabilitat actual. Es podran estudiar noves alternatives en funció dels nous condicionants.

La definició d'alternatives se centrarà en el traçat i l'àmbit de la urbanització que pot ser subterrani o en superfície, ubicació de l'estació, integració amb l'accidentada orografia sobre la qual se situa la població, necessitat de crear un aparcament dissuasiu al costat de l'estació, entre altres, i en la millora de les freqüències si se'n derivara un increment de la demanda. En les alternatives plantejades s'haurà de tindre en compte els aspectes mediambientals determinants.

També es plantejaran les alternatives en què s'analitzaran aspectes funcionals, econòmics, ambientals i socials com ara l'anàlisi de la mobilitat, tenint en compte les dades de les enquestes realitzades per al Pla de mobilitat metropolitana de València (PMoMe); l'accés del transport públic; els itineraris de vianants i ciclistes; temps de recorregut actuals; costos d'implantació i operació; afeccions sobre el territori; impactes socials i ambientals, i altres factors que es consideren convenients.

Així mateix, es realitzarà l'avaluació diferencial de la situació origen i de les solucions adoptades avaluant i comparant les diferents alternatives per a buscar la millor solució per a la implantació de la infraestructura que pretén dissenyar-se.

De la mateixa manera, haurà d'incloure una estimació de la demanda, estudiar la capacitat i freqüències actuals, així com un escenari futur de millora de les freqüències, tenint en compte les dades utilitzades en el PPMoMe i les actuacions proposades, així com les dades actualitzades recopilades per FGV.

Galeria d'imatges