Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat

Ferrocarrils de la Generalitat instal·larà màquines de venda automàtica de títols plenament accessibles en les principals estacions de Metrovalencia

02/12/2020
- El nou model ja s'ha presentat a diverses associacions de persones amb discapacitat que han aportat la seua experiència i necessitats
- Arcadi España ha fet aquest anunci en la jornada prèvia a la celebració del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat
- El nou model ja s'ha presentat a diverses associacions de persones amb discapacitat que han aportat la seua experiència i necessitats
- Arcadi España ha fet aquest anunci en la jornada prèvia a la celebració del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat



Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) instal·larà en les principals estacions de la xarxa de Metrovalencia màquines de venda automàtica de títols plenament accessibles, tant per a les persones de mobilitat reduïda com per a les persones amb discapacitat sensorial, cognitiva i intel·lectual.

El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, ha fet aquest anunci en la jornada prèvia a la celebració del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat i ha explicat que "aquestes noves màquines, desenvolupades per FGV en col·laboració amb diverses entitats i associacions integrades en el Comité d'Accessibilitat de l'empresa pública, s'aniran incorporant en les pròximes setmanes a les estacions de Metrovalencia".

Arcadi España ha explicat que "aquest projecte se suma a les diverses propostes que la Generalitat impulsa en Metrovalencia i TRAM d'Alacant, per a assolir un transport accessible per a totes les persones i respondre així a les necessitats que plantegen les entitats i les associacions que representen aquests col·lectius".

El Comité d'Accessibilitat d'FGV va presentar el prototip al Comité Espanyol de Representants de Persones amb Discapacitat (CERMI), en el qual participen COCEMFE, ONCE, Plena Inclusión, ASPAYM i ASPAS, que han aportat durant el procés de desenvolupament la seua experiència i necessitats.

Característiques

Entre les principals característiques d'accessibilitat de les màquines, destaquen la ubicació d'una pantalla tàctil de 19" amb més prestacions gràfiques; la disponibilitat d'ajuda a l'usuari, i programari accessible, que combina la navegació per veu, en la qual s'utilitza un llenguatge fàcil, amb el suport d'icones, amb quadrants de contrast elevat.

Tots els elements, inclosos els quadrants per a la navegació per veu, estan identificats per Braille i disposen d'elements lluminosos que s'encenen quan cal operar-hi. Aquestes màquines inclouen bucles d'inducció.

A més, les noves màquines només permeten el pagament amb targeta de crèdit/dèbit amb xip, amb contacte i sense contacte, d'acord amb les noves tendències i amb menys cost de manteniment. Es podran realitzar recàrregues en qualsevol classe de suport amb xip o dispositiu amb tecnologia NFC. Les terminals noves només expendran suports de PVC, una novetat, ja que les actuals només ho fan en cartó.

Les noves màquines s'han dissenyat en compliment dels requeriments d'accessibilitat i han sigut validades per l'empresa Ilunion, que certifica que els elements manipulables de la màquina es troben dins dels rangs d'abast accessible establits en les diverses normatives en vigor.

FGV va adjudicar el contracte de subministrament i instal·lació d'aquestes 59 màquines noves per un import de 899.514 euros. D'aquests equips, se n'utilitzaran 38 per a substituir els dispositius més antics i els 21 restants es destinaran a reforçar el servei. En l'actualitat, la xarxa de metro i tramvia té 250 màquines expenedores de bitllets i bons.

Amb aquesta actuació es renova el parc de màquines automàtiques i se n'allarga la vida útil, ja que s'aprofitaran els components dels dispositius retirats com a estoc de reposició per al manteniment de les màquines actuals, a més de millorar el servei als clients, a conseqüència del nombre més gran d'aparells i de la millora de les prestacions d'aquests.

Altres iniciatives

Com a part de les propostes dissenyades per a facilitar la mobilitat en la xarxa d'FGV de les persones amb discapacitat, i que són resultat de l'aplicació del Pla d'accessibilitat de l'empresa pública, recentment s'han començat a distribuir comandaments a distància per a accionar els ascensors de deu estacions de Metrovalencia.

Aquesta iniciativa està dirigida a les persones de mobilitat reduïda amb problemes específics en els braços i mans, a fi de facilitar-hi el seu accés, sense necessitat d'accionar els polsadors.

El dispositiu, que és personal i intransferible, consisteix en un comandament amb quatre tecles i els corresponents pictogrames d'una fletxa per a pujar o baixar i, en el cas d'alguna estació amb tres parades, també anar a la planta intermèdia, gràcies a la tecla INT. També es pot fer una crida a l'intèrfon de l'ascensor polsant el pictograma en forma de campana. Aquest servei és gratuït, encara que és necessari depositar una fiança de 25 euros per comandament, que es reintegrarà quan es faça la devolució d'aquest.

En una primera fase, els ascensors que compten amb aquest dispositiu són els de les estacions de Colón, Xàtiva, Quart de Poblet, Salt de l'Aigua, Plaça Espanya, Avinguda del Cid, Nou d'Octubre, Àngel Guimerà, Benimaclet i Facultats.

FGV ha ampliat també el nombre de mobles de validació per a PMR, amb amplària de 90 cm i un lector de targeta a 90 cm d'altura, que permet la validació a persones en cadira de rodes i que tenen dificultats de mobilitat en els braços. Aquests passos s'han instal·lat en les principals estacions subterrànies de la xarxa.

Atenció a persones sordes

Com a alternativa als canals de comunicació mitjançant veu, FGV està implantant solucions per a habilitar canals de comunicació accessibles. És per això que en breu es disposarà de dos nous canals per als sistemes d'Atenció al Client mitjançant missatges.

De manera que s'habilitarà un número de WhatsApp per a les consultes que es fan a través del telèfon d'Atenció al Client i un altre per a poder comunicar amb els operadors que atenen els intèrfons de les estacions i els ascensors.

A més, s'ha previst la instal·lació de la plataforma SVisual, que proporciona traducció simultània de llengua de signes, en els Espai i Punt del Client.

Galeria d'imatges