Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat
Mobilitat

La Generalitat analitza amb ajuntaments i agents socials les propostes del Pla de Mobilitat Metropolitana de l'àrea d'Alacant-Elx

19/05/2022
La Generalitat analitza amb ajuntaments i agents socials les propostes del Pla de Mobilitat Metropolitana de l'àrea d'Alacant-Elx
- Després que es presentara l'any passat, el PMoMe està en el període d'informació pública, que conclou el pròxim 10 de juny
- Entre les propostes del Pla de mobilitat destaca un nou servei d'autobús d'alta capacitat per a unir les dues principals ciutats de la província
- Després que es presentara l'any passat, el PMoMe està en el període d'informació pública, que conclou el pròxim 10 de juny
- Entre les propostes del Pla de mobilitat destaca un nou servei d'autobús d'alta capacitat per a unir les dues principals ciutats de la provínciaa



La Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat ha reunit, a Alacant, personal tècnic municipal, organitzacions empresarials, sindicats i empreses de transport per a analitzar les propostes del Pla de mobilitat metropolitana d'Alacant-Elx (PMoMe), que es troba en període d'informació pública.

Així, fins al pròxim dia 10 de juny, ciutadania, ajuntaments i agents socials poden presentar propostes i al·legacions a aquest pla, que té com a objectiu "millorar el patró de desplaçaments de les més de 750.000 persones que viuen als huit municipis de la zona", ha recordat la directora general d'Obres Públiques, Transport i Mobilitat Sostenible, Roser Obrer.

Segons s'estima en el pla, la inversió total necessària de la Generalitat a mitjà i llarg termini per a la xarxa de mobilitat metropolitana Alacant-Elx ascendeix a 316 milions d'euros.

En la reunió, s'han abordat les diverses propostes del PMoMe Alacant-Elx, entre les quals destaca la incorporació d'un servei d'autobús d'alta capacitat, eficient energèticament i de fàcil accés, per a unir Elx amb Alacant. També es planteja un servei similar entre Crevillent i Elx a través de la pedania il·licitana de Carrús, i connectarà Elx amb l'estació intermodal d'Alacant, el parc empresarial i la Universitat Miguel Hernández. Aquest sistema, com ha recordat Roser Obrer, "és una forma de transport que ja funciona a escala europea en ciutats com Nantes".

Així mateix, es proposa la creació d'un servei de coordinació de transport metropolità, amb representació d'ajuntaments, Generalitat i Ministeri, per a abordar, entre altres qüestions, la implementació d'un sistema d'integració tarifària que puga oferir l'opció de desplaçar-se amb l'ús d'un bitllet únic.

Una altra de les propostes és la possibilitat de sol·licitar parades a demanda en el transport públic interurbà, així com habilitar una aplicació mòbil que permeta connectar persones que vulguen compartir vehicle en els seus desplaçaments.

Ampliació de xarxa de Rodalies i TRAM d'Alacant

A més, aquest pla proposa al Ministeri una sèrie de mesures per a millorar la mobilitat en temes que en són competència, entre les quals destaca la creació d'una parada al parc empresarial d'Elx amb un futur servei de busos llançadora.

En relació amb FGV, es fa referència al Pla d'ampliació de la xarxa del TRAM d'Alacant amb la creació d'una nova connexió de l'actual xarxa amb Sant Joan i el seu hospital, i la continuació fins a Mutxamel, des de les línies 1 i 3, que enllacen Luceros amb Benidorm i El Campello respectivament, així com la prolongació des de Luceros fins a l'estació d'Adif, la futura estació Alacant Intermodal.

Una altra de les actuacions previstes permetrà prolongar l'actual línia 2, que parteix de Luceros a Sant Vicent del Raspeig, fins a l'hospital d'aquesta localitat, i donarà servei, al seu torn, als veïns i veïnes de tot el municipi. Des de la nova estació d'Alacant Intermodal, una vegada finalitzada l'obra, està previst connectar pel sud-oest de la ciutat d'Alacant amb els barris de La Florida, Ciudad de Asís i San Fernando - Princesa Mercedes.

D'altra banda, es preveu la creació d'una nova línia 6 del TRAM (Alacant Intermodal - Hospital de Sant Vicent) per a la futura estació Intermodal amb el traçat sud de la Gran Via, a través del polígon de San Blas, Los Ángeles, San Agustín, Tómbola i Divina Pastora, fins a connectar amb el traçat actual al TRAM d'Alacant, prop de la parada de Ciudad Jardín.

A les prolongacions i les ampliacions de la xarxa, cal afegir-hi l'obertura a la mar de l'entorn de l'actual estació de La Marina, el projecte de la qual està en fase de redacció, així com totes les actuacions dirigides a la recuperació i la modernització de la línia 9 (Benidorm-Dénia), un procés que està en execució o en marxa administrativament en totes les fases.

Facilitar la intermodalitat i l'ús de la bicicleta

De la mateixa manera se suggereix la necessitat de comptar amb bescanviadors per a una transferència àgil entre els diversos operadors: autobús interurbà, TRAM, autobús urbà i trens de rodalia, en enclavaments com la Intermodal d'Alacant, l'aeroport, l'hospital de Sant Joan, Elx-Matola, Elx-Carrús, l'estació d'autobusos d'Alacant o el CC Puerta de Alicante.

Igualment es manifesta la conveniència d'ampliar places en aparcaments dissuasius per a facilitar l'ús del transport públic. En total, la idea és crear més de 3.000 places en l'àrea metropolitana d'Alacant i Elx.

Cal sumar-hi, amb l'objectiu de tendir cap a una mobilitat més sostenible, l'aposta de la Generalitat per augmentar notablement el nombre de quilòmetres per a vianants i ciclistes existents en l'àrea metropolitana amb l'ampliació a 250 quilòmetres d'aquest tipus de vies. Actualment la xarxa ciclista, si comptem xarxa urbana i interurbana, té una longitud aproximada de 140 quilòmetres.

Galeria d'imatges