Sanitat Universal i Salut Pública

Sanitat reorganitza l'activitat en els centres de salut per a optimitzar l'assistència i evitar a la ciutadania desplaçaments innecessaris

02/05/2021
- L'atenció telefònica complementarà la presencial, hi haurà horaris de matí i vesprada i s'agruparan proves mèdiques quan siga possible
- L'atenció telefònica complementarà la presencial, hi haurà horaris de matí i vesprada i s'agruparan proves mèdiques quan siga possible


El sistema valencià de salut camina cap a la nova normalitat amb un full de ruta que, entre altres mesures, combina atenció sanitària presencial i telefònica, distribueix les jornades de treball entre matí i vesprada i agrupa proves mèdiques.

Tot amb l'objectiu d'optimitzar l'assistència, evitar a la ciutadania desplaçaments innecessaris i previndre massificacions en els centres de salut que comprometen la seguretat de professionals i pacients.

Amb la pandèmia, l'atenció en els centres sanitaris s'ha anat adaptant a les mesures preventives necessàries per a protegir els treballadors i les treballadores, així com la ciutadania, i alhora garantir l'assistència de la manera més adequada.

El respecte a aquestes recomanacions, així com l'esforç de professionals i ciutadania han cristal·litzat en la millora de la situació epidemiològica, i ara toca desescalar.

Segons ha manifestat la consellera de Sanitat, Ana Barceló, "ara que el sistema sanitari valencià va avançant cap a una nova normalitat i no tenim aquesta pressió assistencial, tant en els centres de salut com en els centres hospitalaris, anem cap a una nova reorganització interna per a poder dur a terme l'atenció a tots els pacients".

En aquest sentit, ha indicat que "combinarem l'atenció telefònica amb la presencial i obrirem els centres de salut a la vesprada i al matí, per a facilitar a la ciutadania que puga ser atesa"

Per a ordenar la transició cap a la nova realitat, la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública ha elaborat una guia amb accions i recomanacions que cada departament ha d'adoptar i adaptar a les seues singularitats, als recursos de què dispose i a l'evolució de la pandèmia.

L'objectiu és triple: prestar una adequada atenció a pacients afectats per la COVID-19 i a pacients no afectats per aquesta malaltia en circuits diferenciats; afavorir l'accessibilitat de la ciutadania a l'atenció primària i simplificar les tasques burocràtiques per a alleujar la càrrega de treball que afronta aquest nivell assistencial, que en la nova normalitat suma a la seua activitat ordinària la detecció i el seguiment eficients de casos de coronavirus, així com la vigilància de contactes.

Els canvis en les pràctiques professionals modificaran també la relació del personal de medicina de família, infermeria i pediatria amb els/les pacients perquè es combinaran atenció telefònica, presencial, domiciliària i administrativa. La primera, l'atenció telefònica, s'utilitzarà preferentment, per a seguiments o segones visites que no revestisquen gravetat.

A més, les jornades de treball es distribuiran entre matí i vesprada per a evitar aglomeracions i, sempre que siga possible, es procurarà agrupar proves per a atendre els/les pacients en una única visita.

Consulta a l'especialista sense passar per medicina de família

D'altra banda, i amb l'objectiu de desburocratitzar l'atenció primària, la visita a l'especialista ja no passarà necessàriament per medicina de família. Així, les visites cancel·lades o demorades en atenció especialitzada amb motiu de la pandèmia s'estan reprogramant sense que la persona haja d'acudir al centre de salut per a demanar un nou volant. El mateix ocorre amb els seguiments anuals de les patologies.

A més, els qui siguen atesos en urgències i precisen un seguiment ambulatori seran donats d'alta amb aquesta destinació, sense haver de passar per medicina de família. La derivació entre especialitats també serà directa, sense utilitzar l'atenció primària com a intermediària.

D'altra banda, el/la metge/essa de família només realitzarà informes de salut, però no altres certificats que es poden i s'han de fer en centres de reconeixement.

A més, Sanitat ha previst una sèrie de mesures per a millorar l'accés de la ciutadania als centres de salut. Així, per a aconseguir cita prèvia, es valorarà la possibilitat d'habilitar una central de recuperació de telefonades quan la demanda telefònica siga excessiva. Aquesta eina reforçaria les que ja hi ha: cita prèvia en el mostrador, telefonant al centre de salut, a través de l'app GVA+Salut, el web consultar ací o el telèfon addicional 961 839 000.

Talls de veu relacionats

- Declaracions de la consellera Sanitat, Ana Barceló