Presidència

El turisme cultural a la Comunitat Valenciana es va incrementar un 98 % interanual durant 2019

13/01/2021
- 2,2 milions de turistes van visitar la Comunitat per motius culturals en 2019, el 76 % dels quals van ser turistes residents a l'estranger
- Colomer destaca que "aquesta evolució tan positiva mostra que l'estratègia de producte funciona" i espera que després de la pandèmia el turisme cultural continue aquesta evolució
- 2,2 milions de turistes van visitar la Comunitat per motius culturals en 2019, el 76 % dels quals van ser turistes residents a l'estranger
- Colomer destaca que "aquesta evolució tan positiva mostra que l'estratègia de producte funciona" i espera que després de la pandèmia el turisme cultural continue aquesta evolució



El turisme cultural és un dels segments amb més projecció de futur per a la Comunitat Valenciana, segons posen de manifest les dades oficials de les enquestes Frontur-Egatur i Familitur de l'Institut Nacional d'Estadística (INE), que Turisme ha recopilat per a elaborar l'Informe de turisme cultural a la Comunitat Valenciana 2019.

Les dades d'aquest informe mostren que 2,2 milions de turistes van visitar la Comunitat Valenciana per motius culturals, un 76 % dels quals són turistes residents a l'estranger.

Aquestes xifres indiquen que durant 2019 es va produir un increment destacat del 98 % respecte a 2018, a causa de l'evolució del turista estranger.

Francesc Colomer ha assenyalat que "aquesta evolució tan positiva del turisme cultural que s'estava assolint en 2019 mostra que des de Turisme estem desenvolupant, promocionant i treballant de manera correcta els nostres productes culturals, el nostre patrimoni i el nostre territori" i que "quan siga possible reprendre l'activitat turística en les mateixes condicions de 2019, esperem continuar amb aquesta evolució tan positiva d'aquest producte".

En 2019, la demanda nacional es va incrementar un 7,5 % interanual i s'estima en més de 500.000 turistes, un creixement que se suma al que es va experimentar en 2018.

A més, la demanda estrangera de la Comunitat Valenciana es xifra en 1,6 milions de turistes i s'ha multiplicat per 2,7 respecte a 2018. El creixement ha sigut generalitzat entre els principals emissors, entre els quals destaca l'evolució dels Països Baixos i el Regne Unit.

El perfil de turista que va visitar la Comunitat en 2019 procedeix majoritàriament d'altres comunitats autònomes, viatja en vehicle particular, s'allotja en establiments hotelers i té com a destinació principal la província de València.

Pel que fa al turista estranger que visita la Comunitat amb una motivació cultural, procedeix principalment d'Itàlia, els Països Baixos, França i el Regne Unit, viatja amb avió i s'allotja en establiments hotelers.

Més informació: consulteu ací.

Impuls després de la pandèmia

Turisme Comunitat Valenciana treballa en el plantejament del full de ruta per a impulsar noves iniciatives i accions per a potenciar el turisme cultural a la Comunitat en els pròxims mesos, dins de l'estratègia CreaTurisme.

Segons el secretari autonòmic de Turisme, "la idea és aprofitar aquest moment per a ampliar la visió de producte involucrant el territori i els recursos, a més de consolidar els productes existents, com és el cas del turisme cultural".

En aquest sentit, Colomer ha recordat que "durant l'any passat, després de la irrupció de la pandèmia provocada per la COVID-19, des de Turisme ja començàrem a replantejar l'estratègia de treball, mitjançant el reforç del desenvolupament dels diversos productes turístics que conformen la nostra estratègia CreaTurisme, per a preparar-nos per a quan la situació provocada per la crisi sanitària millorara".

En el marc del turisme cultural, durant 2020 s'ha treballat per a enfortir l'oferta i s'ha intensificat la difusió del programa CreaTurisme entre els professionals, les empreses i les entitats de turisme cultural per a assolir més adhesions a CreaTurisme Cultural.

També es treballa de manera especial amb les agències de viatge per a fomentar el turisme de proximitat animant les agències emissores a treballar en la creació d'ofertes dirigides als valencians i valencianes a la Comunitat.

Un altre exemple d'aquest treball és l'obtenció de certificacions Q de Qualitat, que atorga l'Institut per a la Qualitat Turística Espanyola (ICTE per les sigles en castellà), per part dels museus valencians, a la qual s'ha sumat recentment el Museu Cassoleria d'Àngel Domínguez de Potries.

Cal recordar que el primer museu d'Espanya a aconseguir aquesta certificació va ser el MARQ d'Alacant, al qual han seguit altres com el Museu Visigot de Pla de Nadal de Riba-roja i el Museu Valencià del Paper de Banyeres de Mariola.

Francesc Colomer ha recalcat que, "fruit d'aquest treball, ara comptem amb una oferta de turisme cultural reforçada, més sòlida i amb més participació d'agents" i que "el nostre objectiu és continuar treballant en aquesta línia perquè quan la situació sanitària millore i torne a activar-se el turisme, la Comunitat estiga preparada per a oferir moltes més experiències turístiques".