Sanitat Universal i Salut Pública
Centros Coordinación de Urgencias

Els CICU gestionen en 2020 quasi un 45 % més d'avisos que l'any anterior

12/02/2021
Els CICU gestionen en 2020 quasi un 45 % més d'avisos que l'any anterior
- Al treball ordinari cal sumar les més de 400.000 trucades rebudes en el telèfon d'atenció per coronavirus
- Al treball ordinari cal sumar les més de 400.000 trucades rebudes en el telèfon d'atenció per coronavirus


Els centres d'Informació i Coordinació d'Urgències (CICU), dependents de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, van gestionar un total de 846.005 avisos durant l'any 2020, 2.318 diaris.

Si es compara el global d'atencions amb el corresponent a 2019, l'increment que s'ha produït és de prop del 45 %.

Segons el tipus d'incident, 192.810 en van ser emergències; 161.995, trucades que requerien resposta de caràcter urgent; 171.200, consultes mèdiques; 13.795, serveis que van correspondre a transports secundaris, i 133.957, a transports urgents no assistits.

Aquestes dues últimes classes de serveis són, en el primer cas, els trasllats de pacients entre centres hospitalaris que requereixen personal sanitari i, en el segon cas, els trasllats a centres sanitaris o domicilis que no requereixen assistència sanitària durant el transport. La resta de les atencions consisteixen en alertes, trucades associades i altres serveis.

Per províncies, a la de València es van produir durant 2020 un total de 457.677 incidents sanitaris extrahospitalaris, és a dir, 1.254 diaris. Del total, 97.511 en van ser emergències; 88.606, urgències; 103.360, consultes mèdiques; 6.585, transports secundaris, i 70.884, transports no assistits. Si es compara l'exercici 2020 amb l'anterior, a la província de València és va produir un augment superior al 56 %.

A la província d'Alacant van correspondre 297.617 serveis, la qual cosa va suposar 815 al dia. Del global, 75.097 en van ser emergències; 59.852, urgències; 56.929, consultes mèdiques; 4.604, transports secundaris, i 41.089, transports no assistits. En aquesta província l'increment sobre l'any 2019 és del 34 %.

A la província de Castelló es van atendre 90.711 avisos en 2020, un total de 249 al dia i prop del 28 % més que en 2019. Quant a la tipologia, cal assenyalar les 20.202 emergències gestionades; 13.537 urgències; 10.911 consultes mèdiques; 2.626 transports secundaris, i 21.984 transports no assistits.

Alerta epidèmica

El treball ordinari del CICU s'ha vist augmentat significativament l'any 2020 com a conseqüència de la pandèmia per COVID-19.

Cal recordar que per a fer front a aquest increment, la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública va posar en marxa el mes de febrer passat un dispositiu especial d'alerta epidemiològica per coronavirus, que incloïa el telèfon d'atenció 900 300 555 i personal especialitzat de reforç per a la central d'urgències sanitàries.

Des que es va posar en marxa el telèfon específic, i fins al 31 de desembre de 2020, es van rebre un total de 424.323 trucades que van derivar en la gestió de 318.004 incidents, prop de mil diaris.

En els centres d'Informació i Coordinació d'Urgències de la Conselleria de Sanitat treballen metges coordinadors, personal d'infermeria i locutors les 24 hores del dia, els 365 dies a l'any, per a respondre a qualsevol situació d'urgència o emergència sanitària que sorgisca a la Comunitat Valenciana.

El personal mèdic coordina i gestiona de manera eficient la resposta sanitària. A més, és el responsable de la presa de decisions i de controlar l'activitat global i el funcionament dels recursos assistencials d'emergències, així com respondre les consultes mèdiques telefòniques quan l'avís ho requerisca.

Els i les professionals d'infermeria s'encarreguen de gestionar el transport secundari i respondre a consultes sanitàries telefòniques, així com revisar i coordinar determinades classes d'urgències sanitàries.

Els locutors i locutores s'encarreguen d'assignar, mobilitzar i realitzar el seguiment dels recursos assistencials.

Recursos assistencials

Quan el CICU rep un avís mitjançant el qual se sol·licita assistència sanitària, s'assigna el recurs assistencial més adequat a aquesta necessitat en funció de la prioritat del problema o la patologia manifestada i els recursos disponibles en el moment que es produeix la urgència.

Així, durant 2020, els incidents sanitaris gestionats han generat la mobilització de les unitats del Servei d'Atenció Mèdica Urgent (SAMU) en 55.145 avisos. Per la seua banda, l'activitat de les unitats de suport vital bàsic (SVB) va ascendir l'any passat a 223.386 serveis. En el cas de les ambulàncies convencionals, transport urgent no assistit (TNA), van fer un total de 38.807 trasllats de pacients.

Cal recordar que, davant de qualsevol situació d'urgència mèdica, s'ha de telefonar immediatament al telèfon d'Emergències 112. És fonamental mantindre la calma i respondre de manera ràpida i concisa el breu qüestionari que fan els i les teleoperadores per a assolir una gestió òptima de l'avís.

També és important proporcionar l'adreça precisa del lloc on està succeint la urgència, indicar sexe i edat aproximada de cada pacient, així com qualsevol altra informació que es conega (malalties o antecedents) amb la finalitat de facilitar l'atenció mèdica.

Galeria d'imatges