Vicepresidència i Igualtat i Polítiques Inclusives
Polítiques Inclusives

Igualtat crea per primera vegada un manual per a unificar l'atenció a la ciutadania en els Serveis Socials d'atenció primària

28/02/2021
- El manual s'ha elaborat amb la participació dels i les professionals dels Serveis Socials municipals
- Mercè Martínez Llopis ha afirmat que aquest instrument permetrà que tots els equips "parlen un llenguatge comú"
- El manual s'ha elaborat amb la participació dels i les professionals dels Serveis Socials municipals
- Mercè Martínez Llopis ha afirmat que aquest instrument permetrà que tots els equips "parlen un llenguatge comú"



Els Serveis Socials d'atenció primària de la Comunitat Valenciana compten per primera vegada en la història amb un manual d'organització i funcionament (MOF), impulsat des de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Serveis Socials, que s'ha elaborat conjuntament amb els i les professionals per a unificar l'atenció que s'ofereix a la ciutadania.

Així ho ha explicat la directora general d'Atenció Primària i Autonomia Personal, Mercè Martínez Llopis, que ha destacat que es tracta d'una eina "pràctica, innovadora i de suport" amb un contingut treballat "conjuntament" amb els ajuntaments, que acompanyarà i ajudarà regidors, regidores i noves persones professionals "a entendre el món dels serveis socials".

Martínez Llopis ha explicat que, després de l'aprovació de la Llei de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana i la configuració del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials, era necessari fomentar i consolidar els instruments en aquest marc que s'ha construït des de "la qualitat i la calidesa".

L'objectiu ?ha assenyalat? és "homogeneïtzar la metodologia de treball" d'uns equips que s'han anat consolidant en els últims cinc anys, en els quals s'ha multiplicat per cinc la inversió de la Conselleria per a l'ampliació de les plantilles, incloent-hi noves figures professionals i consolidant les que ja hi havia.

Els canvis que s'han fet en l'àrea dels Serveis Socials suposen un "gran impacte" per als prop de cinc milions d'habitants de la Comunitat que tindran "els mateixos drets garantits d'atenció social que en Sanitat", tant a través de la zona bàsica primària com de l'àrea especialitzada en les quals es configuren ara els Serveis Socials, ha defensat.

Manual d'organització i funcionament

La directora general ha manifestat que l'elaboració del MOF durant la pandèmia ha suposat un "gran repte", que no ha impedit "la constant interlocució amb totes les persones professionals d'atenció primària que n'han participat en la realització".

Així mateix, s'ha referit a aquesta tasca com a "imprescindible" per a tirar avant el projecte, perquè són elles i ells els que estan "en primera línia atenent la ciutadania, coneixen les distintes situacions i contextos i disposen de tota la informació real per a l'atenció i intervenció professional correctes".

El MOF integra de manera ordenada i sistemàtica la informació bàsica relativa als antecedents, el marc jurídic administratiu actual, les atribucions, l'estructura orgànica i les funcions de les entitats en relació al nou SPVSS.

Així mateix, es configura com un instrument de treball que contribueix a l'orientació del personal i facilita el seu treball, alhora que proporciona un esquema funcional a fi de realitzar possibles reestructuracions. A més, preveu el canvi d'estructura introduït en l'organització pel fet que es prima l'atenció presencial i personalitzada i, per tant, centrada en tot el cicle vital de la persona.

Entre altres avantatges, l'aplicació d'aquest manual ofereix una visió de conjunt de l'entitat i els serveis que la componen, concreta funcions evitant duplicitats i repetició d'instruccions i directrius, proporciona informació bàsica a la persona professional i serveix d'instrument d'orientació a les unitats responsables.

El manual s'estructura en tres blocs diferenciats. El primer situa en el context actual del Sistema de Serveis Socials de la Comunitat Valenciana; el segon defineix l'organització, les línies estratègiques, el model operatiu i els nexes que actuen entre els equips de Serveis Socials, i el tercer, i últim, proporciona les fitxes de treball per a portar a la pràctica el canvi en l'organització i el funcionament.

Avaluació i seguiment

El document preveu també l'avaluació continuada del treball que es du a terme a través d'indicadors reals i avaluables, especialment de gestió, de resultats i d'impacte, que mesuren les desviacions que pot tindre el projecte, el programa o la metodologia de treball.

Per a fer-ho, s'han establit cinc classes d'indicadors: de procés o inductors, d'eficàcia, d'eficiència, de qualitat i de diverses dimensions que entre si donen resultats.

Talls de veu relacionats

- Declaracions de la directora general d'Atenció Primària i Autonomia Personal, Mercè Martínez Llopis