Hisenda i Model Econòmic

García Duarte: "Cal valorar el que s'ha aprés en pandèmia per a abordar l'autèntica transformació digital de l'educació"

21/04/2021
- El director general de TIC participa en la VIII Jornada de l'Educació 2021 d'Inetum
- La Generalitat aposta per la inversió en tecnologia i pel canvi metodològic en aliança amb els docents
- El director general de TIC participa en la VIII Jornada de l'Educació 2021 d'Inetum
- La Generalitat aposta per la inversió en tecnologia i pel canvi metodològic en aliança amb els docents



El director general de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, José Manuel García Duarte, ha destacat que "cal valorar l'experiència viscuda durant la pandèmia en l'àmbit educatiu per a abordar una autèntica transformació digital de l'educació, i donar una rellevància important a les bones pràctiques i a la col·laboració i el diàleg constant entre tots els agents".

Segons García Duarte, "després de l'experiència de la pandèmia, el que necessitem és reforçar la nostra estratègia d'inversió tecnològica i de transformació digital, entesa com una cosa que va més enllà de la tecnologia, perquè la digitalització del Sistema Educatiu és la base de la digitalització de la societat i una societat digitalitzada serà més competitiva i farà més eficients els serveis públics, cosa que és clau per a l'estat del benestar".

El director general de TIC ha fet aquestes declaracions en el marc de la VIII Jornada de l'Educació 2021 'Innovació i col·laboració en l'ecosistema de l'educació', organitzada per Inetum a Madrid, en la qual ha participat en la taula redona sobre serveis i infraestructures per a una educació digital de qualitat.

García Duarte ha assegurat que "encara que tenim importants necessitats en infraestructures TIC educatives, els fons anunciats ens garantiran que puguem complir amb el full de ruta que ens hem traçat a llarg termini, una dècada, perquè aquest és un procés llarg de transformació, de canvi metodològic, en el qual és imprescindible l'aliança i la complicitat dels docents".

El responsable de TIC de la Generalitat ha compartit la taula redona amb José Luis Mira, secretari general d'Educació i Formació Professional de la Xunta de Galícia; Belén Gancedo, directora d'Educació de Microsoft, i Jose Miguel Sáez, director general de Centres, Plani?cació i Ordenació Educativa de la Junta de Castella i Lleó.

Estratègia d'educació digital

Pel que fa a l'estratègia de la Generalitat en matèria d'educació digital, García Duarte ha destacat que "s'ha abordat un full de ruta clar, amb uns primers passos definits i una segona fase pendent de modular amb els docents, però l'objectiu és assolir una educació digital, sense paper, a partir de la qual podrem evolucionar i plantejar-nos reptes solament limitats per la imaginació".

Aquest full de ruta es va posar en marxa durant l'estat d'alarma, mitjançant l'aprovació del Pla MULAN, dissenyat en escassos dies a partir de les plataformes informàtiques disponibles en aquell moment (Aules, Web família, Portal Edu, etc.), a més d'habilitar l'ús de les videoconferències i adquirir dispositius mòbils. Segons García Duarte, "això ens va permetre establir un marc tecnològic amb les eines desenvolupades per la Generalitat i permetre una digna solució al tancament presencial de tots els centres educatius".

La Generalitat va ser pionera en l'adquisició de tauletes amb bons de dades durant el confinament, amb l'adquisició en 2020 de prop de 30.000 dispositius per a l'alumnat en risc d'exclusió digital. Per a aquest mateix fi, està prevista l'adquisició de 15.000 tauletes per a Infantil i Primària i 35.000 portàtils per a Secundària, Batxillerat i cicles formatius, per mitjà del pla 'Educa en digital', mitjançant un conveni amb el Ministeri d'Educació i 'Red.es'.

Quant a l'equipament i com aprofitar-lo a les aules i els centres, el director general de TIC ha assegurat que "el més important és que les inversions es planifiquen en simbiosi amb els docents, per a buscar el full de ruta adequat perquè la gestió del canvi siga assumible per la comunitat educativa en un termini de temps raonable".

A més, la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DGTIC) i la Conselleria d'Educació han analitzat l'experiència de l'últim any per a definir el nou model de centre, 'Centre a casa', basat en la Secretaria Digital i el Centre Digital Col·laboratiu (CDC). García Duarte ha parlat dels pròxims reptes: "esperem concloure la plena implantació del CDC el pròxim curs, de manera que el repte següent siga introduir els continguts digitals per a eliminar el paper de les aules".