Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat

La Generalitat remodelarà l'estació de Rafelbunyol de Metrovalencia per a dotar-la de nous accessos i línies de validació

04/05/2021
La Generalitat remodelarà l'estació de Rafelbunyol de Metrovalencia per a dotar-la de nous accessos i línies de validació
- La directora gerent d'FGV, Anaïs Menguzzato, ha explicat a l'alcalde de la localitat el projecte que s'hi desenvoluparà
- Les instal·lacions estaran tancades, hi haurà escales i rampes d'accés a l'edifici i un nou pas entre andanes
- La directora gerent d'FGV, Anaïs Menguzzato, ha explicat a l'alcalde de la localitat el projecte que s'hi desenvoluparà - Les instal·lacions estaran tancades, hi haurà escales i rampes d'accés a l'edifici i un nou pas entre andanes


La Generalitat, a través de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), remodelarà l'estació de Rafelbunyol per a dotar-la de nous accessos i línies de validació, dins d'un pla d'actuacions en 32 estacions de superfície de Metrovalencia i 12 del TRAM d'Alacant.

La directora gerent d'FGV, Anaïs Menguzzato, s'ha reunit amb l'alcalde de Rafelbunyol, Fran López, per a explicar-li els detalls del projecte, que comprén la demolició i la clausura de tots els accessos actuals, de manera que a l'estació només s'accedirà pel vestíbul.

Menguzzato ha declarat que, "amb aquesta classe d'actuacions, FGV té l'objectiu de millorar la seguretat del pas de vianants entre andanes, potenciar l'accessibilitat de les persones usuàries i, al seu torn, disminuir els índexs de frau, gràcies a la instal·lació de noves línies de validació".

A més, ha destacat que "després de consensuar amb l'Ajuntament el projecte, FGV estarà en disposició d'iniciar els tràmits per a licitar l'obra i els tràmits administratius per a condicionar els accessos i l'entorn de l'estació".

Per la seua banda, l'alcalde de la localitat ha assegurat que "volem oferir als nostres veïns i veïnes les millors instal·lacions i serveis" i que aquest projecte consensuat amb FGV "suposarà una gran millora de l'accessibilitat i la seguretat, gràcies a la rehabilitació i la renovació completa de l'estació". A parer seu, es tracta "d'un ambiciós projecte de millora del qual no podem estar més orgullosos".

Actuacions concretes

L'estació tindrà un tancament perimetral amb tanca metàl·lica ancorada a murs existents o col·locada sobre mur de formigó armat de nova execució. A més, es projecten escales i rampes d'accés a l'edifici de l'estació i un nou pas entre andanes en la banda dels topalls.

Els nous accessos comptaran amb passos 'flaps' estàndard i per a persones de mobilitat reduïda (PMR), cancel·ladores, intèrfons, cambres de seguretat, enllumenats normals i d'emergència, alarmes, detector d'incendis i la resta d'elements que componen l'equipament de les noves estacions.

Actuació a València i Alacant

Aquesta iniciativa s'emmarca dins d'un pla global d'FGV d'actuacions en diverses estacions en superfície. D'aquesta manera, a Alacant els treballs es desenvoluparan en La Goteta-Plaza Mar 2, Hospital Vila, CC La Marina-Finestrat, Benidorm Intermodal, Garganes, Altea, Calp, Teulada, Gata de Gorgos, La Isleta, Lucentum i La Vila Joiosa.

Les estacions de la xarxa de Metrovalencia en les quals s'ha plantejat un nou accés són, a més de Rafelbunyol, les de Picanya, Torrent, Sant Isidre, Burjassot, Canterería, Burjassot-Godella, Paterna, Campament, Godella, Moncada, Rocafort, Massarrojos, Meliana, Massamagrell, Almàssera, Foios, Museros, Albalat dels Sorells, La Pobla de Farnals, La Canyada, L'Eliana, Llíria, Benaguasil 1 i 2, Picassent, Carlet, Alginet, L'Alcúdia, Alberic i Villanueva de Castellón.

FGV ha plantejat aquestes actuacions després de fer nous accessos en estacions com ara Empalme, Marítim-Serrería i Paiporta, que van implicar la realització d'obres de nous accessos i la instal·lació d'equips de validació.

Amb aquesta classe d'actuacions, l'empresa pública ha assolit l'objectiu plantejat de disminuir els índexs de frau, així com controlar els transbords i millorar la seguretat del pas de vianants entre andanes.

De la mateixa manera que en intervencions que ja s'han fet, els nous accessos es controlaran mitjançant equipaments de peatge, en concret equips de validació, que impediran l'accés a les estacions a aquelles persones desproveïdes del corresponent títol de transport vàlid per a viatjar.

Ús de metodologia BIM

Els projectes es desenvolupen mitjançant el sistema BIM (Building Information Modeling) que FGV ja empra en l'elaboració de nous projectes, com en els relatius a la futura línia 10 de Metrovalencia (Alacant-Natzaret). Es tracta d'una metodologia de treball col·laboratiu per a la creació i la gestió d'un projecte de construcció, que permet centralitzar tota la informació del projecte en un model d'informació digital.

BIM suposa l'evolució dels sistemes de disseny tradicionals basats en el pla, ja que incorpora informació geomètrica (3D), de temps (4D), de costos (5D), ambiental (6D) i de manteniment (7D). L'ús de BIM va més enllà de les fases de disseny, ja que comprén l'execució del projecte, s'estén al llarg del cicle de vida de la infraestructura i en permet la gestió i la reducció dels costos d'operació.

Galeria d'imatges